ΠΑΠΛΩΜΑΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

Εκπρόσωπος της ΕΣΑΚ-ΔΕΕ στο ΔΣ της ΔΟΕ

Συνεδρίαση ΔΣ  (29/07/O9) με θέμα ΄΄Πρόγραμμα δράσης του κλάδου¨   

 

 ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ

                        Με τις αποφάσεις της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. που προσυπέγραψαν τα αστικά πολιτικά κόμματα του νεοφιλελευθερισμού και της σοσιαλδημοκρατίας συνεχίζεται με ιδιαίτερη ένταση η επίθεση του κεφαλαίου στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων, με στόχο τη μείωση του «μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους» εργασίας, έτσι ώστε σε συνθήκες οικονομικής κρίσης να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία των μονοπωλίων.

                        Η κυβέρνηση της Ν.Δ., έχοντας την πλήρη υποστήριξη του ΠΑΣΟΚ, που πιέζει για την επιτάχυνση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, χαρίζει στους τραπεζίτες δεκάδες δισεκατομμύρια Ευρώ, ενώ με την «πράσινη οικονομία», αναθέτει, σ’ αυτούς που ευθύνονται για την καταστροφή του περιβάλλοντος, τη διαχείριση αμύθητων ποσών για την δήθεν προστασία του. Συνεχίζουν το ξεπούλημα των κρατικών επιχειρήσεων και παραχωρούν την κατασκευή και την εκμετάλλευση των δημοσίων έργων, με τις ΣΔΙΤ, στο κεφάλαιο εξασφαλίζοντας  ταυτόχρονα τη φορολογική του ασυλία.

                        Οι εργαζόμενοι πλήττονται από την αντιλαϊκή πολιτική που απορρέει από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ και εξειδικεύτηκε με τη Στρατηγική τη Λισαβόνας και τις άλλες αποφάσεις της Ευρωένωσης. Οι γαλαζοπράσινες κυβερνήσεις κατάργησαν και καταργούν κεκτημένα δικαιώματα, γενικεύουν την ελαστικοποίηση  του εργάσιμου χρόνου  και την αυθαίρετη διευθέτησή του από την εργοδοσία. Η εκ περιτροπής εργασία, ο ενεργός και ανενεργός χρόνος εργασίας, το πάγωμα των μισθών, οι απολύσεις, η μερική απασχόληση, η υπερχρέωση των λαϊκών νοικοκυριών είναι η καθημερινότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι. Με πρόσχημα τα ελλείμματα, για τα οποία δεν ευθύνονται οι εργαζόμενοι, αλλά η πολιτική στήριξης των συμφερόντων των κεφαλαιοκρατών (ΟΝΕ-Σύμφωνο Σταθερότητας κλπ), προχωρούν σε σαρωτικές αλλαγές στα συστήματα της παιδείας, της υγείας, της πρόνοιας και της κοινωνικής ασφάλισης. Σχεδιάζουν την αποκέντρωση των υπηρεσιών στους ιδιώτες και στην τοπική αυτοδιοίκηση(Καποδίστριας Β΄), καταργούν την κρατική – κοινωνική ευθύνη λειτουργίας τους, τις εμπορευματοποιούν ή τις υποβαθμίζουν και τις κατηγοριοποιούν  με την ανάθεσή τους σε εθελοντικά σωματεία ή Μ.Κ.Ο.

                        Στην ίδια ρότα εμπορευματοποίησης και υποβάθμισης είναι και το σύστημα εκπαίδευσης. Τον ταξικό του χαρακτήρα ενισχύει ο προσανατολισμός στην απόκτηση δεξιοτήτων και στην κατάρτιση σε βάρος της ολόπλευρης διαπαιδαγώγησης των μαθητών. Στόχος των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση είναι η προετοιμασία του αυριανού φθηνού και πειθήνιου ευέλικτου εργατικού δυναμικού που έχει ανάγκη η κινητικότητα του κεφαλαίου και η ανάπτυξη της κερδοφορίας του.

                        Η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ που αποτελούν τους πολιτικούς εκφραστές των συμφερόντων του κεφαλαίου έχουν ολοκληρωτικά την ευθύνη για την εφαρμογή των αντιλαϊκών και αντιεκπαιδευτικών μέτρων. Έχοντας ως στήριγμά τους και τις άλλες πολιτικές δυνάμεις του ευρωμονόδρομου, του ΣΥΝ - ΣΥΡΙΖΑ και του ΛΑΟΣ, καθώς επίσης και τις υπηρεσίες των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών πλειοψηφιών σε ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ αλλά και ΔΟΕ - ΟΛΜΕ, έχουν συναποφασίσει την επίθεση στα εργατικά δικαιώματα και διαγκωνίζονται για το ποιος είναι ικανότερος στην εφαρμογή τους.

                        Απέναντι σ’ αυτή την κατάσταση και σε όσους ευθύνονται γι’ αυτήν, οι ταξικές δυνάμεις του ΠΑΜΕ με τη δράση τους, με το διεκδικητικό πλαίσιο και την ανατρεπτική δυναμική τους, δίνουν προοπτική για τους εργαζόμενους στην κατεύθυνση ταξικών αγώνων και για άμεσες φιλολαϊκές αλλαγές αλλά και για γενικότερες ριζικότερες κοινωνικοοικονομικές αλλαγές στα πλαίσια ενός άλλου δρόμου ανάπτυξης, της λαϊκής οικονομίας και της λαϊκής εξουσίας.

Στην κατεύθυνση αυτή οι ταξικές δυνάμεις του κλάδου προτάσσουν τα παρακάτω διεκδικητικό πλαίσιο:

ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ

·           Κατοχύρωση ενιαίας και αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης κάθε βαθμίδας, της παραπαιδείας. Αύξηση των κρατικών δαπανών για την παιδεία στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού και κατάργηση κάθε μορφής ιδιωτικοποίησης, άμεσης ή έμμεσης. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην επιχείρηση «αποκέντρωση– αυτονομία» των σχολικών μονάδων, που θα διαλύσει τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών και τον όποιο ενιαίο χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Κατάργηση των νόμων 2218 και 2240/94 στο σύνολό τους.    Ακύρωση στην πράξη της τροπολογίας για τα Νηπιαγωγεία και των υπουργικών αποφάσεων που μεθοδικά και σταδιακά προωθούν την αποκέντρωση. Όλες οι εκπαιδευτικές μονάδες να ανήκουν αποκλειστικά στο ΥΠΕΠΘ. Αντιπαλεύουμε τις συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα με διαχειριστή την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

·           Όχι στη σχολειοποίηση του νηπιαγωγείου – ενιαία δημόσια δωρεάν δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή διαπαιδαγωγικού χαρακτήρα για όλα τα παιδιά, στο ΥΠΕΠΘ, το ίδιο και για την Ειδική Αγωγή. Κατάργηση της πρωινής ζώνης στα Νηπιαγωγεία. Εξίσωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με αυτό των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας. Χτίσιμο νέων νηπιαγωγείων για την κάλυψη όλων των αναγκών. Όχι στην υποχρεωτική μετατροπή των νηπιαγωγείων σε ολοήμερα. Μαζικούς διορισμούς Νηπιαγωγών από νέα ενιαία επετηρίδα. 15 νήπια ανά νηπιαγωγό, διορισμός βοηθητικού προσωπικού στα ολοήμερα. Ανάδειξη προϊσταμένων Νηπιαγωγών με μετρήσιμα αντικείμενα κριτήρια, επίδομα θέσης αντίστοιχο του υποδιευθυντή.

·           Καθιέρωση Ενιαίου 12χρονου Δημόσιου και δωρεάν σχολείου βασικής μόρφωσης, κοινού για όλους τους μαθητές, συνέχεια της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής. Συγκρότηση συστήματος δημόσιων και δωρεάν «μεταλυκειακών» Επαγγελματικών σχολών, ενταγμένων στο ΥΠΕΠΘ με ταυτόχρονη κατάργηση των ΙΕΚ- ΚΕΚ.

·           Να μην εφαρμοστεί η κοινοτική οδηγία 36/05.Να μην υπάρξει κανένα αντίστοιχο Προεδρικό Διάταγμα! Απαιτούμε την κατάργηση των ΚΕΣ και όλων των ψευτοκολεγίων. Παλεύουμε ενάντια στο νόμο πλαίσιο για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ στην κατεύθυνση της Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης.

·           Ακύρωση συνολικά της ευέλικτης ζώνης και των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Απόσυρση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων και βιβλίων. Πάλη ενάντια στην αντιεπιστημονικότητα, στο σκοταδισμό και τον αντικομμουνισμό. Απαιτούμε βιβλία και προγράμματα σύγχρονα, κατανοητά, επιστημονικά και παιδαγωγικά επεξεργασμένα, που να μην αποκρύπτουν ή να διαστρεβλώνουν την αλήθεια για τη ζωή, ώστε να βοηθούν τους μαθητές να αποκτούν συγκροτημένη εικόνα της πραγματικότητας.

·           Κατάργηση των αντιασφαλιστικών νόμων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ (Σιούφα, Ρέππα, Πετραλιά). Κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα δημόσιο, καθολικό, υποχρεωτικό, με πλήρη ασφαλιστική κάλυψη όλων των εργαζομένων, των ανέργων, των υποαπασχολούμενων και κάθε προστατευόμενου μέλους της οικογένειας. Πλήρη και δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Πλήρη σύνταξη (30/30) στα 30 χρόνια δουλειάς και στο 80% του τελευταίου μισθού. Σύνταξη στα 55 για τις γυναίκες, στα 60 για τους άνδρες. Να προσμετράται ως συντάξιμος, ο χρόνος της ανεργίας, της αδιοριστίας. Η συνταξιοδότηση των γυναικών με πέντε χρόνια λιγότερα είναι η ελάχιστη αναγνώριση της ανισοτιμίας των γυναικών στην εκμεταλλευτική κοινωνία, η αναγνώριση του κοινωνικού ρόλου της μητρότητας. Πλήρη ασφαλιστική κάλυψη των αναπληρωτών – ωρομισθίων για όλους τους μήνες του χρόνου. Ασφαλιστική κάλυψη και των αδιόριστων εκπαιδευτικών.

·           Γνήσιες και ουσιαστικές Σ.Σ.Ε. χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις, σε όλα τα επίπεδα του συνδικαλιστικού κινήματος και για όλα τα θέματα. 1800 Ευρώ ο μισθός του νεοδιόριστου με 3600 καταληκτικό. Ενσωμάτωση των επιδομάτων στο βασικό μισθό πλην οικογενειακού και ευθύνης. Ακώλυτη μισθολογική εξέλιξη. Όχι στη σύνδεση του μισθού με το βαθμό και την παραγωγικότητα. Αφορολόγητο όριο ο μισθός του νεοδιόριστου.

·           Συνολική ακύρωση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και της σχολικής μονάδας, εργαλεία για την ιδιωτικοποίηση και την κατηγοριοποίηση της εκπαίδευσης. Κατάργηση του ν.2986 για την αξιολόγηση και ακύρωσή της στην πράξη. Κανείς αξιολογητής στην τάξη. Κατάργηση του Καθηκοντολογίου. Κανένα σχολείο να μη συντάξει έκθεση αυτοαξιολόγησης. Τα σχέδιά τους να μείνουν στα χαρτιά.

·           Μόρφωση και επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών σε Ενιαίες Παιδαγωγικές σχολές. Ετήσια και περιοδική επιμόρφωση για όσους υπηρετούν με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα στις πανεπιστημιακές σχολές. Όχι στην ιδιωτικοποίηση της ευκαιριακής κατάρτισης- επιμόρφωσης που προβλέπει το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου του ΥΠΕΠΘ μέσω ΟΕΠΕΚ.

·           Ενιαία εργασιακά δικαιώματα για όλους τους εκπαιδευτικούς. Κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και του θεσμού των ωρομισθίων και αναπληρωτών. Μέχρι τη δημιουργία των ενιαίων παιδαγωγικών σχολών, των οποίων οι απόφοιτοι θα διορίζονται όλοι στην εκπαίδευση, απαιτούμε μαζικούς διορισμούς μέσα από μια νέα επετηρίδα (και για την κάλυψη των έκτακτων και συνηθισμένων αναγκών με αποκλειστικά μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό στη διάθεση του Υπουργείου Παιδείας). Άμεση κατάργηση της διάταξης του νόμου Πετραλιά που προβλέπει 100 ένσημα το έτος (ώστε ο ωρομίσθιος να έχει το στοιχειώδες δικαίωμα δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης). Βιβλιάριο ασθενείας και πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σ’ όλους τους ωρομίσθιους – αναπληρωτές από τη στιγμή που προσλαμβάνονται, χωρίς όρους και προϋποθέσεις (ένσημα).

·           Αντιπαραθέτουμε ολοκληρωμένη πρόταση για την ευαίσθητη Ειδική Αγωγή για 12τάξιο Ειδικό Σχολείο, ταυτόχρονη κατάργηση των ιδιωτικών μονάδων και ειδική εκπαιδευτική μέριμνα για παιδιά με βαριές αναπηρίες, που αδυνατούν να ολοκληρώσουν τη βασική ειδική εκπαίδευση. Όλα τα άλλα μπορούν να φοιτήσουν στο ενιαίο 12χρονο βασικό σχολείο, με ολόπλευρη και κατάλληλη στήριξη.

·           Κατάργηση όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ που εκπορεύονται από ΕΕ, ΟΟΣΑ

Αντιπαλεύουμε όλες τις στρατηγικές επιλογές του μεγάλου κεφαλαίου για την εκπαίδευση και την εργασία και δεν επιτρέπουμε να γίνεται η εκπαίδευση δεξαμενή  αμόρφωτων  νέων ανθρώπων,

«ελαστικών απασχολήσιμων» και ανέργων.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ

 

            Οι ηγεσίες των παρατάξεων της ΔΑΚΕ και της ΠΑΣΚ είναι συνειδητά ενσωματωμένες στο σύστημα, στη λογική του κοινωνικοεταιρισμού και των κοινωνικών διαλόγων στηρίζουν την ευρωενωσιακή πολιτική της γραμμή της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας και επομένως αποτελούν αντικειμενικά μέρος του συστήματος και μέρος των προβλημάτων του κλάδου. Αντικειμενικά, στην ίδια λογική, με παραλλαγές, κινούνται και οι ηγεσίες των παρατάξεων του οπορτουνισμού. Αυτή η πραγματικότητα αποδείχνει ότι αυτές οι ηγεσίες όχι μόνο δεν μπορούν να εκφράσουν τα συμφέροντα του κλάδου και των εκπαιδευτικών αλλά και ότι είναι άκρως επικίνδυνες. Στην ουσία παγιδεύουν τους εκπαιδευτικούς και τους απογοητεύουν κρύβοντας το αληθινό τους πρόσωπο. Γι’ αυτό και προκηρύσσουν αγώνες με διεκδικητικά πλαίσια στα όρια αντοχής και ανοχής του συστήματος στο όνομα της αναγκαίας σύγκλισης και του εφικτού. Με τα εκπτωτικά και αντιφατικά υπό αναίρεση πλαίσια, τα οποία και προβάλλουν ευκαιριακά, σκόπιμα συσκοτίζουν το πρόβλημα και  αποπροσανατολίζουν. Διευκολύνουν επί της ουσίας τον εγκλωβισμό των εκπαιδευτικών και των άλλων εργαζομένων στο δικομματισμό και στα συνδικαλιστικά του σχήματα.

             Έτσι, οι αγώνες που εξαγγέλλουν είναι συχνά αποσπασματικοί, ασυντόνιστοι και κλεισμένοι στο μικρότερο ή ευρύτερο κύκλο των βαθμίδων και κομματιών της εκπαίδευσης. Ακόμα παραπέρα, οδηγούν στη λογική «ο καθένας μόνος του», καλλιεργούν συντεχνιακές αντιλήψεις και ευκαιριακές εξάρσεις, με αποτέλεσμα άλλοτε η μορφή να αγνοείται και άλλοτε να θεοποιείται και να μεγιστοποιείται, να φετιχοποιείται λες και αυτή από μόνη της καθορίζει τη δυναμική και το περιεχόμενο των αγώνων!

            Στον αντίποδα αυτής της λογικής εμείς αντιτάσσουμε την άλλη, την ταξική αντίληψη. Αγώνες κλαδικοί, κοινωνικές συμμαχίες, συντονισμός. Όλοι κλάδοι για έναν και ένας για όλους. Η πάλη για την παιδεία δεν αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς ή τους αυριανούς εργαζόμενους, κάποιους ειδικούς και όσους έχουν παιδιά. Είναι υπόθεση όλων των εργαζομένων, όλων των κλάδων, ανεξάρτητα από το μορφωτικό τους επίπεδο.           Και αυτό, γιατί η αντίσταση στην επίθεση στην παιδεία, συνδέεται στενά με την αντεπίθεση στον τομέα της εργασίας και της κοινωνικής ζωής. Για όλους αυτούς τους λόγους η πάλη για την παιδεία αφορά πρώτα και κύρια την εργατική τάξη. Γιατί, η εργατική τάξη, ως η πρωτοπόρα κοινωνική τάξη που παράγει όλον τον πλούτο, χωρίς να καρπώνεται τα αποτελέσματα της εργασίας της, είναι εκείνη που μπορεί να διεκδικήσει ριζικές αλλαγές στον τομέα της παιδείας, της εργασίας και να συνδέσει την πάλη αυτή με τον αγώνα για μια άλλη κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Με αυτήν την πρωταρχική εκτίμηση παλεύουμε να προσλάβουν οι αγώνες για την εκπαίδευση διευρυμένη- παλλαϊκή πανεργατική φυσιογνωμία και χαρακτηριστικά συντονισμού κλιμάκωσης, σύγκρουσης και ρήξης. Να γίνουν εστίες πολιτικής συνειδητοποίησης για τη μεγάλη και συνολική αντεπίθεση. Άρα, με αυτούς τους στόχους πάλης και με ταξικό πλαίσιο αιτημάτων συμμετέχουμε στους αγώνες για τα άμεσα δικαιώματα των σύγχρονων αναγκών μας,  στην προοπτική γενικότερων κοινωνικοοικονομικών αλλαγών.

            Αντίληψη- πλαίσιο και χαρακτηριστικά των αγώνων είναι αυτά που διασφαλίζουν τη δυναμική και τη νικηφόρα έκβαση, στο βαθμό που συνδέονται με τη γραμμή της ρήξης και της σύγκρουσης, με την προοπτική της λαϊκής οικονομίας και τη λαϊκής εξουσίας.

 

Για όλους τους παραπάνω λόγους προτείνουμε:

·           Κλιμακούμενες απεργιακές και άλλες πολύμορφες κινητοποιήσεις την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, με κατάλληλη προετοιμασία, χαρακτηριστικά κλιμάκωσης και ρήξης, με άμεσο συντονισμό με το ταξικό εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα.

·           Είμαστε ανοιχτοί σε κάθε μορφή πάλης που θα διασφαλίζει όρους μαζικής συμμετοχής σ’ αυτήν, όρους αποτελεσματικότητας και νικηφόρας πορείας του κλάδου, θα στηρίζεται και θα προωθεί ένα πλαίσιο πάλης που θα υπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες των εκπαιδευτικών.

·           Όλα αυτά να προκύπτουν από διαδικασίες βάσης, Γενικές Συνελεύσεις, συσκέψεις με φορείς (γονείς, μαθητές, φοιτητές, εργατικά συνδικάτα, εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας) με την ευθύνη και τη δράση επιτροπών αγώνα εκλεγμένων από τις ΓΣ.

ΙΟΥΛΙΟΣ 2009