ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ Νο 8 

 

 

 

 


ΘΕΜΑ:

«ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ»

 

 

 

 

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ

ΟΧΙ ΣΤΟ ΕΥΕΛΙΚΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

 

 

            Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

 

            Πριν δύο χρόνια είχαμε απορρίψει την Ευέλικτη Ζώνη, που προσπαθούσε να περάσει τότε στα σχολεία, πιλοτικά, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Έρχεται τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ και με αιφνιδιαστική υπουργική απόφαση (31/8/2005) ζητά την υποχρεωτική εφαρμογή της σε όλη την Π.Ε., Νηπιαγωγεία και Δημοτικά. Επικαλείται μάλιστα λόγους που δεν υφίστανται, όπως ότι «οι εκπαιδευτικοί αγκάλιασαν το θεσμό». Επιπλέον προσπαθεί να το περάσει στα μαλακά λέγοντας ότι δεν είναι τίποτα διαφορετικό από αυτά που έτσι κι αλλιώς γίνονται με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών, αποκρύπτοντας τους απώτερους στόχους της.

            Η «καινοτομία» αυτή δεν είναι ούτε καινούρια (υπάρχει πλούσια διεθνής εμπειρία) ούτε «αθώα». Επιμελώς την ξεκόβουν από το βασικό ερώτημα του τι σχολείο θέλουμε. Θέλουμε ένα σχολείο όπου θα χωράνε οι διάφορες «καινοτομίες», λίγο ολοήμερο, λίγο ευέλικτη, λίγο διαθεματικότητα..., που τελικά θα βγάζει καταρτισμένους αλλά αμόρφωτους ανθρώπους ή θέλουμε ένα σχολείο, ενιαίο για όλα τα παιδιά που να παρέχει ολόπλευρη μόρφωση και να διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες; Επειδή εμείς οι εκπαιδευτικοί είμαστε ταγμένοι με τη δεύτερη αντίληψη, αγωνιζόμαστε για μια ενιαία δημόσια και δωρεάν βασική εκπαίδευση που θα παρέχει πραγματικά ολόπλευρη μόρφωση σε όλα τα παιδιά του λαού. Ένα σχολείο, που όταν τα παιδιά θα τελειώνουν στα 18 τους χρόνια θα είναι έτοιμα είτε να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε Ενιαία Ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα ή σε επαγγελματικές σχολές είτε να βρουν δουλειά. Ένα τέτοιο σχολείο περιλαμβάνει δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο για όλα τα παιδιά. Το σχολείο αυτό δεν θα είναι απλά μια επέκταση της σημερινής βασικής εκπαίδευσης που σίγουρα βρίσκεται σε άσχημη κατάσταση, αλλά θα είναι βασισμένο σε νέο αναλυτικό πρόγραμμα, νέα βιβλία, κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή με γενναία αύξηση των δαπανών για την Παιδεία και τελικά νέα φιλοσοφία που θα έχει στο κέντρο της τον εργαζόμενο άνθρωπο και στη συγκεκριμένη περίπτωση τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας.

            Η κυβέρνηση προχωρά στην υποχρεωτική εφαρμογή «καινοτομιών», χωρίς να μας παρουσιάσει κάποια σοβαρή επιστημονική έρευνα για τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής τους. Ήδη η ευέλικτη ζώνη εφαρμόζεται σε κάποια σχολεία αρκετά χρόνια. Ποιο ήταν το όφελος για το ίδιο το παιδί μέσα από αυτή την εφαρμογή; Και φυσικά το όφελος αυτό δεν έχει να κάνει με την παρουσίαση, σε διάφορες φιέστες του «πλούτου» των θεμάτων με τα οποία δούλεψαν στα σχολεία αυτά. Λες κι αν παρουσιαστεί ο πλούτος των υπόλοιπων σχολείων δεν θα είναι τεράστιος!

 

            Τελικά κεφάλαιο, Ε.Ε., κυβέρνηση, με την «καινοτομία» αυτή και με όλες τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις που προωθούν στο χώρο της εκπ/σης στοχεύουν μακριά:

 

l        Σύμφωνα με τα κείμενα της Ε.Ε. αλλά και του Π.Ι. η ευέλικτη ζώνη αποτελεί μια ευέλικτη και φτηνή λύση για την αλλαγή του αναλυτικού προγράμματος. Σύμφωνα με τη νέα Υπουργική Απόφαση από την εφαρμογή της «δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού»! Δηλαδή ομολογεί ότι δε θα πληρώσει τίποτε το κράτος για την «καινοτομία» του. Τότε ποιος θα πληρώσει; Οι γονείς, οι χορηγοί; Θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο, όπως περίπου προτείνει στο εγχειρίδιο «Η Οικονομία και εγώ»;

l        Η «διεπιστημονικότητα» ή «διαθεματικότητα», που προπαγανδιστικά χρησιμοποιείται, ασφαλώς και πρέπει να διαπερνά όλο το πρόγραμμα του σχολείου, το οποίο θα είναι ενιαίο για όλους κι όχι κάποιες «ζώνες», όπως είναι η ευέλικτη ζώνη, της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτό προϋποθέτει συνολική αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος, σε επιστημονική βάση, στην υπηρεσία των σύγχρονων αναγκών του λαού και όχι προσαρμογή στις απαιτήσεις του κεφαλαίου.

l        Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα επιχειρείται η παραπέρα ιδεολογική χειραγώγηση των μαθητών, αφού το κεφάλαιο δε «χορηγεί» τίποτα χωρίς αντάλλαγμα. Άλλωστε ήδη προωθείται το πρόγραμμα της Ε.Ε. «επιχειρηματικότητα και νεολαία» με διάφορους τρόπους και με κάποια βιβλία που θα φτάσουν στα σχολεία όπως το «οικονομία κι εγώ», που αναφέραμε παραπάνω.

l        Η προώθηση των συγκεκριμένων «καινοτόμων» προγραμμάτων θα αποτελεί αξιολογικό στοιχείο που θα οδηγεί στην αξιολόγηση - χειραγώγηση - κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών, μαθητών. Παράλληλα θα προωθείται ο ανταγωνισμός μεταξύ εκπαιδευτικών αλλά και σχολείων για το ποιος θα παρουσιάσει το πιο «καινοτόμο» (!) και γνωρίζουμε όλοι πόσο αντιπαιδαγωγικό είναι αυτό το κλίμα.

l        Προγράμματα αυτού του τύπου, όπως και τα διάφορα «φιλανδικά μοντέλα», που προωθούνται και που προβλέπουν το πέρασμα της εκπαίδευσης στην Τ.Α., λειτουργούν ως «δούρειος ίππος» για την κατάργηση του ενιαίου χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης, την κατηγοριοποίηση των σχολείων και την προσαρμογή του σχολείου στις ανάγκες της αγοράς και του κεφαλαίου. Το σχολείο μέσα και από τις «καινοτομίες» αυτές γίνεται πιο ταξικό. Σ’ αυτό το σχολείο, της αγοράς, θα υπάρχει ένα μακρύς κορμός μαθημάτων ενιαίος για όλους και από κει και πέρα το κάθε σχολείο θα αποφασίζει για δράσεις που θα εντάξει στο δικό του «τοπικό» και «καινοτόμο» πρόγραμμα. Επιπλέον η σχολική κοινότητα φορτώνεται την ευθύνη να κάνει «αρεστό» προς την κοινωνία το σχολείο της (για να προσελκύσει και «πελάτες»), απαλλάσσοντας την κυβέρνηση από τη βασική υποχρέωση να καλύπτει τις δαπάνες για τη μόρφωση των παιδιών του ελληνικού λαού.

l        Το καθημερινό πρόγραμμα των 2 ή και 3 ενενηντάλεπτων πόσο παιδαγωγικό αλλά και εφαρμόσιμο είναι, αφού η ίδια η ζωή έχει δείξει ότι και το πρώτο δίωρο πολλές φορές είναι μεγάλο για τα παιδιά;

l        Τέλος, ας έλθουμε και στον ίδιο τον εκπαιδευτικό. Χωρίς ουσιαστική επιμόρφωση, με μισθό πείνας, με περιορισμένα ή καταργημένα ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα σε μόνιμη απαξίωση, καλείται να δουλέψει δύο και τρεις φορές περισσότερο και ταυτόχρονα χρεώνεται σχεδόν αποκλειστικά την ευθύνη να ψάξει, να βρει, να μελετήσει, να επιλέξει, να καταγράψει και τελικά να παρουσιάσει «καινοτόμα» δράση, έχοντας στους ώμους του και την τεράστια ευθύνη της μόρφωσης των παιδιών μέσα από αυτούς τους πειραματισμούς για τους οποίους στο κάτω κάτω δεν ευθύνεται. Επιπλέον, ωθείται να αναζητήσει χορηγούς πράγμα που, εκτός των όσων παραπάνω αναφέραμε, είναι αντίθετο στο ρόλο του παιδαγωγού του Δημόσιου Σχολείου!

l        Το σχολείο που προωθούν τα κόμματα του ευρωμονόδρομου απέχει από τις πραγματικές ανάγκες των νέων και της κοινωνίας αφού δεν προσφέρει στους μαθητές μόρφωση αλλά κατάρτιση. Έτσι το σχολείο προσαρμόζεται περισσότερο στις ανάγκες της αγοράς και του κεφαλαίου. Επιδιώκει να παράγει όχι μορφωμένους ανθρώπους με γνώση, κρίση, γνώμη, συνείδηση των νόμων της κοινωνικής εξέλιξης, αναπτυγμένη βούληση και πίστη στις δυνάμεις τους αλλά ανθρώπους ευέλικτους, προσαρμόσιμους, υποταγμένους στη μοιρολατρία και στα συμφέροντα των κυρίαρχων τάξεων. Δεν καλλιεργεί αξίες όπως η αλληλεγγύη και η συλλογικότητα αλλά προωθεί τον ατομικισμό και τον ανταγωνισμό.

 

 

 

            Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

 

            Είναι φανερό πως η αντίσταση στην εφαρμογή της «Ευέλικτης Ζώνης», συνδέεται άμεσα με την υπεράσπιση του Ενιαίου, Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα του Σχολείου, την αποτροπή της εμπορευματικής λειτουργίας του και την αναστροφή της πορείας έντασης των ταξικών φραγμών στη μόρφωση.

            Σας καλούμε, με αποφάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων και με τη συνδικαλιστική κάλυψη της ΔΟΕ, με πνεύμα αγωνιστικής απειθαρχίας και ανυπακοής, να μην εφαρμόσουμε και να απορρίψουμε την «Ευέλικτη Ζώνη» και όσα συνδέονται μαζί της. Όλοι μαζί να ακυρώσουμε στην πράξη τη διάσπαση του σχολικού προγράμματος, την κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών, να κλείσουμε την πόρτα στους χορηγούς και σε κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα στην παιδεία, να απαιτήσουμε και να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις για να κατακτήσουμε το σχολείο και τον εκπαιδευτικό των σύγχρονων λαϊκών αναγκών και των οραμάτων.

 

 

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

 

Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

 

 

ΚΩΤΣΗΣ ΚΩΣΤΑΣ

 

ΣΤΑΜΟΣ ΑΔΑΜ

******************************************************************