ΕΞΥΠΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ για χαζά παιδιά, μελλοντικούς ανέργους!
Το Υπουργείο Παιδείας μέσα και από το διαφημιστικό έγχρωμο τεύχος που πρόσφατα κυκλοφόρησε με τον τίτλο « Έξυπνο Σχολείο», επιχειρεί να
παρακάμψει τα ουσιαστικά προβλήματα και την ασπρόμαυρη ζωή των σχολείων, να ρίξει στάχτη τελικά στα μάτια όσων θέλουν
να δουν το εκπαιδευτικό πρόβλημα σε όλες του τις διαστάσεις και να προπαγανδίσει πτυχές της αντιεκπαιδευτικής του
πολιτικής. Αναλαμβάνει λοιπόν δύο δήθεν μεγάλες
πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση των σχολείων:
Α) Να μετατρέψει τα
κοινά σχολεία σε «έξυπνα», όχι όλα βέβαια, αλλά κάποια από αυτά, με την εφαρμογή της αρχής της
«βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής». Δηλαδή στο άμεσο μέλλον (πενταετές
πρόγραμμα) 1233 νέα σχολεία και 500 παλιά προς βελτίωση θα στεγάζονται σε ευρύχωρες
αίθουσες με πράσινες στέγες, οικολογικά υλικά, περιβαλλοντικούς χώρους και θα
εξοικονομούν ενέργεια. Πράσινα άλογα και θαλασσιές χάντρες, αν σκεφτεί κανείς
ότι η πατρίδα μας έχει σήμερα 15.446
σχολικές μονάδες, από τις οποίες οι 4.500 έχουν ηλικία μισού αιώνα και πλέον.
Β) Η δεύτερη «έξυπνη»
πρωτοβουλία είναι η μετονομασία. Από δω και πέρα τα σχολεία θα παίρνουν το
όνομα κάποιας προσωπικότητας, που διακρίθηκε στα γράμματα και στις τέχνες, π.χ.
5ο Δημ. Σχολείο Περάματος « Ο Κ. Καβάφης»!
Λες και τα ράσα κάνουν τον παπά, ή το όνομα την ποιότητα. Η πρόταση αυτή, απλή
και ανέξοδη, γνωστή ήδη από την εποχή της Υπουργίας Ευθυμίου, δεν μπορεί να
μεταλλάξει τα σχολεία από κοινά σε «έξυπνα», απλά στοχεύει να στολίσει με
λαμπερά ονόματα άθλιους εκπαιδευτικούς μικρόκοσμους και
κτήρια.
Για μας έξυπνο σχολείο δεν μπορεί να υπάρξει :
- Χωρίς πλούσια κρατική χρηματοδότηση.
Στο έξυπνο σχολείο σήμερα πηγαίνει το 3,3 του θολού ΑΕΠ, ενώ ετήσια τα
σχολεία των χωρών του ΟΟΣΑ χρηματοδοτούνται με το 5,4 του μέσου όρου του
ΑΕΠ, που περιλαμβάνει δημόσιες και ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις, που ολοένα
μεγαλώνουν σε βάρος των πρώτων, αυξάνοντας τα κέρδη των επιχειρηματιών.
- Με τις ΣΔΙΤ που διαφημίζονται και
παραχωρούν τη σχολική στέγη στους ιδιώτες για επισφαλέστερες κατασκευές
και μεγαλύτερη κερδοσκοπία και παρεμβατικότητα του ιδιωτικού κεφαλαίου από
το κτήριο μέχρι το περιεχόμενο της εκπαίδευσης.
- Με τα νέα αναλυτικά προγράμματα και
βιβλία, οχήματα ασύνδετων πληροφοριών, χειραγώγησης και αμάθειας.
- Με ανταγωνιστική και ανταποδοτική
λειτουργία, ταξική κατηγοριοποίηση, και χαρακτηριστικά μικρής
καπιταλιστικής επιχείρησης, που ψάχνει για πόρους στο όνομα της
αυτοτέλειας ή της αυτονομίας. Δηλαδή σχολείο με στενότερη εξάρτηση από τις
επιχειρήσεις και το γονικό χαράτσι.
- Με μόνο πιλοτικά προγράμματα
ανακύκλωσης στο Δήμο Αθηναίων και συμμετοχή στο διεθνές πρόγραμμα OECD PISA 2009, όταν είναι γνωστό ότι το περιβάλλον
καταστρέφεται από την αχόρταγη και ληστρική φύση του καπιταλισμού, ενώ η PISA και ο
ΟΟΣΑ επιχειρούν τη συμμόρφωση και την πλήρη υπαγωγή των εκπαιδευτικών
συστημάτων στις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας και
ανταγωνιστικότητας. Γιαυτό προτείνουν και θέτουν σε εφαρμογή δήθεν
προοδευτικά και εκσυγχρονιστικά μέτρα (διεπιστημονικότητα, διαθεματικότητα,
απαγόρευση να μένουν οι μαθητές στην ίδια τάξη….) προσπαθώντας παράλληλα να
μετατρέψουν τους εκπαιδευτικούς σε υπέρμαχους της ανισότητας, όργανα της
χειραγώγησης και διαχειριστές της άγνοιας.
- Τέλος, έξυπνο σχολείο δεν είναι αυτό
που με τις υπαγορεύσεις της καπιταλιστικής οικονομίας συμβάλλει στην
αναπαραγωγή της εργατικής δύναμης και εξυπηρετεί τις αναδιαρθρώσεις
στην εργασία, που προωθεί το κεφάλαιο για
μεγαλύτερη κερδοφορία.
- Δε γίνεται, σε έξυπνα σχολεία να «κατασκευάζονται»
χαζά παιδιά, αυριανοί τρόφιμοι της δια βίου κατάρτισης, και ψευτοαπασχόλησης,
τα οποία δε θα αγανακτούν μέσα τους με την εκμετάλλευση, δε θα διεκδικούν
και δε θα έχουν δικαιώματα. Εργάτες
δηλαδή μιας χρήσης, που θα εναντιώνονται στα ίδια τους τα ταξικά συμφέροντα.
Αφού, όπως είναι γνωστό τα «έξυπνα» σχολεία διδάσκουν ότι δεν υπάρχει 8ωρο,
καταργήθηκαν οι τάξεις και η ταξική πάλη, δεν έγιναν ποτέ αγώνες, οι
επαναστάσεις είναι έργο αιμοσταγών δολοφόνων και πάνω από όλα ότι το
καπιταλιστικό σύστημα είναι κάτι
αιώνιο, αδιαμφισβήτητο και δικαιωμένο από την ιστορία.
Γιαυτό λέμε όχι στα έξυπνα σχολεία του μέλλοντός τους,
διευρύνουμε τη σκέψη των νέων ανθρώπων με την αντίσταση και τη δράση μας μέσα
και έξω από τη σχολική αίθουσα. Αντιπαλεύουμε την κατάργηση της μνήμης και της
κρίσης γνωρίζοντας ότι και το κίνημα
μεγαλώνει ακριβώς όπως το δέντρο, από τα κλαδιά του αλλά και από τις ρίζες του.
ΗΡΑΚΛΕΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Φιλόλογος, μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών