Μέλος ΔΣ ΔΟΕ
Εκπρόσωπος ΕΣΑΚ-ΔΕΕ
Συνεδρίαση ΔΣ ΔΟΕ Αθήνα
15/1/2008
Θέμα: « Δίκτυο σχολικής καινοτομίας»
Τοποθέτηση-Πρόταση
Σχολιάζοντας αποκαλυπτικά
Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΔΟΕ (15/1/08), η ΕΣΑΚ –ΔΕΕ ζήτησε από τους εκπροσώπους των άλλων παρατάξεων να πάρουν θέση για το ζήτημα των δραστηριοτήτων του Δικτύου Σχολικών Καινοτομιών, την εισβολή δηλαδή των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων (Ιδρύματα Μποδοσάκη, Λαμπράκη κ.λ.π.) που ξεκοκαλίζουν ως διαχειριστές κοινοτικά κονδύλια ευρωπαϊκών προγραμμάτων, προσδιορίζουν το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, υλοποιούν τις αντιδραστικές επιλογές του μεγάλου κεφαλαίου σ` αυτήν, αναλαμβάνουν εργολαβία την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ( χειραγώγηση ) και κερδοσκοπούν. Μπροστά σε όλα αυτά, η μεν ΔΑΚΕ παρέμεινε στο ευχολόγιο οι καινοτόμες δράσεις να πραγματοποιούνται από την πολιτεία, η δε ΠΑΣΚ .Π.Ε., αφενός θεώρησε θετική και τη δράση των επιχειρηματιών στο σχολείο, χαρακτηρίζοντας τη δική μας στάση αφοριστική και κατέληξε υποκριτικά στην πρόταση για ένα κείμενο που θα καταδικάζει επιφανειακά την εμπορευματοποίηση –ιδιωτικοποίηση και θα λέει ναι στα Ευρωπαϊκά προγράμματα -κονδύλια, τα οποία ακριβώς είναι μοχλοί ιδιωτικοποίησης- εμπορευματοποίησης και ταξικής διαφοροποίησης ( κραυγαλέα αντίφαση)!Η στάση αυτή των δύο παρατάξεων αποδεικνύει την ταύτισή τους με την κυρίαρχη πολιτική για άλλη μία φορά και αποτελεί πρόκληση και εμπαιγμό για τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, που δήθεν υπερασπίζονται. Παράλληλα επιβεβαιώνει την εγκληματική τους αδιαφορία για τη μορφωτική και παιδαγωγική εξαθλίωση του σχολείου, που υπαγορεύουν τα ευρωπαϊκά προγράμματα και οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις
H ΕΣΑΚ-ΔΕΕ καταγγέλλει και αποκαλύπτει ότι πρόκειται:
1. Για ωμή παρέμβαση του διοικητικού
μηχανισμού με στόχο την προώθηση της αντιεκ-παιδευτικής
πολιτικής και των επιχειρηματικών ομίλων στην εκπαίδευση. Η πρωτοβουλία αυτή αναλαμβάνει να εισάγει στους σχολικούς
χώρους «τα ευαγή ιδρύματα» Τ. Φ.
Κωστόπουλου, Χ. Λαμπράκη, Λεβέντη και Μποδοσάκη. Ταυτόχρονα υποβοηθά το τραπεζικό και εφοπλιστικό κεφάλαιο (Εθνική
Τράπεζα, Ίδρυμα Νιάρχου και Ωνάση) να
εισβάλλουν ύπουλα και να ανταγωνίζονται για το ιδιωτικοποιημένο οικονομικό πεδίο κερδοσκοπίας, που λέγεται «Εκπαίδευση της
Αγοράς».
2. Το Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας
επιχειρεί με πιλοτικά 40 έως 50 σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, να αποσπάσει 160 συνολικά εκπαιδευτικούς για
να προωθήσει δήθεν τα ΔΕΠΠΣ, στην
ουσία όμως με το πρόγραμμα ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης επιδιώκουν α) την ανάληψη της επιμόρφωσης
των εκπαιδευτικών από τους παραπάνω ομίλους —παρά τις θέσεις του κλάδου— και
β) τον προσεταιρισμό ενός πρώτου
πυρήνα αξιολογητών που θα εφαρμόζει στο όνομα της καινοτομίας την αυτοαξιο-λόγηση των σχολικών
μονάδων προς όφελος του κεφαλαίου και θα υποστηρίζει όλες τις διαδικασίες της
αξιολόγησης (εσωτερική-εξωτερική), μιας αξιολόγησης που θα υποτάσσει τους εκπαιδευτικούς, θα επιταχύνει την
ιδιωτικοποίηση, θα κατηγοριοποιεί τις σχολικές μονάδες και θα συνοδεύει
την αποκέντρωση τους, την πιο στενή τους πρόσδεση στις τοπικές αγορές και τις
ανάγκες τους.
3. Τα Εργαστήρια Σύνδεσης που
προτείνονται ομολογείται ότι θα υλοποιούν ειδικά Ευρωπαϊκά Προγράμματα, όπως
Αγωγής Υγείας, Περιβάλλοντος και Καταναλωτή. Η πρόκληση αυτή δείχνει α) την
απόπειρα επιβολής αυτών των προγραμμάτων πλύσης εγκεφάλου και ιδεολογικής χειραγώγησης για τη γενίκευση της αμάθειας,
β) προαναγγέλλει την κατάρτιση τοπικών προγραμμάτων διαφοροποίησης και την
εμπέδωση του ταξικού μέτρου της Ευέλικτης
Ζώνης σε δημοτικά και γυμνάσια για την παραπέρα ολοκλήρωση και πάλι... της αποκέντρωσης. Γι' αυτό
και ζητούν συμμετοχή των σχολείων
από όλη τη χώρα, με κριτήρια γεωγραφικής αντιπροσωπευτικότητας.
4. Η σχολική μονάδα, όπως τονίζεται στο
κείμενο «πρέπει να συνδεθεί με τους εξωτερικούς περιβάλλοντες χώρους, με
ανταλλαγή πληροφοριών με την τοπική κοινότητα ... και στόχο ... η σχολική μονάδα ολόκληρη ή
οργανωμένες ομάδες μαθητών να ενταχθούν στο πλαίσιο κάποιας τοπικής,
υπερτοπικής ή διεθνούς πρωτοβουλίας», να γίνουν δηλαδή ένθερμοι
υποστηρικτές των αναδιαρθρώσεων.
5. Η ιδιαίτερη έμφαση στις τεχνολογίες
της πληροφορίας (ΤΠΕ), στο όνομα του «ανοίγματος του σχολείου στον έξω κόσμο, στους
πολιτισμούς και την φαντασία», είναι η συγκαλυπτική βιτρίνα για το άνοιγμα της
εκπαιδευτικής αγοράς στα προϊόντα της Πληροφορικής
και των Νέων Τεχνολογιών και έτσι υπηρετεί την πολιτική της δια βίου αμάθειας
και τον ανταγωνισμό των ευγενικών και επίδοξων αυτών χορηγών του μεγάλου
κεφαλαίου.
6. Αυτή η δικτύωση του σχολείου, κατά
το κείμενο, δεν αποτελεί οργανωτικό ή διοικητικό ζήτημα και αφήνει έτσι ελεύθερη την επικοινωνία, τις πρωτοβουλίες κ.λπ, στην ουσία όμως την ελέγχει.
7. Και πάλι στο όνομα της ποιότητας του
εκπαιδευτικού έργου, επιχειρείται η υποβάθμιση του, με βασικούς συντελεστές την αξιολόγηση, την ιδιωτικοποίηση
κ.λπ.. Αυτή την ποιότητα επικαλούνται τα κείμενα της ΕΕ και οι σχετικές
θέσεις και νόμοι του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ,
Τέλος, τα ονόματα των επιστημονικών ομάδων δείχνουν και πάλι το πρόσωπο της
πολυσυζητημένης κυρίας Ρεπούση και της ομάδας της, που συστηματικά ενισχύουν
τον κοσμοπολιτισμό του μεγάλου κεφαλαίου και έτσι, τη μετατροπή της
εκπαίδευσης σε εργαλείο της καπιταλιστικής οικονομίας.
Καλούμε τα ΔΣ των συλλόγων να δώσουν μάχη να σταματήσει, όπου εμφανίζεται, αυτή η πιλοτική διείσδυση.
Η μάχη αυτή είναι κομμάτι της αντεπίθεσης για την αποτροπή των αντιδραστικών-καπιταλιστικών μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση.