ΠΑΠΛΩΜΑΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΗΣ ΕΣΑΚ ΔΕΕ
ΣΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΔΟΕ
ΔΗΛΩΣΗ-ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ
Δ.Σ. ΣΤΙΣ 13/11/07 ΜΕ ΘΕΜΑ:
«Το ΙΠΕΜ της ΔΟΕ»
Στη συνείδηση των εκπαιδευτικών το ΙΠΕΜ είναι ακόμη σχεδόν άγνωστο, ενώ κάποιοι λίγοι πιστεύουν ότι συντονίζει ερευνητικές ομάδες για εκπαιδευτικά προβλήματα και θέματα. Η ίδρυση όμως στις ομοσπονδίες τέτοιων κέντρων μελετών αποτέλεσε τη δεκαετία του ’90 γενικότερη μεθόδευση του κυβερνητικού και συναινετικού συνδικαλισμού, έτσι ώστε η έλλειψη ταξικού προσανατολισμού και δράσης των συνδικάτων να γίνεται διαχειριστική λειτουργία του συστήματος, που συγκαλύπτεται με το προσωπείο της επιστημονικής ανάλυσης και τεκμηρίωσης. Έτσι και το ΙΠΕΜ κινείται μακριά από τον προβληματισμό και την πείρα της συνδικαλιστικής βάσης και αναπαράγει και προβάλλει με τις δήθεν επεξεργασίες του την κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική. Γι’ αυτό δεν πρέπει να υποτιμά κανείς το ρόλο του, όσο και να φαίνεται απόμακρος και αδρανής, αλλά να αποκαλύπτει τη φυσιογνωμία του.
Βέβαια το ΙΠΕΜ μοιάζει να λειτουργεί κάπως γραφικά, σαν ένα κλειστό
κύκλωμα που εκδίδει τα υλικά των ημερίδων και αποτελεί εθιμικό παράρτημα της
ΔΟΕ. Σε τελική ανάλυση το ΙΠΕΜ με τις όποιες εκδόσεις και επεξεργασίες του
(επιστημονικό βήμα, πρακτικά ημερίδων-συνεδρίων) δε φαίνεται να συνοψίζει κάτι
αντίθετο στην κυρίαρχη πολιτική, όπως αυτή εκφράζεται στο Δ.Σ. της ΔΟΕ, και
μάλιστα αυτά τα χρόνια της επίθεσης και των βολών της αναδιάρθρωσης στην
εκπαίδευση. Αυτό συμβαίνει στο όνομα της πλειονότητας ή της σύνθεσης απόψεων σε
επιμέρους ζητήματα, γεγονός τυπικά θεμιτό ουσιαστικά όμως αθέμιτο μπροστά στο
έγκλημα που συντελείται στην εκπαίδευση (υποταγή της στην κατάρτιση, αξιολόγηση
που οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση-κατηγοριοποίηση, τραγική υποβάθμιση του σχολείου
και του εκπαιδευτικού ).
Σε μια εποχή παρακμής και ενσωμάτωσης των συνδικάτων είναι αφέλεια να διατυπώνει κανείς την άποψη ότι μπορούν αυτά να βοηθήσουν τη συνείδηση του κλάδου με τα όποια ερευνητικά τους κέντρα , που είναι εικόνα και ομοίωσή τους. Η κριτική μας δεν απευθύνεται σε πρόσωπα αλλά στην πολιτική για την οποία μοχθούν. Είναι ορατός ο κίνδυνος να εξαγνίζεται έτσι η αδράνεια των συνδικάτων και να αναλώνονται μάχιμοι συνάδελφοι μέσα στην ανακύκλωση μιας δήθεν εκπαιδευτικής κουλτούρας και θεωρητικής αναζήτησης που το ΙΠΕΜ προσπαθεί εμβρυακά να προβάλλει και να αναπαράγει. Εμείς αντίθετα σαν ΕΣΑΚ-ΔΕΕ στο Δ.Σ. του ΙΠΕΜ, όπως και αλλού, δίνουμε καθημερινά τη μάχη για να μην ολοκληρωθεί η ιδεολογική και πολιτική κυριαρχία των αντιπάλων μας .Δεν είναι δυνατό να αφήσουμε ανεμπόδιστους μηχανισμούς που εξειδικεύουν κατά περίσταση και ταυτόχρονα προπαγανδίζουν τις γενικές πολιτικές προτάσεις και επιλογές του μεγάλου κεφαλαίου στο πλαίσιο των αναδιαρθρώσεων και των εντολών της Ε.Ε. που μας πλήττουν. Κατά συνέπεια ζητάμε την κατάργηση του ΙΠΕΜ και την ενίσχυση της πρωτοβουλίας του συνδικαλιστικού κινήματος να ορίζει, όποτε χρειάζεται, επιτροπές συναδέλφων για επεξεργασία εκπαιδευτικών θεμάτων στο πλαίσιο των αποφάσεων των πρωτοβάθμιων συλλόγων, των συνελεύσεων και των συνεδρίων. Ιδιαίτερη σημασία δίνουμε στη δυνατότητα της βάσης να ελέγχει και να αναιρεί με συλλογικές διαδικασίες τις αυθαιρεσίες των συνδικαλιστικών ηγεσιών. Προς το παρόν όμως ο χώρος του ΙΠΕΜ είναι για μας άλλη μια εστία αντιπαράθεσης, που προσωρινά βοηθά το ταξικό εκπαιδευτικό κίνημα με την καλύτερη ενημέρωση και προβολή των θέσεων μας στην προσπάθειά του να αλλάξει τα πράγματα στην εκπαίδευση, τη ζωή και την κοινωνία μαζί με την εργατική τάξη ,τους συμμάχους της και το λαό. Όσον αφορά την απόσπαση συναδέλφων για γραμματειακή υποστήριξη του ΙΠΕΜ ΔΟΕ θέση μας είναι πως θα πρέπει να γίνεται με διαφάνεια –αξιοκρατία{προσόντα} και όχι για άλλους γνωστούς άγνωστους λόγους. Τέλος, δεν είμαστε πλειοψηφία για να αποφασίζουμε την απόλυτη αναλογική εκπροσώπηση στο ΔΣ του ΙΠΕΜ, όλων των κινήσεων. Αντίθετα προς το παρόν την επιδιώκουμε, αν και προοπτικά ζητάμε την κατάργηση των ερευνητικών κέντρων-παράκεντρων για όλους τους παραπάνω λόγους.