Επιστροφή στην αρχική σελίδα

 

Ικαριακά και Φουρνιώτικα Νέα

Ηλεκτρονική έκδοση αναπτυξιακού χαρακτήρα της Επαρχίας Ικαρίας

Νέα Περίοδος Τεύχος 2, Απρίλιος-Μάιος 2006

 

Θεματικό τεύχος: Απασχόληση-Ανεργία

 

Περιεχόμενα

 

Σημείωμα της έκδοσης

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ-ΑΝΕΡΓΙΑ

 

Με αφορμή την ανεργία στο Β. Αιγαίο

 

Περί ανεργίας στην Επαρχία Ικαρίας

 

Μια πρόταση του 1998 που υλοποιήθηκε, για την Ίδρυση και Λειτουργία Σημείου Πληροφόρησης νέων στην Ικαρία (youth information point)

 

Συμβολή στο διάλογο για την υπανάπτυξη της Ικαρίας

 

Αποκαλυπτικά Στοιχεία για τη Νεολαία της Ικαρίας Τι έδειξε ειδική δημοσκόπηση

 

Ανεργία και νεολαία (Έρευνα για την νεολαία που ζει στην Ικαρία)

 

Η Ανεργία στην Ικαρία το 1994 και το 1998 από τα στοιχεία του ΟΑΕΔ

 

Η πραγματική αλήθεια για την ανεργία στην Ελλάδα  

 

Πίνακες για την Ανεργία 2005 στην Ελλάδα κατά ηλικία και επίπεδο εκπαίδευσης

 

 

  

Επιστροφή στην αρχή

 

Σημείωμα της έκδοσης

 

Η απασχόληση και η ανεργία είναι σημαντικότατα ζητήματα για την Επαρχία Ικαρίας.

Κατ’ αρχήν πρόκειται για ένα νησιωτικό χώρο μικρών νησιών, γεγονός που προσδίδει στην ανεργία ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

Έπειτα, πρόκειται για ένα ευαίσθητο περιβάλλον (φυσικό και κοινωνικό) που υπαγορεύει προσαρμοσμένη αντιμετώπιση.

Δεν είναι δυνατό να κάνεις στην Επαρχία Ικαρίας ό,τι κάνεις και αλλού. Και αυτό αφορά τόσο τις πολιτικές όσο και τους ίδιους τους κατοίκους της Ικαρίας.

Για παράδειγμα, τα κίνητρα για ξενοδοχεία που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα, στην Ικαρία προκαλούν παράκτιο ξενοδοχειακό τουρισμό που είναι εποχικός, αναγκάζει τους κατοίκους να κατεβαίνουν στην παράκτια ζώνη, χτίζει πολύ ευαίσθητα περιβάλλοντα ακτές και βιότοπους, δημιουργεί κοινωνικά και οικιστικά προβλήματα. Στην Ικαρία χρειάζονται κατάλληλες και προσαρμοσμένες πολιτικές ανάπτυξης και φυσικά κατάλληλες και προσαρμοσμένες πολιτικές απασχόλησης.

Είναι απαράδεκτο να μην υπάρχει Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων στην Ικαρία, και μάλιστα με ειδικεύσεις στον Ιαματικό Τουρισμό και στις ήπιες μορφές τουρισμού.

Είναι απαράδεκτο να μην υπάρχει κάποιο τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου στην Ικαρία (π.χ. νθρωπογεωγραφίας, κοινωνιολογίας, περιβάλλοντος).

Είναι απαράδεκτο να μην υπάρχει εύκολη προσαρμογή των προγραμμάτων του Τεχνικού Επαγγελματικού Λυκείου στις ανάγκες της Ικαρίας, αν και το ΤΕΕ είναι το μόνο εκπαιδευτικό ίδρυμα της Ικαρίας που προσφέρει ουσιαστικό έργο στην επαγγελματική ειδίκευση των νέων.

Είναι απαράδεκτο να μην υπάρχουν σεμινάρια επαγγελματικής κατάρτισης προσαρμοσμένα στις ανάγκες του τόπου.

Δεν πρέπει να είναι η μοίρα της Ικαρίας η εποχικότητα, ο βιασμός της φύσης και των τοπικών κοινωνιών, η μιζέρια και η άγνοια των τοπικών αναπτυξιακών δυνατοτήτων.

Το πρόβλημα πρέπει να τεθεί επί τάπητος. Πρώτα-πρώτα από την ίδια την τοπική κοινωνία, από τους ίδιους τους Καριώτες και Φουρνιώτες.

Στο τεύχος αυτό συγκέντρωσα διάφορα άρθρα για την απασχόληση στην Επαρχία Ικαρίας. Σε κάποιο από τα επόμενα τεύχη θα δημοσιευτούν και κείμενα από το Συνέδριο για την Απασχόληση που έγινε στην Ικαρία. Τα πορίσματα μπορείτε να τα βρείτε στο: Τα Πορίσματα του Συνεδρίου "ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ στις Παραμεθόριες Νησιώτικες Περιοχές", Ικαρία, 23-1-99.

Καλή ανάγνωση

 

επιστροφή

Με αφορμή την ανεργία στο Β. Αιγαίο

Του Ηλία Γιαννίρη

Δυό αποκαλυπτικά συμπεράσματα για την περιοχή μας προκύπτουν από τα τελευταία στοιχεία της Eurostat (Νοέμβριος 2004) για την ανεργία στις περιφέρειες της Ελλάδας σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση των 25.

§         Το πρώτο συμπέρασμα είναι, σύμφωνα με τα στοιχεία ότι ... η ανεργία στο Β. Αιγαίο δεν είναι και τόσο μεγάλο πρόβλημα!

§         Το δεύτερο ότι δεν υπάρχουν στοιχεία σε κρίσιμα ζητήματα όπως η ανεργία των γυναικών και των νέων.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την Εύρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία η ανεργία έχει ως εξής:

 

Σύνολο

Γυναίκες

15-24 χρονών

 

2002

2003

2002

2003

2002

2003

Μέσος ευρωπαϊκός όρος EU25

8.9

9.1

9.9

10.0

17.9

18.4

Ελλάδα

10.0

9.3

15.0

14.2

26.5

26.3

Αττική

9.2

8.7

13.3

12.7

22.5

23.9

Νησιά Αιγαίου, Κρήτη

9.7

8.0

14.4

13.2

27.2

23.7

Βόρειο Αιγαίο

9.2

7.4

(13.5)

(13.1)

(:)

(:)

 

Από τον παραπάνω πίνακα προκύπτει ότι:

  1. Η ανεργία στην Ελλάδα ...πέφτει (από 10% το 2002 σε 9,3% το 2003) ενώ στην Ευρώπη των 25 ανεβαίνει (από 8,9% αε 9,1%)!
  2. Η ίδια εικόνα δίνεται και στην ανεργία των γυναικών και των νέων. Στην Ελλάδα οι δείκτες πέφτουν ενώ ανεβαίνουν στην Ευρώπη! 
  3. Η ανεργία στις Γυναίκες για το Βόρειο Αιγαίο πέφτει από 13,5 σε 13,1% αλλά οι αριθμοί είναι σε παρένθεση γιατί τα στοιχεία είναι αναξιόπιστα και επισφαλή λόγω του μικρού δείγματος γυναικών που έχει η δική μας Εθνική Στατιστική Υπηρεσία! Γιαυτό είναι και σε παρένθεση από τη Eurostat. Άρα δεν έχουμε πλήρη και σαφή εικόνα στο Β. Αιγαίο για τη γυναικεία ανεργία.
  4. Η ανεργία στους νέους 15-24 χρονών για το Βόρειο Αιγαίο δεν φαίνεται να ενδιαφέρει την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία γιατί τα στοιχεία που δίνει θεωρούνται αναξιόπιστα για την Eurostat! Αντί για ποσοστά υπάρχει το σημάδι (:).

 

23 χρόνια πολιτικής κοροϊδίας

Το συμπέρασμα που βγαίνει αβίαστα  από τα στατιστικά στοιχεία για την περιφέρειά μας δείχνει πόσο υποκριτικό είναι το πολιτικό ενδιαφέρον των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ για τον ευαίσθητο νησιώτικο χώρο του Β. Αιγαίου. Η έλλειψη έγκυρων στοιχείων για την ανεργία του Β. Αιγαίου υπάρχει από τότε που μπήκαμε στην ΕΟΚ (1981). Δηλαδή πέρασαν 23 χρόνια και καμμιά κυβέρνηση δεν ενδιαφέρθηκε για να μετρηθεί αξιόπιστα  η ανεργία στην περιοχή μας. Το αίτημα της περιοχής μας προς  τη σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ πρέπει να είναι ομόθυμο: Να σταματήσει η απαράδεκτη αυτή έλλειψη στοιχείων για την περιοχή μας.

 

Η ανεργία των νέων

Κανείς δεν πρέπει να τρέφει ελπίδες για μέτρα για την ελληνική ανεργία από την Ευρωπαϊκή Ένωση γιατί οι αριθμοί δείχνουν ότι άλλες ευρωπαϊκές περιφέρειες έχουν περισσότερη ανάγκη. Για παράδειγμα στην περιφερειακή ανεργία των νέων οι δέκα χειρότερες περιφέρειες είναι οι παρακάτω. 

 

Χώρα

Περιφέρεια

Ανεργία %

Ιταλία

Campania

58.4

Ιταλία

Calabria

56.7

Γαλλία

Guadeloupe

56.0*

Ιταλία

Sicilia

53.5

Γαλλία

Réunion

53.0

Πολωνία

Zachodniopomorskie

51.5

Γαλλία

Martinique

48.7*

Πολωνία

Lubuskie

48.1

Πολωνία

Dolnośląskie

46.8

Πολωνία

Świętokrzyskie

46.7

Επομένως η Νότια Ιταλία, τα υπερπόντια διαμερίσματα της Γαλλίας και η Πολωνία θα είναι οι κύριοι αποδέκτες των μέτρων ανεργίας για τη νεολαία. Ο ελληνικός νησιώτικος χώρος με ανεργία νέων 23.7% δεν φέρνει την περιοχή μας σε πρώτη προτεραιότητα για την ΕΕ.

Τι πρέπει να γίνει; Η Κυβέρνηση πρέπει να αναγνωρίσει τις ιδιαιτερότητες της ανεργίας στο Β. Αιγαίο και να προσπαθήσει να πείσει (με μελέτες) τον εαυτό της και την Ε.Ε. για την ευθεία σχέση ανεργίας (εποχικής ή δομικής) με την αναπτυξιακή καθυστέρηση του Β. Αιγαίου. Ο στόχος θα πρέπει να είναι η σύνταξη ολοκληρωμένων αναπτυξιακών παρεμβάσεων που, μεταξύ άλλων, να αντιμετωπίζουν και τις διάφορες μορφές της ανεργίας.

Η Ευρώπη δεν μπορεί να κάνει τη σύγκλιση. Εμείς;

Γενικά οι δείκτες περιφερειακής ανεργίας στην Ε.Ε. των 25 κυμάνθηκε από 2.0% έως 31.8% το 2003. Ειδικότερα στους νέους κυμάνθηκε από  4.5% έως 58.4%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν τις τεράστιες αποκλίσεις που υπάρχουν στον ευρωπαϊκό χώρο και την αναποτελεσματικότητα των ευρωπαϊκών πολιτικών στο μεγάλο ζήτημα της σύγκλισης και της κοινωνικής συνοχής. Επομένως η Ευρώπη δεν μπορεί. Είναι φανερό ότι μόνο αν οι τοπικές κοινωνίες ενεργοποιηθούν και ενδιαφερθούν για το δικό τους μέλλον και γίνουν πειστικές στην Περιφέρεια, στο Κράτος και στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να προκύψουν κονδύλια που να έχουν αναπτυξιακό αποτέλεσμα.

Τι να κάνουμε;

Πρώτα-πρώτα η τοπική κοινωνία στο Βόρειο Αιγαίο πρέπει να άμεσα να ζητήσει να υπάρξουν αξιόπιστα στοιχεία για την ανεργία στο Βόρειο Αιγαίο.

Λόγω νησιωτικότητας θα πρέπει να καταγραφεί η έξοδος του εργατικού δυναμικού από την Περιφέρεια Β. Αιγαίου κυρίως προς την Αθήνα. Δηλαδή θα πρέπει να υπολογιστούν στην ανεργία των νέων και οι νέοι που μετά το σχολείο φεύγουν από την περιφέρεια Β. Αιγαίου.

Θα πρέπει οι τοπικές κοινωνίες να επεξεργαστούν κατευθύνσεις αναπτυξιακής πολιτικής που δεν θα περιορίζονται σε ημίμετρα όπως μεμονωμένες ιδιωτικές επενδύσεις ή σεμινάρια κατάρτισης ανέργων. Υπάρχουν σημαντικές μελέτες που έχουν γίνει σε αυτή την κατεύθυνση. Με όπλο αυτές τις κατευθύνσεις συνειδητά και συγκροτημένα να συνδιαλέγονται με την Περιφέρεια Β. Αιγαίου, τα υπουργεία και τα Προγράμματα της Ε.Ε. και να φύγουν από τις σημερινές πρακτικές του «δώσε και εμένα μπάρμπα», των μεμονωμένων πολιτικών λόμπι και της πολιτικάντικης λαθροχειρίας.

Φυσικά, σε μια τέτοια κατεύθυνση ειδικό βάρος πέφτει στους Δημάρχους και στους Νομάρχες. Αν οι δήμαρχοι και οι νομάρχες δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε ένα τέτοιο ρόλο τότε αυτό θα πρέπει να εκφραστεί στις επόμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές.  Ο δρόμος όμως είναι σαφής και περιγράφεται με τη φράση: «πρώτα να ξέρουμε τι θέλουμε για την περιοχή μας».

Η ζωή δείχνει ότι σε γενικές γραμές είναι βέβαιη η ανεπάρκεια των δημάρχων και των νομαρχών. Ας φροντίσουν λοιπόν να αποκτήσουν «νου» που να σκέφτεται και να προτείνει για την περιοχή συστηματικά και συγκροτημένα. Πώς γίνεται αυτό; Με τη σωστή αξιοποίηση των δυνατοτήτων του Υπουργείου Αιγαίου, της Περιφέρειας και το συντονισμό των στόχων των νομαρχιακών ή δημοτικών και διαδημοτικών αναπτυξιακών εταιρειών που υπάρχουν.

Ο Ηλίας Γιαννίρης, είναι Δρ πολεοδόμος χωροτάκτης, πρώην Δ/νων Σύμβουλος Αν. Ετ. Επαρχίας Ικαρίας

 

Επιστροφή στην αρχή

 

Περί ανεργίας στην Επαρχία Ικαρίας

Ηλίας Γιαννίρης 11.5.1998

 

 (Σ.τ.σ.: Το παρακάτω κείμενο γράφτηκε το 1998 και δημοσιεύτηκε στον τοπικό τύπο. Το Κέντρο Πληροφόρησης Νέων στον Εύδηλο, που τότε είχε ζητηθεί με αίτημα που διαβίβασε ο γράφων, προγματοποιήθηκε με εξοπλισμό από τη ΓΓΝΓ. Συγκεκριμένα, ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος παρείχε τα γραφεία του στο Κατσούλειο Κληροδότημα του Ευδήλου. Η ΓΓΝΓ εξόπλισε τα γραφεία με 3 Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές συνδεδεμένους με το διαδίκτυο και την κεντρική υπηρεσία Πληροφόρησης Νέων στην Αθήνα, τραπέζι συσκέψεων και καρέκλες, 3 γραφεία με αντίστοιχες καρέκλες γραφείου, 2 βιβλιοθήκες και 1 κρεμάστρα-καλόγερο.   Τα υπόλοιπα αιτήματα χρηματοδότησης που αναφέρονται στο κείμενο δεν υλοποιήθηκαν από τη ΓΓΝΓ.

Ωστόσο, η αυτοδιοίκηση της Ικαρίας ποτέ δεν ενδιαφέρθηκε να λειτουργήσει το Κέντρο Πληροφόρησης Νέων Ικαρίας και ποτέ δεν διέθεσε ούτε έναν υπάλληλο. Για να καλυφθεί το κενό, διατέθηκε για ένα έτος  ένας εθελοντής από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εθελοντισμού (Γενική Διεύθυνση ΧΧΙΙ της ΕΕ), μετά από αίτημα του γράφοντος, που τότε ήταν Διευθύνων Σύμβουλος της Αναπτυξιακής Εταιρείας Επαρχίας Ικαρίας και χειριστής του Προγράμματος Εθελοντισμού της Ικαρίας (Διακινήθηκαν συνολικά 10 εθελοντές). Εκτός από την περίοδο αυτή του ενός έτους, το Γραφείο Πληροφόρησης Νέων Ικαρίας δεν λειτούργησε ποτέ παρά το αναγνωρισμένο έλλειμμα πληροφόρησης που υπάρχει εν γένει στην Ικαρία και ειδικότερα στους νέους/νέες. Το μόνο που έμεινε είναι ο εξοπλισμός, που χρησιμοποιήθηκε ως Έδρα της Αναπτυξιακής Εταιρείας Επαρχίας Ικαρίας.  Το σημερινό Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών Ευδήλου δεν καλύπτει τις εξειδικευμένες ανάγκες πληροφόρησης που έχουν οι νέοι και νέες της Ικαρίας. Πρόκειται για άλλη μια χαμένη ευκαιρία της Ικαρίας, με την ευθύνη της Ικαριακής Αυτοδιοίκησης).

 

Όπως είναι γνωστό, τα μόνα επίσημα στοιχεία που έχει το ελληνικό κράτος για την ανεργία στην περιοχή μας είναι για την Περιφέρεια Β. Αιγαίου. Δεν υπάρχουν στοιχεία  για  την ανεργία σε επίπεδο Νομού Σάμου και Επαρχίας Ικαρίας.

Ποιος μπορεί να βεβαιώσει ότι η ανεργία στην Επαρχία Ικαρίας δεν είναι στα επίπεδα του 30-40 % και ότι η ανεργία των νέων δεν είναι στα επίπεδα του 60-70 %; Μια ανεργία που μπορεί να υπάρχει αλλά να είναι καλυμμένη, γιατί οι νέοι και οι νέες της Ικαρίας αμέσως μετά το Λύκειο πηγαίνουν στην Αθήνα για να μισο-σπουδάσουν ή να μισο-εργαστούν. Στην ουσία πρόκειται για έναν μεγάλο αριθμό ανέργων και ημι-απασχολούμενων που θα ‘πρεπε να προσμετριέται στην ανεργία του νησιού. Δεν είναι όμως μόνο η νεολαία.

