Μέλος ΔΣ ΔΟΕ
Εκπρόσωπος ΕΣΑΚ-ΔΕΕ Αθήνα 2/8/2007
Θέμα: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ
Τοποθέτηση-Πρόταση
Για το χάος που θα δημιουργηθεί στα νηπιαγωγεία της χώρας με την έναρξη της
νέας χρονιάς, ακέραια την ευθύνη έχει η κυβέρνηση της ΝΔ και η πολιτική ηγεσία
του ΥΠΕΠΘ,
που προχώρησε ακάθεκτη στην ψήφιση του Άρθρου 32 του νομοσχεδίου «για τη δια βίου μάθηση». Απώτερος
στόχος είναι η μείωση του συνολικού χρόνου σπουδών, η πιο πρόωρη ταξική επιλογή
και η μαζική στροφή των παιδιών της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών
στρωμάτων στις δεξιότητες και την ψευτοκατάρτιση, η επιτάχυνση της αποκέντρωσης
της εκπαίδευσης και των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.
Είναι
γεγονός ότι 200.000 γονείς (100.000 νήπια)
θα βρεθούν σε τραγικά αδιέξοδα και σε πρωτοφανείς ταλαιπωρίες και αυτοί και τα
παιδιά τους (!) με τoν τρόπο εφαρμογής της υποχρεωτικής ετήσιας προσχολικής
αγωγής.
Μπροστά σ’
αυτή τη βίαιη και απαράδεκτη παιδαγωγικά, ψυχολογικά και κοινωνικά κατάσταση,
αναρωτιέται κανείς για ποια τελικά προσχολική αγωγή μιλάμε; Είναι φανερό ότι
κάποιοι λίγοι γονείς με οικονομικές δυνατότητες θα στραφούν στην εγγραφή των
παιδιών τους σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία, με δίδακτρα που θα ξεκινούν από 1.500€
και θα φτάνουν μέχρι και τα 9.000€. Κάποιοι άλλοι και οι περισσότεροι στα
νηπιαγωγεία των δήμων, πληρώνοντας όπως είναι αναμενόμενο (βλ. Βρεφονηπιακούς
σταθμούς από το 1998) τροφεία, δίδακτρα χαμηλότερου κόστους και κάποιοι άλλοι
«τυχεροί» και ίσως και με μέσον … θα πετύχουν να φοιτήσουν τα παιδιά τους στα
δημόσια νηπιαγωγεία, με όλες τις ελλείψεις και τα προβλήματα που διαθέτουν και
με την προοπτική να γίνουν κι αυτά δημοτικά, αν η Αποκέντρωση προχωρήσει.
Ταυτόχρονα θα έχουμε τρεις (3)
κατηγορίες εκπαιδευτικών της Προσχολικής Αγωγής, δημοτικών, ιδιωτικών και
δημόσιων, με διαφορετικούς όρους απασχόλησης και αμοιβές πιο επισφαλείς και
ευέλικτες. Ήδη έχουμε λοιπόν ένα ζωντανό δείγμα ταξικής διαφοροποίησης της
Προσχολικής Αγωγής με ολοφάνερα τα σημεία της ιδιωτικοποίησης, της εμπορευματοποίησης
του όπως-όπως νηπιακού συνωστισμού, στο όνομα της υποχρεωτικότητας και με
παραπέρα εργασιακές ανατροπές.
Η λύση στο πολύ σοβαρό και κομβικό αυτό πρόβλημα
δεν είναι υπόθεση μόνο των νηπιαγωγών, πολύ περισσότερο δε βρίσκεται στην πρόταση
εγγραφής από τους νηπιαγωγούς όλων των νηπίων στα δημόσια
νηπιαγωγεία. Η πρόταση αυτή, εμπεριέχει τον κίνδυνο το Σεπτέμβρη να στραφεί
η κατάσταση εναντίον τους (αγανακτισμένοι γονείς, ανάγκη άμεσης στέγασης των
νηπίων κ.λπ.).
