ΠΑΠΛΩΜΑΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΗΣ ΕΣΑΚ ΔΕΕ

ΣΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΔΟΕ

 

ΔΗΛΩΣΗ-ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ Δ.Σ. ΣΤΙΣ 29/07/09 ΜΕ ΘΕΜΑ: «Το ΙΠΕΜ της ΔΟΕ»

Η ίδρυση στις Oμοσπονδίες κέντρων μελετών (ΙΠΕΜ –ΚΕΜΕΤΕ) αποτέλεσε τη δεκαετία του ’90 γενικότερη μεθόδευση του κυβερνητικού και συναινετικού συνδικαλισμού, έτσι ώστε η έλλειψη ταξικού προσανατολισμού και δράσης των συνδικάτων να γίνεται διαχειριστική λειτουργία του συστήματος, που συγκαλύπτεται με το προσωπείο της επιστημονικής ανάλυσης και τεκμηρίωσης. Έτσι και το ΙΠΕΜ κινείται μακριά από τον προβληματισμό και την πείρα της συνδικαλιστικής βάσης και αναπαράγει και προβάλλει με τις δήθεν επεξεργασίες του την κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική. Γι’ αυτό δεν πρέπει να υποτιμά κανείς το ρόλο του, όσο και να φαίνεται απόμακρος και αδρανής, αλλά να αποκαλύπτει τη φυσιογνωμία του.                        

Βέβαια το ΙΠΕΜ μοιάζει να λειτουργεί κάπως γραφικά, σαν ένα κλειστό κύκλωμα που εκδίδει τα υλικά των ημερίδων και αποτελεί εθιμικό παράρτημα της ΔΟΕ. Σε τελική ανάλυση το ΙΠΕΜ με τις όποιες εκδόσεις και επεξεργασίες του (επιστημονικό βήμα, πρακτικά ημερίδων-συνεδρίων) δε φαίνεται να συνοψίζει κάτι αντίθετο στην κυρίαρχη πολιτική, όπως αυτή εκφράζεται στο Δ.Σ. της ΔΟΕ, και μάλιστα αυτά τα χρόνια της επίθεσης και των βολών της αναδιάρθρωσης στην εκπαίδευση. Αυτό συμβαίνει στο όνομα της σύνθεσης απόψεων  σε κεντρικά και  επιμέρους ζητήματα, με ορατά αποτελέσματα μπροστά στο έγκλημα που συντελείται στην εκπαίδευση (υποταγή της στην κατάρτιση, αξιολόγηση που οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση-κατηγοριοποίηση, τραγική υποβάθμιση του σχολείου και  του εκπαιδευτικού).

Το ΙΠΕΜ-ΔΟΕ προχωρά ακάθεκτο στη μεταμόρφωσή του σε «επιμορφωτικό φορέα», παρά τις ψηφισμένες θέσεις του κλάδου για ουσιαστική επιμόρφωση-μετεκπαίδευση. Είναι γνωστό εξάλλου, ότι τα ερευνητικά ινστιτούτα και κέντρα των συνδικάτων συμβάλλουν στον ευνουχισμό του ταξικού προσανατολισμού και της αντίστοιχης δράσης τους, ενώ ανοιχτά πια, γίνονται μοχλοί διευκόλυνσης της κυρίαρχης πολιτικής και ιδεολογίας. Το ίδιο συμβαίνει σε αργότερους ρυθμούς με το ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ, τη συνεργασία του με το ΠΟΛΥΚΕΝΤΡΟ της ΑΔΕΔΥ και την εκφρασμένη θέληση του ΔΣ της ΟΛΜΕ να το μετατρέψει σε «επιμορφωτικό όργανο».

Η φιλοδοξία εξάλλου του ΙΠΕΜ  να καταστεί αναγνωρίσιμος φορέας άσκησης και υλοποίησης επιμορφωτικής πολιτικής αποκαλύπτει τις προκλητικές προθέσεις του, αφού ανάμεσα στα άλλα, επιζητά και τη συνδρομή των υπουργείων Εργασίας και Παιδείας για να ενισχύσει τις επιλογές της ψευτοαπασχόλησης και της συνεργασίας των δύο υπουργείων στην άσκηση αντεργατικής πολιτικής.

Σε μια εποχή παρακμής και ενσωμάτωσης των συνδικάτων είναι αφέλεια να διατυπώνει κανείς την άποψη ότι μπορούν αυτά να βοηθήσουν τη συνείδηση του κλάδου με τα όποια ερευνητικά τους κέντρα , που είναι εικόνα και ομοίωσή τους. Η κριτική μας δεν απευθύνεται σε πρόσωπα αλλά στην πολιτική για την οποία μοχθούν. Είναι ορατός ο κίνδυνος να εξαγνίζεται έτσι η αδράνεια των συνδικάτων και να αναλώνονται μάχιμοι συνάδελφοι μέσα στην ανακύκλωση μιας δήθεν εκπαιδευτικής κουλτούρας και θεωρητικής αναζήτησης που το ΙΠΕΜ προσπαθεί εμβρυακά να προβάλλει και να αναπαράγει.

Εμείς αντίθετα σαν ΕΣΑΚ-ΔΕΕ στο Δ.Σ. του ΙΠΕΜ, όπως και αλλού, δώσαμε καθημερινά τη μάχη για να μην ολοκληρωθεί η ιδεολογική και πολιτική κυριαρχία των αντιπάλων μας. Δεν είναι δυνατό να αφήσουμε ανεμπόδιστους μηχανισμούς που εξειδικεύουν κατά περίσταση και ταυτόχρονα προπαγανδίζουν τις γενικές πολιτικές προτάσεις και επιλογές του μεγάλου κεφαλαίου στο πλαίσιο των αναδιαρθρώσεων και των εντολών της Ε.Ε. που μας πλήττουν. Κατά συνέπεια ζητάμε την κατάργηση του ΙΠΕΜ και την ενίσχυση της πρωτοβουλίας  του συνδικαλιστικού κινήματος να ορίζει, όποτε χρειάζεται, επιτροπές συναδέλφων για επεξεργασία εκπαιδευτικών θεμάτων στο πλαίσιο των αποφάσεων του κινήματος. Ιδιαίτερη σημασία δίνουμε στη δυνατότητα της βάσης να ελέγχει και να αναιρεί με συλλογικές διαδικασίες τις αυθαιρεσίες των συνδικαλιστικών ηγεσιών. Προς το παρόν όμως ο χώρος του ΙΠΕΜ- αν και δεν εκπροσωπούμαστε στο Δ.Σ.- είναι για μας άλλη μια εστία αντιπαράθεσης, που προσωρινά βοηθά το ταξικό εκπαιδευτικό κίνημα με την καλύτερη ενημέρωση και προβολή των θέσεων μας  στην προσπάθειά του να αλλάξει τα πράγματα στην εκπαίδευση, τη ζωή και την κοινωνία μαζί με την εργατική τάξη ,τους συμμάχους της και το λαό. Τέλος, στηρίζουμε και επιδιώκουμε την απόλυτη αναλογική εκπροσώπηση στο ΔΣ του ΙΠΕΜ, όλων των κινήσεων- παρατάξεων, αν και προοπτικά ζητάμε την κατάργηση των ερευνητικών κέντρων-παράκεντρων για όλους τους παραπάνω λόγους.