Οι ναυτικοί μας όλο και περισσότερο βρίσκονται σε αδιέξοδο, γιατί κλείνει η πόρτα του Λάτση.

Οι οικοδόμοι φυτοζωούν, καθώς ορισμένοι αυστηροί νόμοι για τη δασική προστασία εφαρμόζονται ανελαστικά και χωρίς να υπολογίζουν ότι στην Ικαρία πάντα οι κάτοικοι ζούσαν μέσα στο δάσος και το προστάτευαν. Για διάφορους λόγους που δεν χρειάζεται να  αναλυθούν εδώ, μόνο στην Ικαρία από όλα τα νησιά του Αιγαίου αναπτύχθηκε  το οικιστικό πρότυπο της αραιής κατοίκησης με νοικοκυριά σε όλο το μήκος του νησιού. Πρέπει άμεσα να οριστούν οι εντός οικισμού ζώνες, οι δασικές ζώνες, οι ζώνες καλλιέργειας, οι κτηνοτροφικές ζώνες, ώστε να διευκολύνεται και ο κάθε δασάρχης να κάνει την δουλειά του, αλλά και οι κάτοικοι να ξέρουν που μπορούν να χτίζουν, που να καλλιεργούν και που να βόσκουν. Είναι παράλογο να υπερβόσκεται το Ικαριακό Δάσος σε ορισμένες περιοχές και ο δασάρχης να μην επιτρέπει να χτίσει κάποιος το μισογκρεμισμένο πατρικό του γιατί φύτρωσε ένας πεύκος ανάμεσα στα χαλάσματα. Εν ανάγκη, να ζητηθεί από το Υπουργείο Γεωργίας και το Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ ειδική παρέκκλιση από την δασική και την πολεοδομική νομοθεσία ειδικά για την ορεινή Ικαρία, λόγω της αραιής κατοίκησης.

Ο μαζικός τουρισμός στο νομό είναι καταχρεωμένος και ειδικότερα στην Ικαρία βρίσκεται σε κρίση, λόγω της μικρής σαιζόν που όλο και μικραίνει. Από την άλλη, οι ξενοδόχοι δεν βρίσκουν ειδικότητες. Μερικοί ξενοδόχοι για να συμπιέσουν το κόστος παίρνουν Αλβανούς, χειροτερεύοντας την μελλοντική τους θέση, γιατί ρίχνουν ακόμη περισσότερο την ποιότητα της εξυπηρέτησης των πελατών. Ιδιαίτερα για την Επαρχία Ικαρίας, καλό θα ήταν κάποιος από την Ένωση Ξενοδόχων να πήγαινε καμία βόλτα από τον ΕΟΤ στην Αθήνα, για να ακούσει τι μηνύματα φτάνουν στον ΕΟΤ από την κακή εξυπηρέτηση των τουριστών και επισκεπτών της Ικαρίας.

Χρειάζεται να γίνει άμεσα μια έρευνα με σκοπό να μετρηθεί η ανεργία στα τρία νησιά του Νομού: Σάμο, Ικαρία, Φούρνους. Αν πράγματι η ανεργία είναι σε τέτοια υψηλά επίπεδα, είναι κρίμα να μην το γνωρίζει τόσο η τοπική κοινωνία όσο και οι δημόσιες αρχές.

Η ανεργία όμως δεν είναι απλή υπόθεση γιατί σχετίζεται με την εκπαίδευση και την ειδίκευση των νέων.  Δυστυχώς, τα «μαντάτα» είναι μαύρα:

Από τις 10 θέσεις που προκηρύχθηκαν από το Επαρχείο Ικαρίας οι 3 έμειναν χωρίς ούτε μία αίτηση!

Το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού στον Εύδηλο ζητά εναγωνίως (και δεν ξέρω αν τελικά βρήκε) έναν/μια γραμματέα που να ξέρει αγγλικά και να μπορεί να γράφει σε κομπιούτερ. Προσόντα στοιχειώδη που πρέπει να έχει κάθε νέος ή νέα που παράλληλα τελειώνει το Λύκειο, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που θα ακολουθήσει στο μέλλον.

Κάτι συμβαίνει και δεν γίνεται δυνατό να βρεθούν ούτε μισο-ειδικευμένοι ούτε ειδικοί για θέσεις εργασίας που ανοίγονται στην Ικαρία. Προφανώς δεν υπάρχει στοιχειώδης επαγγελματικός προσανατολισμός, ειδίκευση, επανειδίκευση, επανεκπαίδευση. Η Ικαρία δεν έχει καθόλου καλλιεργήσει το πεδίο ώστε να φιλοξενεί 2-3 σεμινάρια το χρόνο από τα χιλιάδες σεμινάρια που γίνονται σε όλη την Ελλάδα εδώ και μία 10ετία. Αλλά και κανένας κρατικός φορέας δεν δείχνει να την βοηθάει, όπως φαίνεται από τα εξής δύο παραδείγματα: 

Παράδειγμα 1ο: Πέρσι, από τα  18 σεμινάρια του Νομού Σάμου ούτε ένα δεν έγινε στην Ικαρία. Δεν αρκεί η καταβολή των εξόδων ταξιδιού και ύπνου για να πάνε τα παιδιά της Ικαρίας στη Σάμο για να τα παρακολουθήσουν, γιατί θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι το ίδιο θα ίσχυε για τα παιδιά της Σάμου που θα ήθελαν να παρακολουθήσουν κάποιο από τα σεμινάρια της Ικαρίας, αν είχαν γίνει σεμινάρια στην Ικαρία. Το σίγουρο είναι ότι η Επαρχία Ικαρίας, από τη θεματολογία και μόνο των σεμιναρίων αυτών, θα έπρεπε να έχει φιλοξενήσει τουλάχιστον 6 σεμινάρια. Μάλιστα από το 1997 υπάρχει μελέτη του ΕΜΠ στο Υπ. Εργασίας για τις ανάγκες σε σεμινάρια.

Παράδειγμα 2ο: Η ΤΕΣ Τουριστικών Επαγγελμάτων που περιφέρεται ως προεκλογική υπόσχεση από το 1995 μεταξύ Ικαρίας, Λήμνου, Δωδεκανήσου (τουλάχιστον και κανείς δεν ξέρει που αλλού την έχουν τάξει- μέχρι σήμερα πάντως η εν λόγω Σχολή δεν έχει υλοποιηθεί κάπου) είναι φανερό ότι δεν σχεδιάστηκε για τις ανάγκες της Ικαρίας, αφού έχει κάποιες γενικές ειδικότητες (π.χ. μαγείρων) και δεν έχει κρίσιμες ειδικότητες που να σχετίζονται με τις Λουτροπηγές, τον Ιαματικό Τουρισμό, τις ήπιες μορφές τουρισμού κλπ.

Τελικά απομένει μόνο η λειτουργούσα ΤΕΣ Ευδήλου, που αποτελεί τη μόνη θετική παρουσία στον τομέα της ειδίκευσης, με σημαντική θετική συμβολή, που όμως χρειάζεται νέες ειδικότητες και επανεξέταση των προσφερομένων ειδικοτήτων.

Μετά από όλα αυτά φαίνεται ότι η ανεργία στο Νομό και ιδιαίτερα στην Επαρχία Ικαρίας αποτελεί ένα πολύπλοκο φαινόμενο με άγνωστες πλευρές. Από κάπου πρέπει να βρεθεί η άκρη του κουβαριού.  Γι αυτό και ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος Δήμων και Κοινοτήτων υπέβαλε πρόταση στη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς στις αρχές του έτους, για να δημιουργηθεί για το 1998-99 ένα Κέντρο Πληροφόρησης Νέων στον Εύδηλο που να παρέχει πληροφορίες για σπουδές, επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, κίνητρα που δίνονται στους νέους, σεμινάρια, κλπ πληροφορίες που σήμερα είναι δυσπρόσιτες για την Επαρχία Ικαρίας. Στην πρόταση περιλαμβάνεται επίσης και η διεξαγωγή μιας έρευνας για την τοπική ανεργία και ενός Συνεδρίου για την Ανεργία στις Παραμεθόριες-Νησιώτικες Περιοχές με έμφαση στις πιο απομακρυσμένες, όπως είναι η Ικαρία, η Λήμνος, τα Ψαρά, τα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου και των Κυκλάδων. Επίσης περιλαμβάνονται 4 εκστρατείες ενημέρωσης των νέων στους Φούρνους, Άγιο Κήρυκο, Ράχες και Εύδηλο. Για όλα αυτά ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος ζήτησε μόλις 14 εκατομμύρια για ένα χρόνο. 

Ηλίας Γιαννίρης

 

Επιστροφή στην αρχή

 

Μια πρόταση του 1998 που υλοποιήθηκε:

για την Ίδρυση και Λειτουργία Σημείου Πληροφόρησης νέων στην Ικαρία

(youth information point)

 

(Σ.τ.σ.: Αν και είναι του 1998, δημοσιεύουμε την πρόταση για τη δημιουργία Κέντρου Πληροφόρησης Νέων στην Ικαρία γιατί το σκεπτικό της πρότασης και η ανάλυση σχετίζεται με την ανεργία της Ικαρίας. Η πρόταση εγκρίθηκε και υλοποιήθηκε, όπως αναφέρθηκε στο προηγούμενο άρθρο. Σήμερα, το κέντρο αυτό δεν είναι ανοιχτό, με ευθύνη της αυτοδιοίκησης της Ικαρίας και συγκεκριμένα του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Δήμων Επαρχίας Ικαρίας)

 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ  ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ  ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΙΚΑΡΙΑΣ

Πρόταση για χρηματοδότηση από την Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΙΚΑΡΙΑΣ Α.Ε.

Ίδρυση και Λειτουργία σημείου πληροφόρησης νέων στην Ικαρία (youth information point)

Ικαρία, 5 Φεβρουαρίου 1998
ΓΕΝΙΚΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

 

Α: Στοιχεία Φορέα

όνομα

Αναπτυξιακή Εταιρεία Επαρχίας Ικαρίας Α.Ε. (πολυμετοχικός φορέας της Αυτοδιοίκησης)

 

Β: Στοιχεία Χειριστή της Πρότασης

Επιστημονικός Υπεύθυνος:

Ηλίας Γιαννίρης, Διευθύνων Σύμβουλος

 

Γ. Τίτλος Πρότασης

Ίδρυση και Λειτουργία σημείου πληροφόρησης νέων στην Ικαρία (youth information point)

 

Δ. Φορέας Υλοποίησης                       

Αναπτυξιακή Εταιρεία Επαρχίας Ικαρίας

 

Ε. Γενικές Πληροφορίες για την Αναπτυξιακή Εταιρεία Επαρχίας Ικαρίας

Η Εταιρεία αυτή έχει δρομολογηθεί μόλις φέτος, μετά από ομόφωνες αποφάσεις των εξής φορέων της Αυτοδιοίκησης: Αναπτυξιακός Σύνδεσμος Επαρχίας Ικαρίας (80% των μετοχών), Νομαρχία Σάμου (10% των μετοχών), Κοινότητα Αρέθουσας (10%). Ο βασικός λόγος που ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος πρωτοστάτησε στη σύσταση αυτής της εταιρείας είναι για να δοθεί η δυνατότητα στην Επαρχία Ικαρίας να αυξήσει την οργανωτική της ετοιμότητα και να μπορεί να συμμετέχει από καλύτερες θέσεις στην σύγχρονη αναπτυξιακή διαδικασία.

Σημαντική συμβολή για την δημιουργία της Εταιρείας είχε η έγκριση της Πρότασης που υπέβαλε η Επαρχία Ικαρίας στα πλαίσια του διετούς Προγράμματος TERRA της ΓΔ XVI της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ας σημειωθεί ότι από 142 Προτάσεις που υποβλήθηκαν, προ-επιλέγησαν 15. Η Πρόταση της Επαρχίας Ικαρίας είναι ανάμεσα σε αυτές, και το Γράμμα Χορηγίας είναι στη διαδικασία της υπογραφής.

 

ΣΤ. Γενικές Πληροφορίες για τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο

Ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος Δήμων και Κοινοτήτων Επαρχίας Ικαρίας έχει συγκροτηθεί από τους 13 ΟΤΑ της Επαρχίας, με έδρα τον Εύδηλο Ικαρίας. Με το Νόμο «Ι. Καποδίστριας» οι ΟΤΑ θα γίνουν 4, (3 Δήμοι επί της νήσου Ικαρίας, 1 Δήμος της νησιώτικης συστάδας των Φούρνων). Αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό είναι ότι από τους 13 σημερινούς ΟΤΑ οι 8 έχουν ως επίσημη έδρα τους μη-παραθαλάσσιο οικισμό (Κοινότητες Δάφνης, Περδικίου, Χρυσοστόμου, Φραντάτου, Ραχών, Αγ. Πολυκάρπου, Καρκιναγρίου, Αρεθούσης).

Ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος συνεργάζεται με την Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς  για το Πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Εθελοντικής Υπηρεσίας (Γ.Δ. ΧΧΙΙ) ως αποστολέας και υποδοχέας εθελοντών (Έφη Σκαρμούτσου, Ελβίρα Μπακογιάννη). Μέχρι σήμερα έχουν ήδη σταλθεί δύο εθελοντές στη Δανία, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για αποστολή σε κάποια χώρα άλλοι τρεις νέοι. Επίσης, αναμένονται 4 νέοι από Ευρωπαϊκές χώρες στην Ικαρία από τον Μάρτιο μέχρι τον Αύγουστο 1998 για τα Μονοπάτια της Ικαρίας. Ας σημειωθεί ότι το Πρόγραμμα του Συνδέσμου έχει κριθεί  ως ένα από τα καλύτερα της Ευρωπαϊκής Εθελοντικής Υπηρεσίας. Κρίσιμο σημείο για την εκτέλεση του Προγράμματος Υποδοχής αποτελεί η υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Αναπτυξιακού Συνδέσμου, της Γενικής Γραμματείας Ν. Γενιάς και του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού, τον Οκτώβριο 1997.

 

ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

 

Α. Η Κατάσταση της Ικαριακής Νεολαίας Σήμερα

 

Η κατάσταση της Ικαριακής Νεολαίας έχει διερευνηθεί πολύ λίγο. Σημαντική συμβολή στην αναγνώριση της κατάστασης είχαν:

·      μια σειρά εκδηλώσεων με την ίδια τη νεολαία και προσκεκλημένους ομιλητές, που διοργάνωσε ο Σύλλογος Νεολαίας Ικαρίας το 1994-1995 τόσο στην Ικαρία όσο και στην Αθήνα.

·      Το Εγχείρημα «Ποιο Μέλλον Ταιριάζει στην Ικαρία;» (μια ημερίδα, ένα Συνέδριο και μια σειρά παρεμβάσεων και ενημερωτικών συσκέψεων), που διοργάνωσε μια Επιτροπή αποτελούμενη από τους φορείς: Σύλλογος Ικαρίων Επιστημόνων,  ΑΘΕΡΑΣ (Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Ικαρίας), Ε.Μ.Π. και  Κέντρο Έρευνας και Τεκμηρίωσης.

·      Μια έρευνα ερωτηματολογίου που διεξήχθη από το ΕΚΚΕ στα πλαίσια μιας διερεύνησης για τη σχέση ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ. Για την έρευνα αυτή χρησιμοποιήθηκε δείγμα του μαθητικού πληθυσμού από την Ικαρία, το 1995.

 

Σήμερα στην Ικαρία ένας νέος υφίσταται, παράλληλα με τις γενικές συνθήκες της αποξένωσης, της ανεργίας, της κακής ή ελλιπούς ενημέρωσης και του ελλιπούς επαγγελματικού προσανατολισμού, και όλες εκείνες τις συνθήκες που προκαλούνται από την υπανάπτυξη της Ικαρίας, την απομόνωση, και την νησιωτικότητα.

Απουσιάζει η πληροφόρηση για σημαντικά προγράμματα (Νεολαία για την Ευρώπη, Ευρ. Εθελοντική Υπηρεσία, υποστήριξη πρωτοβουλιών νέων, Δίκτυο Κέντρων Κοινωνικής Υποστήριξης, μέτρα για νέους αγρότες, Πρόγραμμα ΠΑΝΔΩΡΑ, Ηλεκτρ. Σύστ. Πληροφ. Νέων, κλπ).

Παράλληλα, δεν υπάρχει συστηματική γνώση για την πραγματική κατάσταση των νέων, τον τρόπο επίλυσης των προβλημάτων τους, το επίπεδο ενημέρωσης τους, τον τρόπο ενημέρωσης τους, την επαγγελματική και γεωγραφική κινητικότητά τους,  τις δυνατότητες εξειδίκευσης.

Όλοι αναγνωρίζουν τα πολλαπλά αδιέξοδα των νέων, όλοι εκφράζουν την καλή διάθεση να βοηθήσουν, η ίδια η νεολαία ανησυχεί και διερευνά, αλλά σήμερα κανείς δεν είναι αντικειμενικά σε θέση να βοηθήσει αποτελεσματικά.

 

Β. Ο Ρόλος ενός  Σταθμού Ενημέρωσης

Το ζητούμενο σήμερα είναι να χαραχθεί μια συγκροτημένη πολιτική για τη Νεολαία της Επαρχίας.

Αυτό μπορεί να γίνει με την εξής διαδικασία:

1.    Με την ίδρυση ενός Σταθμού Πληροφόρησης στην Ικαρία, που εκτός της καταγραφής των ερωτημάτων που απασχολούν τους σημερινούς νέους και νέες, να μπορέσει να διεξάγει έρευνα για την κατάσταση και τα προβλήματα των σημερινών νέων.

2.    Με την διεξαγωγή ενός συνεδρίου για τη νεολαία όπου θα παρουσιαστούν τα συμπεράσματα του Σταθμού Πληροφόρησης και θα τεθούν οι άξονες μιας εξειδικευμένης πολιτικής για την Ικαριακή νεολαία. Σε αυτή την προσπάθεια,  απαιτείται η συμβολή όλων: Κατ’ αρχήν του Συλλόγου Νεολαίας Ικαρίας, της ΓΓΝΓ, της ΓΓΛΕ, του Υπ. Εργασίας, του Υπ. Γεωργίας, της Περιφέρειας Β. Αιγαίου, της Νομαρχίας Σάμου, των ΟΤΑ της Επαρχίας, , των Τοπικών Συλλόγων, των Πανικαριακών Αδελφοτήτων Αθήνας, Αμερικής, Αυστραλίας.

3.    Με την συγκρότηση ενός μόνιμου σχήματος κοινωνικής υποστήριξης και εργασιακής πληροφόρησης της νεολαίας που να λειτουργεί στο νησί. Αυτό το σχήμα, που θα προδιαγραφεί από το συνέδριο για τη νεολαία, θα πρέπει να είναι ικανό να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για νεολαιίστικη δράση.