Η εγγραφή και μόνο των νηπίων στα δημόσια
νηπιαγωγεία δεν κατοχυρώνει το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της προσχολικής
αγωγής, γιατί οι όποιες αναφορές για επίλυση των προβλημάτων των χώρων, του
προσωπικού, της χρηματοδότησης, όπως φαίνεται είναι ευχή να πραγματοποιηθούν τον επόμενο Σεπτέμβρη, αφού δεν υπάρχει
μέριμνα της κυβέρνησης και θέληση ενώ η ρύθμιση ψηφίζεται. Είναι λοιπόν έκδηλο ότι ούτε το ζήτημα της
Προσχολικής Αγωγής λύνεται με τέτοιες ειδικές αντιλήψεις ούτε με την επίκληση
και μόνο του επιχειρήματος ότι οι τοπικοί δημοτικοί σταθμοί δεν έχουν τη
δυνατότητα και τις υποδομές να λειτουργήσουν τμήματα νηπίων. Ακόμη κι αν την
είχαν, κανένα τμήμα της εκπαίδευσης δεν
πρέπει να υπαχθεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, γιατί όπως η διεθνής εμπειρία
δείχνει, το αποκεντρωμένο σχολείο είναι ένα σχολείο διαφοροποιημένο με άμεση ή
έμμεση ιδιωτικο-οικονομική και ανταποδοτική λειτουργία, ένα σχολείο ακόμα πιο
ταξικό και κατηγοριοποιημένο. Ένα σχολείο ακόμα πιο έντονου ελέγχου και
ασφυκτικής ιδεολογικής χειραγώγησης.
1.
Η υπόθεση Αποκέντρωση δεν αναιρείται με
τεχνάσματα αναπαραγωγής του χάους ούτε μόνο με την απόσυρση και την καταψήφιση
του Άρθρου 32 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου, που είναι πρωταρχικά απαραίτητη.
Αντίθετα, επιβάλλεται η συνολική
καταδίκη της Αποκέντρωσης και του όποιου θεσμικού πλαισίου ή άλλων μέτρων την
επιταχύνουν (Ευέλικτη Ζώνη, ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ, Διαθεματικότητα, Ευρωπαϊκά Προγράμματα,
Αξιολόγηση κ.λπ.), αιτήματα που επίμονα αρνούνται να υιοθετήσουν ΠΑΣΚ-ΔΑΚΕ,
ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και οι υπόλοιποι εραστές της «αυθεντικής
λαϊκής αποκέντρωσης» στον καπιταλισμό … (ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ και
ταλαντευόμενες ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ).
ΕΜΕΙΣ
ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ:
Να γίνει το ζήτημα των νηπιαγωγείων και της
εκπαίδευσης υπόθεση της εργατικής τάξης και ολόκληρου του λαού μέσα από
παλλαϊκό μέτωπο παιδείας, που θα διαμορφώνει μετωπικούς όρους αντίστασης και
αντεπίθεσης για τη συνολική ακύρωση των αναδιαρθρώσεων, για ριζικές κοινωνικές
και πολιτικές αλλαγές, για μιαν άλλη εξουσία, παιδεία και κοινωνία.
Να ενισχύσουμε το ΠΑΜΕ εκπαιδευτικών με επιτροπές πρωτοβουλίας
και αγώνα. Να στρατευτούμε κάτω από τις σημαίες του.
Σ΄ αυτή την κατεύθυνση
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
·
Δίχρονο υποχρεωτικό δημόσιο νηπιαγωγείο,
ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ, παρεχόμενο μόνο από το Υπουργείο Παιδείας. Ενιαίο 14χρονο
εκπαιδευτικό σχεδιασμό, για όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με
κατεύθυνση τέτοια που να δείχνει σεβασμό στην προσωπικότητα και τις ιδιαίτερες
αναπτυξιακές ανάγκες του παιδιού.
·
Κανένας νόμος ακύρωσης της μονοετούς υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής. ¶μεση
καθολική εφαρμογή της με ταυτόχρονη θεσμοθέτηση της ΔΙΧΡΟΝΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ.
Κανένα παιδί 4-6 χρόνων έξω από τα δημόσια νηπιαγωγεία.
·
Κατάργηση των νόμων 2218, 2240/ 94 για την αποκέντρωση.
·
Γενναία χρηματοδότηση για την εξασφάλιση επαρκούς
ασφαλούς πλήρους εξοπλισμένης και σύγχρονης σχολικής στέγης για τα νηπιαγωγεία.
¶μεση λύση του κτιριακού προβλήματος με την δημιουργία σύγχρονων πλήρως
εξοπλισμένων νηπιαγωγείων. Όλα τα νηπιαγωγεία πρωινά, σε δημόσια κτίρια.