Επομένως, η δημιουργία ενός Σταθμού Ενημέρωσης Νέων στην Επαρχία Ικαρίας μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά

·      στη διάχυση της πληροφόρησης ή την σαφή και εξειδικευμένη καταγραφή των σημερινών προβλημάτων

·      στην ενεργοποίηση της νεολαίας

·      στη χάραξη μιας συνολικής στρατηγικής για τη νεολαία της Επαρχίας.

 

Γ. Η Ευρύτερη Σημασία του Σταθμού Ενημέρωσης της Ικαρίας

Η Ικαρία προσφέρεται για τη διερεύνηση της αποτελεσματικότητας και των δυνατοτήτων που μπορεί να προσφέρει η λειτουργία ενός τοπικού συστήματος Πληροφόρησης Νέων, σε συνεργασία με τα ήδη δημιουργηθέντα Κέντρα Πληροφόρησης Νέων στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Η δημιουργία ενός Σημείου Πληροφόρησης στην Ικαρία, στα πλαίσια ενός Δικτύου με τα Κέντρα Πληροφόρησης Νέων θα ωφελήσει τρεις συνιστώσες:

·      την Ικαριακή Νεολαία και γενικότερα την ανάπτυξη της Ικαρίας

·      την σαφέστερη γνώση της κατάστασης στην οποία βρίσκονται οι νέοι και νέες των απομονωμένων, απομακρυσμένων και νησιώτικων περιοχών

·      την υποβοήθηση του έργου της ΓΓΝΓ και τον προσανατολισμό του σε δράσεις σημαντικής κοινωνικής αξίας

·      την καλλιέργεια ακόμη μεγαλύτερων σχέσεων μεταξύ των φορέων της Ικαρίας και της ΓΓΝΓ, σε μια πορεία δημιουργίας μιας μονιμότερης συνεργασίας, αμοιβαία επωφελούς.

 

Δ. Η Λειτουργία του Σταθμού Ενημέρωσης Ικαρίας

Ο Σταθμός Ενημέρωσης προτείνεται να ιδρυθεί στον Εύδηλο Ικαρίας. Η έναρξη λειτουργίας του προτείνεται να είναι ένα μήνα μετά την έγκριση της πρότασης από τη ΓΓΝΓ.

Ο Σταθμός Ενημέρωσης Νεολαίας Ικαρίας θα δραστηριοποιείται στους εξής τομείς:

1.    Ηλεκτρονικό Σύστημα Πληροφόρησης Νέων, σε συνεργασία με τα Κέντρα Πληροφόρησης Νέων που έχουν ήδη δημιουργηθεί. Επειδή πολλοί νέοι και νέες της Ικαρίας βρίσκονται στην Αθήνα, προτείνεται ειδική σχέση με το Κέντρο Πληροφόρησης Νέων Αθήνας.

2.    Σύστημα αποδελτίωσης των διακινούμενων πληροφοριών και των χαρακτηριστικών των νέων που έρχονται σε επαφή μαζί του, προκειμένου να δημοσιεύει στατιστικά στοιχεία και να μπορεί να μετρά την αποδοτικότητά του.

3.    Σύνδεση με το Internet, με ελεύθερη πρόσβαση από τους ίδιους τους νέους

4.    Διακίνηση ενημερωτικών εκδόσεων και φυλλαδίων σε δημοτικά σχολεία, στα τέσσερα Γυμνάσια και τέσσερα Λύκεια της Επαρχίας, στην ΤΕΣ Ευδήλου.

5.    Δημοσιεύσεις στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, και ανεξάρτητες δημοσιεύσεις του Σταθμού.

6.    Υποστήριξη στη διεξαγωγή κοινωνιολογικής έρευνας με ερωτηματολόγιο για την κατάσταση της Νεολαίας της Επαρχίας, τα προβλήματα, τις ειδικές συνθήκες.

7.    Υποστήριξη για καμπάνιες ενημέρωσης της νεολαίας (Νεολαία και Βιβλίο, Νεολαία και Ναρκωτικά, Νεολαία και Άθληση, Νεολαία και Εθελοντισμός, Νεολαία και Aids, κλπ).

 

Ε. Το  Περιεχόμενο της Ενημέρωσης των Νέων

Ο Σταθμός θα παρέχει πληροφορίες για τις ακόλουθες ενότητες, (που είναι και οι ενότητες των Κέντρων Πληροφόρησης Νέων):

·      εκπαίδευση

·      επαγγελματική κατάρτιση

·      επιμόρφωση

·      απασχόληση και εργασία

·      τέχνη και πολιτισμός

·      κοινωνικά θέματα

·      αθλητικές δραστηριότητες

·      τουρισμός

·      οικολογία και περιβάλλον

·      προγράμματα ανταλλαγών Νεολαία για την Ευρώπη, Ευρωπαϊκή Εθελοντική Υπηρεσία

·      γενικές πληροφορίες Δημόσιας Διοίκησης


Επιστροφή στην αρχή

 

Συμβολή στο διάλογο για την υπανάπτυξη της Ικαρίας

          Ηλίας Γιαννίρης, 3.10.96

(Το άρθρο αυτό έχει γραφτεί πριν από μια 10ετία. Ωστόσο, περιέχει ορισμένα βασικά ζητήματα που σχετίζονται με την σχέση της Επαρχίας Ικαρίας με την Νομαρχία Σάμου. Προτείνεται ένα modus vivedi  με την Νομαρχία και τις πολιτικές της σχετικά με την Επαρχία  Ικαρίας)

Στο τεύχος Ιουλίου-Αυγούστου 1996 της Νέας Ικαρίας δημοσιεύτηκε μιά επιστολή του Νομάρχη Σάμου Πυθαγόρα Βαρδίκου, όπου, αρκετά παραστατικά και με έγκυρα στοιχεία, υποστηρίζει ότι δεν πρέπει να υπάρχει κακοπιστία αλλά "κλίμα σύμπνοιας και ομόνοιας" μεταξύ των Σαμιωτών και των Καριωτών.  Η Ικαρία παίρνει χρηματοδοτήσεις σε ποσοστά που κυμαίνονται στο 38% των νομαρχιακών πόρων ενώ το πληθυσμιακό της μέγεθος δεν αντιστοιχεί παρά στο 21% του πληθυσμού του νομού, υποστηρίζει χαρακτηριστικά ο Νομάρχης, και αυτό οφείλεται στο καλό επίπεδο συνεργασίας που έχει επιτευχθεί στο Νομαρχιακό Συμβούλιο.

Επικροτώντας το καλό επίπεδο συνεργασίας που υπάρχει (και πρέπει να υπάρχει) στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, ας μου επιτραπεί, με αυτή μου την επιστολή, να συμβάλω και εγώ στο διάλογο που άνοιξε μετά την δημοσίευση του κύριου άρθρου της ΝΕΑΣ ΙΚΑΡΙΑΣ με τίτλο "Η Ικαρία σε διωγμό", φύλλο Μάη-Ιούνη 1996 και την απάντηση του κ. Νομάρχη στο επόμενο φύλλο.

          Από το 1993 έχω διατυπώσει δημόσια την άποψη ότι θα πρέπει να καθοριστεί, για τυπικούς και μόνο λόγους, μιά σταθερή νομαρχιακή αναλογία, ένα ελάχιστο ποσοστό με βάση το οποίο θα κατανέμονται όχι μόνο οι πόροι, αλλά και ο εξοπλισμός και το προσωπικό του Νομού στα τρία νησιά του Νομού μας -Σάμο, Ικαρία, Φούρνους.

Αυτή η αναλογική κατανομή πρέπει να συμφωνηθεί από κοινού, και να μην είναι αναστρέψιμη για κάποιο χρονικό διάστημα (π.χ. για μιά δεκαπενταετία), μόνο και μόνο για να αποφύγουμε το βασικό λάθος του παρελθόντος, ανάλογα με τους πολιτικούς συσχετισμούς να κατανέμονται αντίστοιχα και οι νομαρχιακοί πόροι, ή να κλείνουν οι στρόφιγγες χρηματοδότησης σε ορισμένες περιπτώσεις.

          Υποστηρίζω αυτή τη θέση γιατί, μπορεί σήμερα, και μάλιστα με τη θετικότατη συμβολή και επιμονή του ίδιου του κ. Νομάρχη, να υπάρχει ένα καλό κλίμα συνεργασίας και σύμπνοιας, αύριο όμως μπορεί να μην είναι έτσι, με αποτέλεσμα να τρωθεί ανεπανόρθωτα το ήδη λαβωμένο κύρος του νέου θεσμού της Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης και να πυκνώσουν οι φωνές που ήδη ακούγονται στην Ικαρία (από όλους τους πολιτικούς χώρους) ότι με τους διορισμένους Νομάρχες ήταν καλύτερα.

Ας σκεφτούμε όλοι μαζί: Δεν πρέπει να αποκλείσουμε την περίπτωση να εκλεγεί Νομάρχης στο μέλλον που να μην υπολογίζει καθόλου τις ψήφους της Ικαρίας, αφού δεν θα εξαρτά από αυτές την εκλογή του. Και επομένως μπορεί να την ρίχνει συστηματικά σε όφελος της Νήσου Σάμου. Γιά παράδειγμα, να εκτελεί κατά προτεραιότητα τα περισσότερα

έργα του νησιού Σάμου και να διατίθενται για την Ικαρία τα περισσεύματα. Ποιός μπορεί να αποκλείσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ιδιαίτερα αφού ο Νομάρχης διαθέτει αυξημένη πλειοψηφία στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, αλλά και γιατί μπορεί να αναπτυχθεί ένα διαπαραταξιακό Σαμιώτικο Λόμπυ κατά της Ικαρίας ανα πάσα στιγμή;

          Για αυτό τον κίνδυνο και μόνο, που στο μυαλό των Καριωτών συνδέεται ευθέως με την παλαιότερη εμπειρία που έχει η Ικαρία όταν επί δεκαετίες είχε αφεθεί στην απομόνωση και στην τύχη της, και η Νομαρχία Σάμου διέθετε κατά κύριο λόγο τα κονδύλια στο νησί της Σάμου (αν υπάρχει αμφιβολία ας παραγγελθεί μιά μελέτη για τις ετήσιες χρηματοδοτήσεις στο Νομό τα τελευταία 50 χρόνια) θα πρέπει να τεθεί ως Νομαρχιακός Στόχος ο εξής:

          Η Επαρχία Ικαρίας να αποκτήσει την τεχνική-επιστημονική, την διοικητική και την οικονομική δυνατότητα και επάρκεια να τα βγάζει πέρα αυτοτελώς ως αυτοδιοικούμενη βαθμίδα (που στα χαρτιά είναι με την πρόσφατη ίδρυση του Επαρχείου) όχι μόνο γιά την εύρυθμη λειτουργία όλου του Νομού, αλλά και γιατί μόνο έτσι η Σάμος δεν θα αισθάνεται την Ικαρία ως βάρος, ως αναγκαίο κακό, ή, ακόμα χειρότερα, ως το μικρότερο παιδί που ο καλός μπαμπάς, ο πατέρας-αφέντης θα το φροντίσει και αυτό.

Και αν σήμερα, χάρη στο καλό κλίμα που υπάρχει στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, ο Νομός, παρά τα δυσανάλογα για τις ανάγκες του Νομού οικονομικά μέσα, προσπαθεί να αντιμετωπίζει και τα καφτά προβλήματα της καθυστερημένης Επαρχίας Ικαρίας (και εδώ η συμβολή του Νομάρχη είναι καθοριστική), κανένας στο μέλλον δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι πάντα θα ισχύει το ίδιο, αφού τα πρόσωπα αλλάζουν, αλλά και αφού οι πόροι, όπως φαίνεται όλο και θα λιγοστεύουν.

          Για να πετύχουμε αυτό το στόχο της αυτοτέλειας της Επαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ικαρίας, που τόσο θα οφελήσει την εύρυθμη λειτουργία όλου του Νομού, πιστεύω ότι με πρωτοβουλία του ίδιου του Νομάρχη και του Νομαρχιακού Συμβουλίου θα πρέπει να ξεκινήσει ένας διάλογος σε όλο το Νομό, για τη δημιουργία μιάς ευρύτατης κοινωνικής και πολιτικής συναίνεσης με όλα τα κόμματα του Νομού, όλες τις παρατάξεις στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, όλους τους πολιτικούς του Νομού και κυρίως σε συνεργασία με την ίδια την Αυτοδιοίκηση του Νομού (Δήμοι και Κοινότητες, Συμβούλια Περιοχής, Αναπτυξιακοί Σύνδεσμοι, Αναπτυξιακές Εταιρείες, Επαρχιακό Συμβούλιο, Νομαρχιακό Συμβούλιο, ΤΕΔΚ Νομού Σάμου).

          Ως ένα πρώτο μέτρο για την επίτευξη του στόχου της αυτοτέλειας της Επαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ικαρίας θα πρέπει να είναι ο σταθερός καθορισμός, από το Νομαρχιακό Συμβούλιο, της αναλογίας που θα πρέπει να έχει η Ικαρία από τους Νομαρχιακούς πόρους, το Νομαρχιακό εξοπλισμό και τους Νομαρχιακούς υπαλλήλους.  Το ακριβές ύψος της αναλογίας αυτής εξαρτάται από τα κριτήρια τα οποία θα δεχτούμε και το ζήτημα είναι ανοιχτό. Το θέμα δεν είναι βέβαια "να χωρίσουμε τα τσανάκια μας", ή "δώστους τόσα να ησυχάσουμε" αλλά όλοι μαζί να στηρίξουμε στα πόδια της την Επαρχία για να λειτουργεί σωστά η διοίκηση όλου του Νομού.

Στην απάντησή του στη ΝΕΑ ΙΚΑΡΙΑ ο ο κ. Νομάρχης χρησιμοποιεί ήδη ένα κριτήριο, το πληθυσμιακό (22%). Το ίδιο κριτήριο χρησιμοποιεί συνήθως και το Υπουργείο Εσωτερικών. Στην περίπτωσή μας όμως, που πρέπει να λεπτολογηθούν περισσότερο τα κριτήρια, είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και άλλες συνιστώσες. Για παράδειγμα, το 48% των κατοικημένων οικισμών του Νομού Σάμου βρίσκεται στην Επαρχία Ικαρίας, και αυτοί χρειάζονται δρόμους, υποδομές, κοινωνικό εξοπλισμό κλπ. Επίσης, το 27% των ΟΤΑ του Νομού είναι στην Επαρχία Ικαρίας. Οι χρονοαποστάσεις στην Ικαρία είναι μεγαλύτερες προς τα αστικά κέντρα (Αγ. Κήρυκος, Βαθύ).  Υπάρχουν μαι άλλες πληθυσμιακές συνιστώσες (δημογραφικές), όπως μεγαλύτερη γήρανση πληθυσμού και μεγαλύτερη σχολική αποτυχία και εγκατάλειψη εκπαίδευσης στην Ικαρία (άρα χρειάζονται αυξημένα κονδύλια για υγεία-περίθαλψη και για εκπαίδευση).

Παλιότερα είχα προτείνει μιά κατανομή της τάξης του 1/3 για την Επαρχία Ικαρίας (33%) και 2/3 για το νησί της Σάμου. Είχα δε καταλήξει σε αυτή την αναλογία συνυπολογίζοντας όχι μόνο τα πληθυσμιακά κριτήρια που αναφέρει ο κ. Νομάρχης, αλλά επιπλέον και:

·        το κριτήριο της έκτασης που καταλαμβάνουν τα νησιά του νομού (Επαρχία Ικαρίας 38%),

·        το κριτήριο του αναγλύφου που επιβάλει και το οικιστικό πρότυπο της αραιής κατοίκησης.  Ως γνωστόν όσο πιό απότομο είναι το ανάγλυφο τόσο και απαιτεί έργα μεγαλύτερων προϋπολογισμών (αρκεί, μόνο και μόνο να συνυπολογίσει κανείς ότι η Ικαρία δεν διαθέτει κανένα φυσικό όρμο και ότι τα λιμάνια της χρειάζονται περισσότερα έξοδα από ότι οπουδήποτε αλλού στην Ελλάδα, αφού κατασκευάζονται στο ανοιχτό Ικάριο Πέλαγος),

·        το κριτήριο της νησιωτικότητας, αφού το νησί Σάμος (και Σαμιοπούλα) δεν έχει τη νησιώτικη πολυδιάσπαση της Επαρχίας Ικαρίας (Ικαρία, Φούρνοι, Θύμαινα, Αγ. Μηνάς), και τέλος

·        το κριτήριο της χρονικής καθυστέρησης, που έχει σημειωθεί στην Ικαρία, σε αντίθεση με τη Σάμο, στην ανάπτυξη των βασικών υποδομών (Δρόμοι, Λιμάνια, Αεροδρόμια). Αυτό το κριτήριο δεν πρέπει να θεωρείται αμελητέο καθώς η τοπική οικονομία της Σάμου καρπούται τα οφέλη μιάς ανάπτυξης υποδομών που έχουν δημιουργηθεί μερικές δεκαετίες πριν, ενώ η επαρχία Ικαρίας θα αργήσει ακόμα πολύ να έχει αντίστοιχες υποδομές, αλλά και τα αναμενόμενα οφέλη, όπως όλα δείχνουν.

          Οπως είδαμε π.χ. με τη μεγάλη φωτιά του 1993, στο νησί δεν υπήρχαν παρά ελάχιστα πυροσβεστικά και έπρεπε να υπάρξουν θύματα και καταστροφές για να έχει σήμερα η Ικαρία μιά κάποια σχετική υποδομή στην πυρόσβεση. Επίσης, όπως όλοι ξέρουμε το νησί έχει έναν γεωπόνο, ότι το πολεοδομικό γραφείο δεν λειτουργεί, ότι το νοσοκομείο Ικαρίας είναι ακόμα εξαρτημένο από το Νοσοκομείο Σάμου, και ότι η Επαρχιακή αυτοδιοίκηση Ικαρίας παραπαίει μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας με τρείς μόνο υπαλλήλους τη στιγμή που άλλες Επαρχιακές αυτοδιοικήσεις άλλων Νομών έχουν πάνω από πενήντα υπαλλήλους. Το πιό χαρακτηριστικό βέβαια παράδειγμα είναι ότι έχουμε φτάσει στο σημείο το Επαρχείο Ικαρίας να ζητάει από τη Νομαρχία κάποια μικροποσά ακόμα και για γραμματόσημα. Ούτε αυτά τα μικροποσά δεν έχει η Ικαρία για να διεκπεραιώνει την αλληλογραφία της.

Οι ανεπάρκειες της Ικαρίας είναι τεράστιες, και δεν είναι μόνο θέμα χρημάτων και έργων, αλλά και εξοπλισμού και υπαλλήλων, και τεχνικής-επιστημονικής στήριξης.  Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η κατάσταση στη Σάμο είναι πολύ καλύτερη, και ότι έχουν αλλά δεν μας δίνουν. Ομως, πρέπει να συμφωνήσουμε ότι π.χ. αν υπάρχουν τρείς γεωπόνοι στο Νομό, οι δυό νάναι στη Σάμο και ο ένας στην Ικαρία, αν υπάρχουν τρείς κτηνίατροι το ίδιο, αν υπάρχουν τρία πυροσβεστικά οχήματα, η ίδια αναλογία θα πρέπει να τηρείται.

Βέβαια κανένας δεν θα υποστήριζε να μετατεθούν υπάλληλοι από τη Σάμο προς την Ικαρία. Αυτό όμως που μπορεί να γίνει είναι να μετατεθούν όσοι υπάλληλοι θέλουν, αλλά κυρίως, οι νέες προσλήψεις να γίνονται για θέσεις στην Ικαρία μέχρι να καλυφθεί η αναλογία του 1/3. Πρέπει να αποφύγουμε να διαμορφωθεί η άποψη ότι υπάρχει ο κίνδυνος να υποβαθμιστούν οι υπηρεσίες της νήσου Σάμου αλλά και όλου του Νομού, και ότι αυτού του είδους οι ποσοστώσεις αποτελούν μοίρασμα και συνδιαχείριση της μιζέριας. Το αντίθετο να είναι ο στόχος μας, όλοι μαζί, Σαμιώτες και Καριώτες να διεκδικήσουμε την έξοδο όλου του Νομού από τη μιζέρια.

          Εχουμε και ένα τρανταχτό επιχείρημα προς αυτή την κατεύθυνση: Ο Νομός Σάμου είναι προτελευταίος στα χρήματα που παίρνει από την διανομή του Υπουργείου Εσωτερικών. Τα ποσά αυτά να αυξηθούν όχι μόνο για να αντιμετωπίσει ο Νομός την αναπτυξιακή καθυστέρηση που υπάρχει στην Ικαρία και τις αναπτυξιακές στρεβλώσεις που έχουν γίνει σε όλο το Νομό αλλά και για να θωρακιστεί αναπτυξιακά ως παραμεθόριος περιοχή.

Τέλος, ο κ. Νομάρχης έχει πολύ δίκιο να λέει ότι δεν πρέπει να είμαστε γκρινιάρηδες, ότι πρέπει να αναγνωρίζουμε όσα θετικά γίνονται, και κυρίως την ύπαρξη καλής διάθεσης. Δεν είναι σωστό να αποδίδουμε κακές προθέσεις στη δευτεροβάθμια (Νομαρχιακή) αυτοδιοίκηση, γιατί με την ίδια λογική άλλοι θα αποδίδουν κακές προθέσεις στην Επαρχιακή Αυτοδιοίκηση, και άλλοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (Δήμοι και Κοινότητες).  Και αυτό, εν μέρει έγινε, όταν ο Νομάρχης μαζί με τον Βουλευτή επισκέφτηκαν το καλοκαίρι την Ικαρία. Ακούστηκαν τότε αλληλοκατηγορίες που σε καμιά περίπτωση δεν στοιχειοθετούν θετικές εξελίξεις.  Αντιλαμβάνομαι ότι ο κάθε Καριώτης μπορεί να είναι δύσπιστος για τις εξαγγελίες που ακούει, αλλά σε καμμιά περίπτωση δεν πρέπει να είμαστε κακόπιστοι, ούτε "να φταίει ο γάϊδαρος και να χτυπάμε το σαμάρι". Γιατί έτσι καταλήγουμε, όπως χαρακτηριστικά λέει ο Νομάρχης, "χωρίς να προσφέρουμε το παραμικρό, να κάνουμε το έργο αυτών που προσφέρουν δυσκολότερο".

Ολοι μας πρέπει να συμβάλουμε έμπρακτα, ο καθένας όπως μπορεί και με πνεύμα καλής πίστης και συνεργασίας, ώστε τα πράγματα να πηγαίνουν μπροστά για όλο το νομό. Και σε αυτή την κατεύθυνση, η αυτοτέλεια της Επαρχίας Ικαρίας αποτελεί κρίσιμο σημείο.

Επιστροφή στην αρχή

 

(Το άρθρο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΙΚΑΡΙΑΚΑ ΚΑΙ ΦΟΥΡΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ, Νο 2, Ιαν-Φεβ 1999)

 

Κάντε «κλικ» για να δείτε το κείμενο

Αποκαλυπτικά Στοιχεία για τη Νεολαία της Ικαρίας

Τι έδειξε ειδική δημοσκόπηση

 

 

Επιστροφή στην αρχή

 

Κάντε «κλικ» για να δείτε το κείμενο

Ανεργία και Νεολαία-τι λέει η νεολαία της Ικαρίας

Επιστροφή στην αρχή

 

Η Ανεργία στην Ικαρία το 1994 και το 1998 από τα στοιχεία του ΟΑΕΔ

 

Ανοίγοντας τα βιβλία του φιλόξενου ΟΑΕΔ Ικαρίας, βρήκα στοιχεία για την ανεργία και τις απολύσεις και κατασκεύασα τον παρακάτω πίνακα τον Ιανουάριο 1999. Πιστεύω ότι ο πίνακας αυτός έχει αξία και σήμερα.

 

ΟΑΕΔ ΙΚΑΡΙΑΣ

 

Απασχολούμενο εργατικό δυναμικό 1997-98 και 1993-94: 1200 εργαζόμενοι.

 

Ξένοι εργαζόμενοι (Απογραφή 1998): 254 εργαζόμενοι.

ποσοστό %:

21

 

Αύξηση εργατικού δυναμικού λόγω ξένων εργαζομένων (1997-98):

1454

 

 

 

 

Σύνολο ανέργων

 

Σύνολο απολυθέντων

από αυτούς εποχιακοί

ποσοστό εποχιακών

 

1993-94

1997-98

διαφορά %

1993-94

1997-98

διαφορά %

1993-94

1997-98

διαφορά %

1993-94

1997-98

Οκτώβριος

44

129

293

90

71

79

90

69

77

100

97

Νοέμβριος

70

189

270

11

79

718

10

77

770

91

97

Δεκέμβριος

68

137

201

3

4

133

1

4

400

33

100

Ιανουάριος

66

173

262

6

6

100

2

5

250

33

83

Φεβρουάριος

62

169

273

2

2

100

0

1

 

0

50

Μάρτιος

61

163

267

1

3

300

0

0

 

0

0

Απρίλιος

31

163

526

0

0

 

0

0

 

 

 

Μάϊος

18

197

1094

3

1

33

0

0

 

0

0

Ιούνιος

21

90

429

6

13

217

1

0

0

17

0

Ιούλιος

27

111

411

2

3

150

2

3

150

100

100

Αύγουστος

27

106

393

2

7

350

2

7

350

100

100

Σεπτέμβριος

19

114

600

6

22

367

5

17

340

83

77

Μέσος όρος:

43

145

339

11

18

160

9

15

162

86

87

 

 

Ανεργία 1993-94: Μέσος όρος %

4

 

Ανεργία 199΄7-98: Μέσος όρος %

12

 

 

 

 

Συμπεράσματα:

  1. Στον ΟΑΕΔ καταγράφονται 1200 εργαζόμενοι και άνεργοι (1997-98). Αυτοί ανήκουν στον ιδιωτικό τομέα και εργάζονται κυρίως στον τουρισμό. Επίσης, αναφέρονται και 254 ξένοι εργαζόμενοι (1998).
  2. Μεταξύ 1994 και 1998 οι καταγραφόμενοι άνεργοι εμφανίζουν αύξηση ματά μέσο όρο 339%. Ωστόσο, η αύξηση αυτή είναι πλασματική, γιατί το 1998 βασικό κίνητρο για να δηλωθεί κανείς ως άνεργος ήταν η δυνατότητα συμμετοχής του σε σεμινάρια κατάρτισης, κάτι που δεν υπήρχε το 1994. Επομένως, μπορούμε να μιλάμε για κρυφή ανεργία, οι διαστάσεις της οποίας είναι άγνωστες στην Ικαρία. 
  3. Η καταγραφόμενη ανεργία στην Ικαρία το 1994 είναι 4% και το 1998 12%. Το ποσοστό της ανεργίας το 1998 είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα, γιατί η κινητοποίηση για εγγραφή στα μητρώα του ΟΑΕΔ με κίνητρο τη συμμετοχή σε σεμινάρια κατάρτισης και επιδοτούμενα προγράμματα ανέργων εμφανίζει κατοίκους της Ικαρίας που θα επιθυμούσαν να εργαστούν αλλά δεν τους δίνεται η δυνατότητα. Το ποσοστό αυτό είναι πολύ υψηλότερο αν συνυπολογίσει κανείς:
  4. Οι εποχιακοί άνεργοι, όπως είναι φυσικό, εγγράφονται ως άνεργοι κυρίως τους μήνες Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο. Αυτό δείχνει και την έντονη εποχικότητα που έχει ο τουρισμός στην Ικαρία.
  5. Οι απολυθέντες άνεργοι  είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία εποχιακοί εργαζόμενοι. Μεταξύ 1994 και 1998 το σύνολο των απολυθέντων εμφανίζει αύξηση 160% κατά μέσο όρο (στους εποχικούς κατά 162%), γεγονός που δείχνει την αύξηση της τουριστικής βιομηχανίας στην Ικαρία, μέσα σε 4 χρόνια. Η αύξηση αυτή αποτυπώνεται και στο διάγραμμα μηνιαίας δικύμανσης των απολύσεων 1994 και 1998.

 

Επιστροφή στην αρχή

 

Η πραγματική αλήθεια για την ανεργία

Του Δημήτρη ΣΤΡΑΤΟΥΛΗ

 

(Σ.τ.σ.: Δημοσιεύουμε το παρακάτω άρθρο γιατί το βρήκαμε πολύ περιεκτικό και ολοκληρωμένο)


Η αλήθεια για την ανεργία βρίσκεται έξω από τα χαλκευμένα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η ΕΣΥΕ και την γνωρίζουν καλύτερα απ' όλους οι εκατοντάδες χιλιάδες άνεργοι της χώρας μας και οι οικογένειές τους, όταν μάλιστα ένα στα τέσσαρα νέα παιδιά είναι άνεργα και συντηρούνται για πολλά χρόνια από τους γονείς τους ή δεν μπορούν να κάνουν σχέσεις και οικογένεια.
Η ανεργία δεν αντιμετωπίζεται με παραχάραξη των επίσημων ποσοστών της από την κυβέρνηση της Ν.Δ. ούτε με αντιπολιτευτικές υποκριτικές κορώνες του ΠΑΣΟΚ, που έχει σοβαρές πολιτικές ευθύνες για τη διόγκωσή της στα χρόνια που ήταν στην κυβέρνηση. Ούτε με το μοίρασμα μίας θέσης εργασίας σε περισσότερους ανέργους, όπως επιχειρείται με τα σχέδια του νεοφιλελεύθερου δικομματισμού για μαζική επέκταση της μερικής και ελαστικής απασχόλησης. Οι νέοι/ες της χώρας μας δεν αποδέχονται να τους προσφέρονται μισή εργασία, μισός μισθός, μισή ασφάλιση και μισή ζωή και μάλιστα με εξαγορά συνειδήσεων.
Η ανεργία δεν αντιμετωπίζεται, επίσης, όταν η κυβέρνηση μειώνει τις δημόσιες δαπάνες για έργα και επενδύσεις. Ούτε όταν συνεχίζει τις πολιτικές της γενικευμένης επιδότησης των μεγάλων επιχειρήσεων για δημιουργία ανακυκλούμενων νέων θέσεων εργασίας, που παύουν να υπάρχουν όταν σταματά επιδότησή τους από τον ΟΑΕΔ. Ούτε με παροχή δωρεάν αναπτυξιακών κινήτρων στις επιχειρήσεις χωρίς καμία δέσμευσή τους να δημιουργήσουν συγκεκριμένο αριθμό νέων θέσεων πλήρους απασχόλησης.
Η αλήθεια για την ανεργία βρίσκεται στο γεγονός ότι παρά τα προγράμματα της σημερινής και της προηγούμενης κυβέρνησης για την απασχόληση, μόλις το 2% των ανέργων που βρίσκει εργασία την έχει βρει μέσω των Κέντρων Προώθησης Απασχόλησης του ΟΑΕΔ.
Η αλήθεια για την ανεργία είναι ότι είναι πολύ μεγαλύτερη από τα ποσοστά που ανακοίνωνε η προηγούμενη και εξακολουθεί να ανακοινώνει και η σημερινή κυβέρνηση, γιατί δεν καταμετρούν τους ανέργους που είναι σε προγράμματα κατάρτισης, αλλά και τους 100.000 "κρυφούς" άνεργους, δηλαδή αυτούς που δεν δηλώνονται πουθενά, γιατί έχουν πάνω από 2 χρόνια άνεργοι και δεν καταγράφονται, γιατί δεν ελπίζουν πλέον σε τίποτε αλλά και δεν επιδοτούνται.
Η πραγματική αλήθεια για τους ανέργους είναι ότι στη χώρα μας διατίθενται τρεις φορές λιγότεροι από την ευρωζώνη δημόσιοι πόροι για την απασχόληση. Επίσης, ότι εξακολουθούν να παίρνουν μόνο για 12 μήνες το χαμηλότερο επίδομα ανεργίας σε όλη την Ευρώπη, δηλαδή 51% του μισθού του ανειδίκευτου εργάτη (311 ευρώ το μήνα), κατά παράβαση και του ίδιου του νόμου 2224/94, που αναφέρει ότι δεν μπορεί να υπολείπεται του 66,33% του μισθού του ανειδίκευτου εργάτη.
Η ανεργία μπορεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί με την αύξηση των θέσεων εργασίας κυρίως στον κοινωνικό τομέα (υγεία, παιδεία, περιβάλλον, κοινωνική πρόνοια). Με αύξηση των δημοσίων δαπανών για την απασχόληση. Με την εφαρμογή του 35ωρου χωρίς μείωση των αποδοχών.
Με μέτρα ουσιαστικής στήριξης των ανέργων, όπως:
- Εξασφάλιση και εγγύηση ενός ελάχιστου εισοδήματος για τους ανέργους με την αύξηση των επιδομάτων ανεργίας στο 80% του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, δηλαδή στα 500 ευρώ σήμερα, και την επιμήκυνση του χρόνου επιδότησης της ανεργίας πέραν των 12 μηνών για τέσσερα τουλάχιστον χρόνια εφόσον παραμένουν άνεργοι.
- Θέσπιση στη χώρα μας του κατώτερου εγγυημένου εισοδήματος.
- Επιδότηση των νέων ανέργων από την ηλικία των 18 ετών, εφόσον επί τρεις μήνες ζητούν και δεν βρίσκουν εργασία.
- Εξασφάλιση των προϋποθέσεων για ένταξη σε καθεστώς προσυνταξιοδότησης των ηλικιωμένων μακροχρόνια ανέργων (άνδρες πάνω από 55 ετών και γυναίκες πάνω από 50 ετών).
- Μέτρα για την ανακούφιση των ανέργων (κάρτες απεριορίστων διαδρομών στα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς, επιδότηση ενοικίου και θέρμανσης και αναστολή πληρωμής λογαριασμών τους σε δημόσιες και κοινωνικές υπηρεσίες για όσο διάστημα είναι άνεργοι κ.λπ.).
Ο ΣΥΝ δύο φορές (1999 και 2003) έφερε προτάσεις νόμου στη Βουλή για το 35ωρο και για την αύξηση και χρονική επιμήκυνση χορήγησης του επιδόματος ανεργίας.
Και τις δύο φορές η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ από κοινού τις καταψήφισαν, επιμένοντας στις νεοφιλελεύθερες πολιτικές τους, που παράγουν ανέργους και φτωχούς. Το ερώτημα βέβαια είναι γιατί τις καταψήφισε και το ΚΚΕ αθροίζοντας τις αρνητικές ψήφους των βουλευτών του με αυτές των βουλευτών του δικομματισμού.
Επίσης η κυβέρνηση φέτος επικαλέστηκε τις δημοσιονομικές δυσκολίες για να μην αυξήσει ούτε κατά ένα ευρώ τα επιδόματα ανεργίας ή για να μη δώσει επιδόματα θέρμανσης στους ανέργους, ενώ την ίδια στιγμή αυτές οι δυσκολίες δεν την εμπόδισαν να μειώσει δραστικά τη φορολογία των επιχειρηματικών κερδών.
Οι άνεργοι όμως θέλουν δουλειές και όχι δούλεμα.

Αυγή 4-10-05

Επιστροφή στην αρχή

 

Πίνακες για την Ανεργία 2005 στην Ελλάδα κατά ηλικία και επίπεδο εκπαίδευσης

 

Πίνακας 1
Η ανεργία κατά φύλο και ηλικία

`Ηλικία

Άρρενες

Θήλεις

Σύνολο

15-29

12,5%

26,6%

18,8%

30-44

4,8%

14,1%

8,7%

45-64

3,4%

7,8%

5,0%

65+

0,8%

4,5%

1,8%

Σύνολο

5,8%

15,2%

9,6%


Πίνακας 2
Η ανεργία κατά φύλο και επίπεδο εκπαίδευσης*

`Επίπεδο εκπαίδευσης

Άρρενες

Θήλεις

Σύνολο

Διδακτορικό ή Μεταπτυχιακός τίτλος

4,3%

9,8%

6,6%

Τριτοβάθμια Εκπαίδευση**

4,4%

10,4%

7,3%

Πτυχίο Ανώτερης Τεχν. Επαγγ. Εκπαίδευσης

6,5%

17,2%

11,8%

Απολυτήριο Μέσης Εκπαίδευσης

6,2%

18,0%

10,9%

Απολυτήριο Τριτάξιας Μέσης Εκπαίδευσης

7,5%

19,0%

10,9%

Απολυτήριο Δημοτικού

4,8%

12,3%

7,6%

Μερικές τάξεις Δημοτικού

4,5%

9,1%

6,4%

Δεν πήγε καθόλου σχολείο

4,8%

13,2%

9,0%

Σύνολο

5,8%

15,2%

9,6%

* Τα στοιχεία θα πρέπει να θεωρούνται ενδεικτικά.
** Περιλαμβάνονται και οι μη απόφοιτοι με τουλάχιστον έναν χρόνο φοίτησης.

Πηγή: Αυγή 4-10-05

 

Επιστροφή στην αρχή