· Διασφάλιση του περιεχομένου εκπαίδευσης και του ρόλου του
νηπιαγωγείου στη βάση της ολόπλευρης ανάπτυξης του παιδιού σ’ όλους τους
γνωστικούς τομείς .Όχι στη σχολειοποίησή του.
· Έμφαση στον αντισταθμιστικό ρόλο του Νηπιαγωγείου με
ίδρυση τμημάτων ένταξης σε κάθε νηπιαγωγείο που υπάρχει παιδί με ειδικές
ανάγκες, με προγράμματα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και με προγράμματα
μητρικής γλώσσας για τους αλλόγλωσσους μαθητές. Υποστήριξη με ψυχολόγους στα
σχολεία.
· Μείωση των νηπίων
στα 15 ανά τμήμα σε κλασικά και ολοήμερα και δημιουργία αντίστοιχων οργανικών
θέσεων νηπιαγωγών. Μαζικοί διορισμοί νηπιαγωγών, με βάση το χρόνο λήψης
πτυχίου, διορισμοί όλων των αναπληρωτών/ τριών, ώστε να καλυφθούν όλες οι
πραγματικές ανάγκες.
·
¶ρνηση χορηγών και ιδιωτικοποίησης πλευρών
του δημόσιου Νηπιαγωγείου. Τα αναλώσιμα υλικά να καλύπτονται από ειδικό κονδύλι
για τα νηπιαγωγεία.
· ¶ρνηση εφαρμογής οποιωνδήποτε διαδικασιών αξιολόγησης και
ελέγχου των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
· Όχι στη σύμπτυξη τμημάτων και την καταπάτηση των
εργασιακών δικαιωμάτων των νηπιαγωγών (αυθαίρετες μετακινήσεις, ελαστικά ωράρια
πρωί απόγευμα κλπ) στις περιπτώσεις απουσίας ή άδειας στα νηπιαγωγεία.
Πρόσληψη
επιπλέον νηπιαγωγών στα γραφεία, για την κάλυψη των αναγκών σε άδειες-απουσίες
για να μη διαλύεται η εκπαιδευτική
διαδικασία και καταστρατηγούνται κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα. Τέρμα στις
παράνομες αναθέσεις στις νηπιαγωγούς επιπλέον ευθυνών για τα νήπια άλλου
τμήματος. Πρόσληψη βοηθητικού προσωπικού για τα ολοήμερα
νηπιαγωγεία.
· Συνολική στήριξη, αλλά και αποσυμφόρηση του έργου της/του
νηπιαγωγού (που διογκώνεται διαρκώς από γραφειοκρατικά διοικητικά καθήκοντα που
δεν αφορούν άμεσα την εκπαιδευτική πράξη). Γραμματειακή υποστήριξη του
διοικητικού– οικονομικού έργου από τα γραφεία εκπαίδευσης
· Έρευνα, σχεδιασμός, δοκιμαστική εφαρμογή σε όλα τα
επίπεδα και τους τομείς της Προσχολικής Εκπαίδευσης, πριν εξαγγελθεί ή
εφαρμοστεί οποιοδήποτε νέο μέτρο. Συμμετοχή των ίδιων των εκπαιδευτικών σε
αυτά.
· Διαρκής και ανανεούμενη επιμόρφωση των νηπιαγωγών για το
περιεχόμενο και τη μορφή της οποίας ο κλάδος συναποφασίζει με διαδικασίες
βάσης. Δωρεάν βιβλιογραφία και εποπτικό υλικό για κάθε γνωστικό αντικείμενο .
Να καταργηθούν συνολικά οι νόμοι για τη δια βίου
μάθηση-κατάρτιση (2005 και Μάης 2007) που πέρα από το Άρθρο 32, συνολικά προωθούν τα
Ευρωπαϊκά Προγράμματα διαφοροποίησης και δια βίου καταρτισιμότητας. (ΠΑΣΚ ΠΕ
& ΠΑΣΟΚ καταδικάζουν μόνο το Άρθρο 32 ενώ στηρίζουν όλα τα άλλα!).
Να
σταματήσει η τραγική παρωδία για την «ετήσια
υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση» και οι παρενέργειές της με ψηφοθηρικούς
και άλλους προεκλογικούς στόχους.
Να δώσουμε τη μάχη όλοι μαζί, μέχρι
τη νίκη.
ΑΥΤΟΣ
ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΔΡΟΜΟΣ!