Επιστροφή
στην αρχική σελίδα του Παρατηρητηρίου
Παιδικές Χαρές-Παιδότοποι-Παιδικοί Σταθμοί
Για κλάματα οι παιδικές χαρές
Των ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΠΟΥΓΑΝΗ, ΑΝΤΩΝΗ
ΣΚΟΡΔΙΛΗ Φωτ.: ΛΑΜΠΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
«Τσουλήθρα» προς τη Βουλή αναμένεται
να κάνει στις αρχές του νέου έτους η νομοθεσία για τις παιδικές χαρές.
Εναρμονισμένη με τις διεθνείς προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας φιλοδοξεί να
μεταμορφώσει τους 8.000 ελληνικούς δημόσιους παιδότοπους, που -χωρίς υπερβολή-
λειτουργούν και κατασκευάζονται βάσει του νόμου του χάους.
Και πώς να μην είναι έτσι όταν η πολιτεία έχει βάλει στο ίδιο τσουβάλι τη
διασκέδαση των μικρών παιδιών με την... ανάπαυση των νεκρών. Η λιγοστή
χρηματοδότηση από τους δήμους γίνεται, βλέπετε, με τους ίδιους κωδικούς που
αφορούν τους βοσκότοπους και τα νεκροταφεία!
* Οσο για τους ελέγχους από τον αρμόδιο ΕΛΟΤ
(Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης); Μόλις τέσσερις δήμοι ανταποκρίθηκαν στο
κάλεσμα που έκανε πριν από δύο χρόνια και αφορούσε την αναβάθμιση αυτού του τόσο
ταλαιπωρημένου δημόσιου αγαθού.
Ανάμεσά τους ο Δήμος Αθηναίων, ο
οποίος μετά τη διαδικασία αποφάσισε να βάλει λουκέτο στις μισές από τις 150
παιδικές χαρές που διαθέτει και να αναμορφώσει πλήρως τις υπόλοιπες (Εχουν, ήδη, γίνει έλεγχοι και εργασίες σε περίπου 60 απ'
αυτές).
Επικίνδυνοι χώροι
Οι υπόλοιποι τρεις δήμοι (Ηλιούπολης, Αργυρούπολης, Βουλιαγμένης) μπορεί να μην
προχώρησαν σε ριζικές μεταμορφώσεις, τουλάχιστον όμως ξήλωσαν τους πιο
φθαρμένους εξοπλισμούς και προχώρησαν σε κάποιες ανακαινίσεις. Από κει και πέρα
ξεκινάει ένα απερίγραπτο χάλι.
* Η Βιβέτα Βραχωρίτου από
το Ελληνικό, μητέρα δύο αγοριών, αναγκάζεται να οδηγεί μισή ώρα για να πάει τα
δύο αγοράκια της να παίξουν με ασφάλεια:
«Οι παιδικές χαρές της γειτονιάς μου είναι κακοσυντηρημένες,
χωρίς περίφραξη και σε πολλά σημεία επικίνδυνες. Το βλέμμα μου πρέπει να είναι
διαρκώς καρφωμένο πάνω στα πιτσιρίκια. Γι' αυτό και αν υπάρχει χρόνος, πάμε σε
κάποιους χώρους που ξέρω στην Βουλιαγμένη».
* Την ελπίδα ότι σύντομα η
κατάσταση αυτή θα βελτιωθεί και οι δήμοι θα καταλάβουν «τι πρέπει να κάνουν»
εκφράζει ο Ν. Σκορδαράς, υπεύθυνος του εργαστηρίου
παιχνιδιών/παιδοτόπων του οργανισμού. Την βασίζει στο
γεγονός ότι η νέα νομοθεσία «περιλαμβάνει πρόβλεψη για μηδενικό χρόνο
προσαρμογής των παλαιών παιδότοπων στις σύγχρονες προδιαγραφές».
Ποιες είναι αυτές; Ειδικά σχεδιασμένοι εξοπλισμοί. Ελεγχος
των υλικών, ώστε να διασφαλίζεται η υγιεινή και η ασφάλεια των παιδιών.
Ελαστικές επιφάνειες πτώσης από φυσικό ή συνθετικό υλικό. Στρογγυλεμένες γωνίες
και απαγόρευση χρήσης αμιάντου και τοξικών χρωμάτων. Περίφραξη και φύλαξη των
χώρων. Εύκολη πρόσβαση παιδιών σε πρώτες βοήθειες. Συνεχής συντήρηση των
μηχανημάτων. Και το πιο βασικό, χρήματα...
Το κόστος της χαράς
* Το ποσό που απαιτείται για την κατασκευή μιας παιδικής χαράς κινείται γύρω
στις 100.000 ευρώ. Επίσης, σε μερικές δεκάδες χιλιάδες ανέρχεται το κόστος
αμοιβής τού κατασκευαστή.
Σύμφωνα με τον Ν. Σκορδαρά, οι περίπου 50 κατασκευαστές που υπάρχουν σε
ολόκληρη την Ελλάδα «διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και έχουν πλήρως
προσαρμοστεί στις νέες προδιαγραφές». Αρα είναι οι
μόνοι που δεν έχουν ευθύνη για το χάλι που παρατηρήσαμε κατά την διάρκεια του
επιτόπιου ρεπορτάζ.
* Η Νάνσυ Πολυζώη, μητέρα δύο παιδιών προσχολικής
ηλικίας, επισκέπτεται συχνά τις παιδικές χαρές της Πεντέλης:
«Πριν από μέρες και λόγω εκλογών τα περισσότερα σπασμένα καθίσματα
αντικαταστάθηκαν. Φυσικά, σε λίγους μήνες θα έχουν επανέλθει στην παλιά κακή
κατάσταση».
* Σε άβατο για τα άτομα με κινητικά προβλήματα έχουν εξελιχθεί οι παιδικές χαρές.
Η Ευαγγελία Κοντογεωργάκη, κάτοικος Αγ. Αναργύρων που
εδώ και χρόνια δραστηριοποιείται στον Πανελλήνιο Σύλλογο Παραπληγικών, εξηγεί
το γιατί: «Επειδή δεν έχουν περίφραξη στους παιδότοπους και για να μην φεύγουν
τα παιδιά στους γύρω πολυσύχναστους δρόμους έχουν τοποθετήσει στις εισόδους
μεγάλα σιδερένια εμπόδια σε σχήμα Π! Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είναι παντελώς
απροσπέλαστες σε παιδιά με κινητικά προβλήματα».
* Κι όμως, η εικόνα θα μπορούσε να ήταν κάπως καλύτερη. Ο Γ. Παπαδόπουλος,
καθηγητής της ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, τονίζει ότι «υπάρχουν
διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν οι δήμοι και να
αλλάξουν σαφώς προς το καλύτερο την εικόνα των παιδότοπων που διαθέτουν.
Κυριαρχεί, όμως, μια τάση απαξίωσης των δημόσιων αγαθών όχι μόνο από τους
δήμους αλλά και από τους ίδιους τους πολίτες».
* Σε πολλές γειτονιές οι βανδαλισμοί των παιχνιδιών από μεγάλα παιδιά και
εφήβους είναι καθημερινό φαινόμενο: «Είναι άλλοι οι οποίοι πάνε τα σκυλιά τους
βόλτα μες τις παιδικές χαρές και τις γεμίζουν ακαθαρσίες», λέει η Κατερίνα Μαρινάκη, μητέρα ενός πεντάχρονου αγοριού.
Η νεοελληνική αφασία σε όλο της το μεγαλείο... ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 17/09/2006
Τα παιδία (πού) παίζει;
«Οι παιδικές χαρές είναι στην ουσία
τους "παθητικές". Δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τη φαντασία και τη
δημιουργικότητα των παιδιών με τα τυποποιημένα παιχνίδια που προσφέρουν. Με τη
σωστή μελέτη θα μπορούσε να οργανωθούν δημιουργικοί τέτοιοι χώροι».
Είναι το ιδανικό ζητούμενο όπως το περιγράφει ο καθηγητής Γ. Παπαδόπουλος.
Επί του παρόντος, βέβαια, πλήθος οι ατέλειες που ταλανίζουν τους δημόσιους
παιδότοπους.
Ας τις δούμε λίγο αναλυτικά:
**Γίνεται τυχαία και αποσπασματική τοποθέτηση οργάνων. Τοποθετούνται στενά
αναμεταξύ τους και αν έχει πολλά παιδάκια συγκρούονται.
**Πάρα πολλοί έχουν μεγάλη έλλειψη εξοπλισμού και απουσία σκεπάστρου
και παγκακιών ιδιαίτερα στην επαρχία.
**Η φύλαξη είναι πλημμελής έως ανύπαρκτη.
**Ορισμένες φορές δεν υφίσταται οδική ασφάλεια στους γύρω χώρους.
**Εξέχουν ακάλυπτες βίδες στις κατασκευές.
**Κατασκευάζουν τραμπάλες χωρίς σταθερό άξονα και καλή προστασία ποδιών, ενώ
συχνά τα καθίσματα είναι πολύ βαριά.
**Το έδαφος είναι πολύ σκληρό και προεξέχουν τσιμεντένια σχήματα στερέωσης όπου
μπορεί να σκοντάψουν τα παιδιά.
**Σε κάθε δοκό-κούνια τοποθετούνται τέσσερα αιωρούμενα καθίσματα, αντί για δύο
που προβλέπουν οι κανονισμοί.
**Οι τσουλήθρες είναι συχνά τοποθετημένες λάθος, ενώ εκείνες με μεταλλική
επιφάνεια ολίσθησης είναι πάντα εκτεθειμένες στο ήλιο και αναπτύσσουν υψηλές
θερμοκρασίες.
**Κάποιοι δήμοι αγοράζουν κατασκευές από ξύλο που θέλει συνεχή συντήρηση.
**Συνήθως, δεν υπάρχει πινακίδα για ποιες ηλικίες είναι κατάλληλη η παιδική
χαρά.
**Οι περισσότερες παιδικές χαρές στις παραλίες είναι εγκαταλελειμμένες και
σκουριάζουν. Π. Μ.-Α. Σ. ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 17/09/2006
Στέκια για μικρούς και μεγάλους
Στον αντίποδα των ξεχαρβαλωμένων
παιδικών χαρών βρίσκεται η δεκάχρονη πλέον παρουσία των ιδιωτικών παιδότοπων
στην ελληνική πραγματικότητα.
Είναι περισσότεροι από 800 και
προσφέρουν σε διάφορες τιμές ό,τι δεν μπορεί να
προσφέρει δωρεάν η πολιτεία στα μικρά παιδιά και τους γονείς τους. Το πρόβλημα,
ωστόσο, είναι ότι από το 2003, οπότε και ψηφίστηκε η νομοθεσία που τους αφορά,
έχουν ελεγχθεί μόλις οι μισοί. Η πλειονότητα όσων δεν έχει γίνει κανένας
έλεγχος είναι παλαιοί παιδότοποι που είχαν πάρει πριν αρχική άδεια ως...
κυλικεία.
**Για μία ακόμη φορά η ευθύνη βαραίνει τους δήμους, οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται
ιδιαίτερα για την ποιότητα και ασφάλεια λειτουργίας των χώρων αυτών. Ενώ
εκδίδουν ταχύτατα τις άδειες, τις προωθούν προς τον ΕΛΟΤ για επιθεώρηση με
ρυθμούς χελώνας. Ετσι όμως η προσφορά σύγχρονων
ασφαλών υπηρεσιών επαφίεται συχνά στην επαγγελματική συνείδηση των ιδιοκτητών.
Δηλαδή να τηρούν γράμμα τους όρους υγιεινής, να τους επιτηρούν τα παιδάκια κατά
τη διάρκεια του παιχνιδιού τους και να προσέχουν τις προδιαγραφές των παιχνιδοκατασκευών που διαθέτουν.
**Η Κατερίνα Μαρινάκη καταγγέλλει ότι «το παιδί μου
έχει κολλήσει στρεπτόκοκο λόγω κακής απολύμανσης των
παιδότοπων όπου το είχα πάει. Αρκετές φορές, ιδιαίτερα τα σαββατοκύριακα, τα
παιδιά είναι πάρα πολλά και το προσωπικό δεν επαρκεί για την επιτήρησή τους. Οσο για την μουσική που συνοδεύει το παιδικό παιχνίδι, ασ'το καλύτερα. Κυριαρχεί η εμπορική λαϊκο-ποπ χαμηλής ποιότητας».
Οι ιδιωτικοί παιδότοποι είναι μικροί ή μεγάλοι χώροι που περιλαμβάνουν πλαστικά
κουκλόσπιτα, κάστρα, φουσκωτά παιχνίδια, σπίτια, «κλουβιά», τσουλήθρες,
λαβύρινθους. Κάποιοι από αυτούς αποτελούν μεγάλες αλυσίδες και βρίσκονται
διάσπαρτοι στις μεγάλες πόλεις. Οι υπηρεσίες που προσφέρουν είναι εντελώς
τυποποιημένες από τα παιχνίδια μέχρι και το στοιχειώδες σέρβις που προσφέρουν
και αποτελούν ένα στήριγμα για τους συνήθως πολυάσχολους νέους γονείς.
**«Υπάρχουν παιδικές χαρές στις
οποίες δεν βρίσκεις ούτε καν παγκάκι να κάτσεις. Αντίθετα, στις ιδιωτικές
μπορείς να πιεις άνετα τον καφέ σου και να νιώθεις σχετικά σίγουρη ότι το παιδί
σου παίζει με ασφάλεια», επισημαίνει μία από τις μαμάδες που συναντήσαμε σε
έναν τέτοιο παιδότοπο. Η είσοδος κοστίζει μεταξύ 5-7 ευρώ και περιλαμβάνει χυμό
για τους μικρούς και ένα καφέ για τους γονείς.
Εντελώς πρόχειροι είναι οι παιδότοποι που υπάρχουν σε γνωστές φίρμες φαστ-φουντ (εκεί δεν υπάρχει
επίβλεψη ούτε για δείγμα). Είναι όμως μια φθηνή λύση στους γονείς που θέλουν να
διοργανώσουν παιδικά πάρτι, καθώς κοστίζει σαφώς λιγότερο απ' ό,τι στους υπόλοιπους παιδότοπους.
**«Αν ο παιδότοπος δεν είναι της λογικής σουπερ-μάρκετ μπορεί να εξελιχθεί σε
στέκι για παιδιά, μπαμπάδες και μαμάδες και σε μικρό εργαστήριο κοινωνικών
σχέσεων. Αυτό βέβαια εξαρτάται από την ποιότητα του εξοπλισμού που διαθέτεις
και τις σχέσεις εμπιστοσύνης που καλλιεργείς με τους πελάτες», τονίζει η Τζορτζίνα Χρυσοχόου, ιδιοκτήτρια ενός τέτοιου χώρου στη Νέα
Σμύρνη. Π. Μ.-Α. Σ. ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 17/09/2006
ΠΑΙΔΙΚΟΙ
ΣΤΑΘΜΟΙ: Χιλιάδες παιδιά και οικογένειες μετέωρες. Κτιριακό και έλλειψη
προσωπικού δείχνουν ανυπέρβλητα εμπόδια
Στους δημόσιους δεν χωρούν, για
ιδιωτικούς δεν περισσεύουν
Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ
Η έξοδος της γυναίκας στην αγορά
εργασίας και οι αλλαγές στη δομή της οικογένειας έχουν κάνει πλέον απαραίτητη
την ύπαρξη και τη λειτουργία των παιδικών σταθμών. Εκατόν εξήντα χιλιάδες βρέφη
και νήπια φιλοξενούνται στους περίπου 2.600 δημόσιους και ιδιωτικούς παιδικούς
σταθμούς σ' όλη την Ελλάδα.
Τα πράγματα όμως για τους γονείς
που πρέπει να στείλουν τα παιδιά τους στον παιδικό σταθμό δεν είναι πια τόσο
απλά.
Εάν επιλέξουν δημοτικό σταθμό, δεν είναι σίγουρο ότι το παιδί τους θα βρει μια
θέση σ' αυτούς. Μόνο στο Δήμο της Αθήνας φέτος έμειναν εκτός σταθμών 1.700
παιδιά. Η έλλειψη κτιρίων, που να πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου, είναι ο
βασικός λόγος που οι δήμοι δεν μπορούν να δημιουργήσουν καινούργιους σταθμούς ή
να μετεγκαταστήσουν τους ήδη υπάρχοντες που
«κληρονόμησαν» από το κράτος και που οι περισσότεροι λειτουργούν σε ακατάλληλα
κτίρια. Υπάρχουν σταθμοί που στεγάζονται σε λυόμενα, σε πρώην αποθήκες, ακόμα
και σε διαμερίσματα πολυκατοικιών.
Εάν οι γονείς ακολουθήσουν τη λύση του ιδιωτικού παιδικού σταθμού, εκεί θα
βρεθούν αντιμέτωποι με πολύ υψηλά τροφεία της τάξεως των 3.000 έως και 5.500
ευρώ ετησίως για κάθε παιδί. «Δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά, τα έξοδα
είναι δυσβάσταχτα», υποστηρίζουν οι ιδιοκτήτες τους. Για πρώτη φορά φέτος
έκλεισαν μόνο στο Λεκανοπέδιο της Αττικής 12 ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί, λόγω
οικονομικών προβλημάτων.
Εάν πάλι οι γονείς δεν λύσουν το πρόβλημα με καμία από τις δύο αυτές εκδοχές,
τότε η εργαζόμενη μητέρα βρίσκεται μπροστά σ' ενα
αδιέξοδο, το οποίο ίσως ξεπεραστεί εάν στην οικογένεια υπάρχει γιαγιά. Στην
περίπτωση που δεν υπάρχει συγγενικό πρόσωπο για να κρατήσει το παιδί, η μητέρα
αναγκαστικά θα οδηγηθεί στην εγκατάλειψη της εργασίας της.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα περισσότερα ασφαλιστικά ταμεία δεν δίνουν
βρεφονηπιακό επίδομα, κάτι που θα ανακούφιζε τις ελληνικές οικογένειες, αν και
αυτό προβλέπεται από το νόμο.
Ας δούμε αναλυτικά την κατάσταση που επικρατεί στους παιδικούς σταθμούς σε
κάποιους δήμους του Λεκανοπεδίου Αττικής και της Θεσσαλονίκης:
Αττική
Δήμος Αθηναίων: Στους 95 παιδικούς σταθμούς του Δήμου Αθηναίων, οι οποίοι
υπάγονται στο Δημοτικό Βρεφοκομείο, φιλοξενούνται περίπου 5.600 παιδιά, ενώ
έχει εκπονηθεί πρόγραμμα για τη δημιουργία άλλων 9. Η ζήτηση όμως είναι πολύ
μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα εκατοντάδες παιδιά να μένουν κάθε χρόνο εκτός
σταθμών. Φέτος περίπου 1.700 αιτήσεις για φιλοξενία παιδιών δεν μπόρεσαν να
ικανοποιηθούν, λόγω έλλειψης θέσεων, όπως υποστηρίζει η αντιδήμαρχος Αθηναίων
και πρόεδρος των παιδικών σταθμών, Ηρα Βαλσαμάκη.
«Υπάρχει πράγματι κτιριακό πρόβλημα, τόσο στο να δημιουργηθούν καινούργιοι
σταθμοί όσο και να αντικατασταθούν οι τέως κρατικοί που πέρασαν στους δήμους
και που στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι σε μισθωμένα κτίρια. Θα έκανα
έναν παραλληλισμό. Αντιμετωπίζουμε το ίδιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και τα
σχολεία».
Τα τροφεία, τα οποία τα τρία τελευταία χρόνια δεν έχουν αυξηθεί, ξεκινούν από
45 ευρώ και ανεβαίνουν ανάλογα με το ετήσιο εισόδημα των γονιών. Απαλλάσσονται
όσοι έχουν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 11.000 ευρώ και κάποιες κατηγορίες
δημοτών (π.χ. πολύτεκνοι).
Ενα σημαντικό πρόβλημα που χρόνιζε και δημιουργούσε
πρόσθετα προβλήματα στη διοίκηση και στη λειτουργία των παιδικών σταθμών του
Δήμου της Αθήνας φαίνεται ότι είναι πλέον παρελθόν ύστερα από ψήφιση σχετικής
ρύθμισης στη Βουλή.
«Αυτή η ρύθμιση είναι τεράστιας σημασίας. Από το 2001 μέχρι τις 30 Ιουλίου του
2006 που ψηφίστηκε στη Βουλή, οι 95 σταθμοί ανήκαν σε δύο διαφορετικά νομικά
πρόσωπα: στο Δημοτικό Βρεφοκομείο και στο Νομικό Πρόσωπο "Παιδικοί Σταθμοί
Δήμου Αθηναίων". Επρόκειτο περί ενός τραγελάφου»,
επισημαίνει η κ. Βαλσαμάκη.
Δήμος Περιστερίου: Δεκαπέντε παιδικοί σταθμοί λειτουργούν στο Δήμο Περιστερίου
και πρόκειται να λειτουργήσουν άλλοι δύο, στους οποίους φιλοξενούνται γύρω στα
1.300 παιδιά. Οι σταθμοί αυτοί, σύμφωνα με την Ξένη Κορόγιαννη,
πρόεδρο των βρεφονηπιακών σταθμών του δήμου, καλύπτουν τις ανάγκες των δημοτών
και φέτος ικανοποιήθηκαν όλες οι αιτήσεις.
Το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι το κτιριακό, γιατί από τους
17 μόνον οι 9 είναι ιδιόκτητοι. Οι υπόλοιποι είναι πρώην κρατικοί και
βρίσκονται σε μισθωμένα κτίρια, τα οποία είναι πολύ δύσκολο να αντικατασταθούν,
γιατί δεν υπάρχουν καινούργιοι χώροι.
Στο Δήμο Περιστερίου συμβαίνει κάτι πολύ θετικό για τους γονείς. Δεν πληρώνουν
καθόλου τροφεία. «Εχουμε πει ότι δεν θα επιβαρύνουμε
τους δημότες μας και μέχρι στιγμής το έχουμε καταφέρει», αναφέρει η κ. Κορόγιαννη.
Δήμος Βύρωνα: Εννέα παιδικοί σταθμοί λειτουργούν στο Δήμο Βύρωνα και ένας -ο
πρώτος ιδιόκτητος- αναμενόταν να λειτουργήσει αυτές τις μέρες. Στους σταθμούς
φιλοξενούνται περίπου 600 βρέφη και νήπια. Σύμφωνα με το δήμαρχο Νίκο Χαρδαλιά, σε επίπεδο 80% καλύπτονται οι ανάγκες των
δημοτών, ενώ το μεγαλύτερο πρόβλημα υπάρχει στα βρέφη, αν και με τη λειτουργία
του καινούργιου σταθμού αναμένεται να βελτιωθεί η κατάσταση.
Το σημαντικότερο πρόβλημα για τους δημοτικούς σταθμούς του Βύρωνα, κατά το
δήμαρχο, είναι ότι δεν καλύπτουν χωροταξικά όλες τις γειτονιές. Και αυτό συνέβη
γιατί αυτοί οι σταθμοί ανήκαν στο ΠΙΚΠΑ και σε άλλα κρατικά ιδρύματα και όταν
δημιουργήθηκαν δεν υπήρχε μεταξύ των φορέων καμιά συνεννόηση.
Ενα άλλο επίσης σημαντικό πρόβλημα, και σε αυτόν το
δήμο, είναι το κτιριακό. «Τα κτίρια είναι ακατάλληλα, ο δήμος έχει επενδύσει
αρκετά χρήματα για να λύσει επί μέρους ζητήματα ασφάλειας, αλλά το ζητούμενο
είναι ότι αυτά τα κτίρια δεν συνάδουν ούτε με τη λογική μας ούτε με τις βασικές
προδιαγραφές του υπουργείου», τονίζει ο κ. Χαρδαλιάς.
Οσο για τα τροφεία, δεν έχει γίνει καμιά αύξηση και η
μεγαλύτερη κατηγορία, που έχει εισόδημα πάνω από 30.000 ευρώ, πληρώνει 60 ευρώ
για κάθε παιδί.
Δήμος Αγίας Παρασκευής: Χίλια παιδιά φιλοξενούνται στους 10 βρεφικούς και
παιδικούς σταθμούς του Δήμου Αγίας Παρασκευής, αλλά παρ' όλα αυτά, σύμφωνα με
τον πρόεδρο του Κέντρου Παιδιού και δημοτικό σύμβουλο Σταμάτη Φώλα, οι ανάγκες των δημοτών δεν καλύπτονται απόλυτα, λόγω
της συνεχόμενης ανοικοδόμησης της περιοχής.
Τα τροφεία για κάθε βρέφος ανέρχονται στα 885 ευρώ ετησίως και για κάθε νήπιο
στα 780 ευρώ. Για γονείς με τρία παιδιά και πάνω μειώνονται κατά 50%, ενώ για
τις περιπτώσεις που υφίστανται κοινωνικοί λόγοι επιλαμβάνεται του θέματος η
Κοινωνική Υπηρεσία του δήμου και απαλλάσσονται των οικονομικών υποχρεώσεων.
Και σε αυτόν το δήμο το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι το κτιριακό,
αφού οι περισσότεροι σταθμοί στεγάζονται σε μισθωμένα κτίρια.
Το γεγονός ότι οι γονείς δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα υψηλά τροφεία των
ιδιωτικών παιδικών σταθμών και το ότι οι παροχές πλέον στους δημοτικούς σταθμούς
είναι υψηλού επιπέδου είναι, κατά τον κ. Φώλα, οι δύο
βασικοί λόγοι που τα τελευταία χρόνια υπάρχει σαφής στροφή των γονιών στους
δημοτικούς σταθμούς.
Δήμος Γαλατσίου: Οι έξι παιδικοί σταθμοί που λειτουργούν στο Δήμο Γαλατσίου και
οι οποίοι φιλοξενούν 402 παιδιά, καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες των δημοτών, αφού
από τις αιτήσεις που έγιναν φέτος ικανοποιήθηκαν όλες. Το πρόβλημα που υπάρχει
στο δήμο είναι ότι δεν λειτουργεί κανένας βρεφικός σταθμός, με αποτέλεσμα τα
βρέφη των δημοτών να πηγαίνουν σε άλλη περιοχή. Σύμφωνα όμως με τον πρόεδρο των
παιδικών σταθμών Βασίλη Δερεδίνη, η κατάσταση αυτή θ'
αλλάξει σύντομα, διότι ήδη έχει δημοπρατηθεί και ξεκινά η ανέγερση εκατονταθέσιου ιδιόκτητου βρεφονηπιακού σταθμού, ο οποίος
θα μπορεί να φιλοξενήσει παιδιά ηλικίας 2 μηνών και πάνω.
Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι το κτιριακό, γιατί είναι πολύ
δύσκολο να βρεθούν ελεύθεροι κατάλληλοι χώροι που να καλύπτουν γεωγραφικά όλη
την περιοχή. Τα τροφεία κυμαίνονται από 0 έως 65 ευρώ, ανάλογα με το
εκκαθαριστικό της Εφορίας των γονιών.
Δήμος Ανω Λιοσίων: Εξι
παιδικοί σταθμοί λειτουργούν στο Δήμο Ανω Λιοσίων και
σ' αυτούς φιλοξενούνται περίπου 405 παιδιά. Οι υπάρχοντες σταθμοί δυστυχώς δεν
καλύπτουν τις ανάγκες των δημοτών και χρειάζονται κι άλλοι. Οι γονείς της
περιοχής είναι από τους τυχερούς, γιατί δεν πληρώνουν τροφεία. Και σε αυτόν το
δήμο το πιο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι το κτιριακό, ενώ η
εμπιστοσύνη και το οικονομικό είναι οι δύο βασικοί λόγοι που τα τελευταία
χρόνια οι γονείς στρέφονται από τους ιδιωτικούς στους δημοτικούς σταθμούς,
σύμφωνα με την υπεύθυνη των παιδικών σταθμών του δήμου, Ερασμία Χειλαδάκη. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
- 13/10/2006
Ελλειψη χρημάτων, λουκέτο ιδιωτικών
Η δημιουργία αρκετών καινούργιων
δημοτικών παιδικών σταθμών, αλλά και τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα που
αντιμετωπίζουν τόσο οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών παιδικών σταθμών, λόγω της
αύξησης των εξόδων, όσο και οι γονείς των παιδιών, λόγω της αύξησης των τροφείων,
είναι οι βασικοί λόγοι που τα τελευταία χρόνια δεν δημιουργούνται νέοι
ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί, αντίθετα κλείνουν. Την προηγούμενη χρονιά μόνο στο
Λεκανοπέδιο της Αττικής έκλεισαν 12 σταθμοί.
Αυτά υποστηρίζει ο πρόεδρος του
Πανελλήνιου Συλλόγου Ιδιοκτητών Παιδικών Σταθμών, Παναγιώτης Σαρμπάνης, ο οποίος τονίζει ότι 30 χρόνια που είναι
πρόεδρος στο σύλλογο και εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες περίπου 750 σταθμών σ'όλη την Ελλάδα, πρώτη φορά έρχεται αντιμέτωπος με τόσο
μεγάλα οικονομικά προβλήματα.
«Το κόστος έχει ανεβεί πάρα πολύ. Πώς να αντεπεξέλθουμε όταν πέρυσι το
πετρέλαιο είχε αύξηση 28%, η διατροφή 16% κ.λπ; Θα
φτάναμε σ' ένα σημείο ή να μειώναμε τις παροχές ώστε να λειτουργήσει η
επιχείρηση ή θα τους κλείναμε. Το υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο είδε με
συμπάθεια το πρόβλημα, άφησε φέτος για πρώτη φορά ελεύθερα τα τιμολόγια. Αλλά
έγινε μια συμφωνία κυρίων: Να μην προχωρήσουμε σε αυξήσεις πάνω από 7 με 8 τοις
εκατό, κάτι το οποίο τήρησαν οι συνάδελφοι και πάρα πολλοί βεβαίως, λόγω των
δυσκολιών που περνάει ο κλάδος, δεν έκαναν καθόλου αύξηση», υποστηρίζει ο κ. Σαρμπάνης, ο οποίος διατυπώνει με έμφαση το μεγάλο παράπονο
όλων των ιδιοκτητών:
«Είναι άδικο αυτό που συμβαίνει. Οι δημοτικοί σταθμοί να μην ελέγχονται από
πουθενά, να μην υπάρχει γι' αυτούς ελεγκτικός μηχανισμός και σ' εμάς να
γίνονται εξονυχιστικοί έλεγχοι. Η συμπεριφορά της διοίκησης του κράτους είναι
τελείως διαφορετική σ' εμάς και τελείως διαφορετική στους δημοτικούς».
- Δηλαδή υποστηρίζετε ότι όλα σ' εσάς λειτουργούν τέλεια;
«Οχι βέβαια. Υπάρχουν και σ' εμάς πολλά προβλήματα.
Λειτουργούν σταθμοί χωρίς άδεια, αλλά μέσα σε μια τόσο μεγάλη οικογένεια έχουμε
και τους κακούς, έχουμε και τους καλούς. Οταν εμείς
διαπιστώνουμε και μαθαίνουμε για τέτοιες περιπτώσεις προβαίνουμε άμεσα σε
καταγγελίες. Πριν από μερικά χρόνια εντοπίσαμε στη Μάνδρα ένα σταθμό που
λειτουργούσε σε πρώην στάβλο. Από τις δικές μας ενέργειες ο σταθμός έκλεισε.
Από τη χρονιά που μας έρχεται οι νόμιμοι παιδικοί σταθμοί, αυτοί που τηρούν
όλες τις προϋποθέσεις θα πρέπει να έχουν απ' έξω ένα ειδικό σήμα του συλλόγου
μας».
- Πρόσφατα επεβλήθησαν υψηλά πρόστιμα από τη Νομαρχία Αθηνών σε 27 ιδιωτικούς
παιδικούς σταθμούς κυρίως λόγω υπεράριθμων παιδιών. Ετσι
είναι τα πράγματα;
«Ετσι είναι. Το πρόβλημα έχει δημιουργηθεί μετά το
1997 που ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος και που, κατά τη γνώμη μου, φτιάχτηκε στο
πόδι. Πήραν το νόμο για τις "Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων" και
άλλαξαν απλώς τον τίτλο και τον έκαναν "Μονάδες Φροντίδας Νηπίων". Ο
νόμος ζητεί για κάθε 30 παιδιά 100 τ.μ. αυλή. Πώς
είναι δυνατόν να βρεθούν τέτοια κτίρια μέσα στην Αθήνα και στα περίχωρα; Ο
νόμος λέει ακόμα ότι ένα τμήμα 10 βρεφών πρέπει να είναι σε 70 τ.μ., δηλαδή σε κάθε παιδί να αναλογούν 7 τ.μ. Πώς μπορεί έπειτα απ' όλα αυτά να επιβιώσει μια
επιχείρηση;». ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 13/10/2006
ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ
«Αίθουσες χωρίς παράθυρα και
πυρασφάλεια»
Το κτιριακό και η έλλειψη
μόνιμου προσωπικού είναι τα δύο σημαντικά προβλήματα που υπάρχουν στους 1.850
δημοτικούς σταθμούς όλης της χώρας, σύμφωνα με την πρόεδρο του Πανελλήνιου
Συνδέσμου Βρεφονηπιαγωγών ΤΕΙ Λίτσα Καλαϊτζή.
«Υπάρχουν σταθμοί οι οποίοι
λειτουργούν σε πολυκατοικίες, σε υπόγεια, σε πρώην αποθήκες ακόμα και σε
λυόμενα. Συναντάμε αίθουσες χωρίς παράθυρα, κτίρια χωρίς αύλειο
χώρο, αλλά και παντελή έλλειψη πυρασφάλειας», επισημαίνει η κ. Καλαϊτζή και
προσθέτει:
«Σήμερα στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς οι περισσότεροι εργαζόμενοι είναι
συμβασιούχοι, οι οποίοι και πάλι δεν επαρκούν να καλύψουν τα κενά, με
αποτέλεσμα τα παιδιά να μην έχουν σταθερά πρόσωπα αναφοράς, που είναι
απαραίτητη προϋπόθεση για την ψυχική τους ισορροπία».
Καλό είναι πάντως πριν οι γονείς αποφασίσουν να στείλουν τα παιδιά τους σ' έναν
από τους παιδικούς σταθμούς της χώρας, να κάνουν προσωπική έρευνα, σύμφωνα με
την κ. Καλαϊτζή. Να δουν το χώρο, να μάθουν εάν ο σταθμός έχει άδεια
λειτουργίας, εάν υπάρχει η καλή αναλογία μεταξύ παιδαγωγών και παιδιών, εάν
λειτουργεί σύλλογος γονέων και σύλλογος εργαζομένων, εάν οι παιδαγωγοί είναι
εκπαιδευμένοι και έμπειροι και τότε ας αποφασίσουν. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ -
13/10/2006
Θεσμικό πλαίσιο για την προστασία στις
παιδικές χαρές
Ø Με το
νέο θεσμικό πλαίσιο οι παιδικές χαρές γίνονται πιο ασφαλείς, αποκτούν καθίσματα
για τους συνοδούς και κυρίως πιστοποιούνται από τον Ελληνικό Οργανισμό
Τυποποίησης.
Με στόχο την προστασία των παιδιών που παίζουν στις παιδικές χαρές, αλλά και την ενίσχυση των δήμων προκειμένου να ανακατασκευάσουν αλλά και να δημιουργήσουν νέες παιδικές χαρές, εξαγγέλθηκε χθες από τον υπουργό Εσωτερικών, Προκόπη Παυλόπουλο, το νέο θεσμικό πλαίσιο που καθορίζει τις προϋποθέσεις και τις τεχνικές προδιαγραφές των παιδικών χαρών.
Όπως τόνισε ο κ. Παυλόπουλος, στόχος της ενέργειας είναι να
εκπληρώσει η πολιτεία το στοιχειώδες χρέος της απέναντι στα παιδιά στους
δύσκολους καιρούς που ζούμε και να μεριμνήσει για τα παιδιά των μεγάλων αστικών
κέντρων, ώστε να ψυχαγωγούνται σε σύγχρονες παιδικές χαρές που τηρούν τις
διεθνείς προδιαγραφές ασφάλειας.
Με το νέο θεσμικό πλαίσιο οι παιδικές χαρές γίνονται πιο
ασφαλείς, αποκτούν καθίσματα για τους συνοδούς και κυρίως πιστοποιούνται από
τον Ελληνικό Οργανισμό Τυποποίησης.
Τα χρήματα που θα λαμβάνουν οι δήμοι για το σκοπό αυτό
ενδεικτικά αναφέρουμε ότι θα κυμαίνονται: για την ανάπλαση μιας υφιστάμενης
παιδικής χαράς 400 περίπου μέτρων έως και 50 χιλιάδες ευρώ, ενώ για την
δημιουργία μιας νέας παιδικής χαράς αντίστοιχων μέτρων θα δίνεται το ποσό των
60 χιλιάδων ευρώ.
Ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Νικήτας Κακλαμάνης, εκ μέρους και των
πολιτών αλλά και της ΚΕΔΚΕ, ευχαρίστησε τον υπουργό αλλά επανέφερε και το
αίτημα που έχει ήδη υποβάλει στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την
τοποθέτηση κάμερας στις παιδικές χαρές.
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_28/05/2009_281779
Ø
Αναμένεται η έγκριση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών
Δεδομένων στην οποία έχει υποβληθεί το σχετικό αίτημα
Κάμερες παρακολούθησης για λόγους ασφαλείας έχει αποφασίσει
να εγκαταστήσει η κυβέρνηση στις παιδικές χαρές και εν γένει στους παιδότοπους,
όπως προβλέπεται και από το νέο θεσμικό καθεστώς που θα διέπει στο μέλλον τη
λειτουργία τους. Ωστόσο η σχετική απόφαση για το αν θα ισχύσει τελικά ή όχι το
μέτρο αυτό, με το οποίο συμφωνεί απολύτως και ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Ν. Κακλαμάνης, αναμένεται να ληφθεί
από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στην οποία έχει υποβληθεί και
σχετικό αίτημα.
Οι κκ. Πρ.
Παυλόπουλος και Ν. Κακλαμάνης, κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το
νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των παιδικών χαρών, τάχθηκαν υπέρ της
τοποθέτησης καμερών στους συγκεκριμένους χώρους, καλώντας μάλιστα την Αρχή
Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα να εγκρίνει το σχετικό αίτημα. Ο
δήμαρχος Αθηναίων επέκρινε την Αρχή διότι δεν έχει ακόμη απαντήσει στο ερώτημά
του, το οποίο, όπως είπε, υποβλήθηκε έπειτα από καταγγελίες για «περίεργες
συμπεριφορές» σε παιδικές χαρές αλλά και για «απίστευτους βανδαλισμούς» που
έχουν καταγραφεί. «Θέλω να πιστεύω ότι η απόφαση θα ανταποκρίνεται στο
αυτονόητο» σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Παυλόπουλος αναφερόμενος στην Αρχή
Προστασίας, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «μία κάμερα δεν παρακολουθεί το παιδί
αλλά το προστατεύει». Τόνισε ακόμη ότι «είναι αδιανόητο να σκεφθούμε ότι
μπορούν τα παιδιά να μείνουν χωρίς προστασία» και διαβεβαίωσε ότι στην
περίπτωση που η Αρχή πει «όχι» στις κάμερες, θα ληφθούν άλλα μέτρα.
Ως εναλλακτική λύση για τις 147 παιδικές χαρές της Αθήνας, ο
κ. Κακλαμάνης πρότεινε τη φύλαξή τους από περιφερόμενες ομάδες της Δημοτικής
Αστυνομίας, ανέργους που θα προσληφθούν μέσω του ΟΑΕΔ, καθώς και από την
παρουσία γυμναστών του Οργανισμού Νεολαίας και Αθλησης στους χώρους. Το νέο
πλαίσιο λειτουργίας των παιδικών χαρών που παρουσιάστηκε, θέτει προδιαγραφές
ασφαλείας καθώς έχει διαπιστωθεί ότι σημειώθηκαν 777 ατυχήματα μέσα σε έναν
χρόνο, ενώ από τις 147 παιδικές χαρές της Αθήνας μόνο 23 τηρούν σήμερα τις
προδιαγραφές του ΕΛΟΤ.
Ειδικότερα, όπως είπε ο κ. Παυλόπουλος, με τις νέες ρυθμίσεις προβλέπεται πότε
ένας χώρος κρίνεται κατάλληλος ώστε να δημιουργηθεί μια παιδική χαρά (π.χ. να
μη γειτνιάζει με εγκαταστάσεις ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας ή να μη βρίσκεται
κοντά σε εστίες μολύνσεων κτλ.) και ορίζεται πώς πρέπει να σχεδιάζεται μια
παιδική χαρά, ακολουθώντας τις αρχές του αειφόρου σχεδιασμού (ηλιακά φωτιστικά,
κάδοι ανακύκλωσης, ανακύκλωση του νερού για την άρδευση των φυτών κτλ.).
Ο υφυπουργός Εσωτερικών κ. Αθ. Νάκος έκανε γνωστό ότι για την υλοποίηση του προγράμματος της
δημιουργίας παιδικών χαρών εγκρίθηκαν πιστώσεις συνολικού προϋπολογισμού
50.000.000 ευρώ ώστε να εκτελεσθούν 800 έργα. Προτεραιότητα θα δοθεί στα αστικά
κέντρα, ενώ θα πραγματοποιηθούν ως τέσσερα έργα ανά δήμο.
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artId=270519&dt=29/05/2009
Σε επικίνδυνα κτίρια
οι παιδικοί σταθμοί του Δήμου Αθηναίων
Ø
Τραυματίστηκαν τρία
παιδιά σε σταθμό στα Σεπόλια από πτώση σοβάδων
Από
τύχη «γλίτωσαν» τρία μικρά παιδιά, όταν, κατά τη διάρκεια της παραμονής τους σε
παιδικό σταθμό, έπεσαν πάνω τους σοβάδες. Το περιστατικό συνέβη την προηγούμενη
βδομάδα στον πρώην 25ο παιδικό σταθμό, νυν 4Δ11, στα Σεπόλια, και αναδεικνύει
εκ νέου την ανάγκη λήψης σοβαρών μέτρων στους παιδικούς σταθμούς του Δήμου
Αθηναίων για την ασφάλεια των παιδιών.
Την
προβληματική κατάσταση των παιδικών σταθμών είχε επιχειρήσει να εξωραΐσει η
Δημοτική Αρχή, περίπου στις αρχές της σχολικής χρονιάς, όταν το θέμα έφερε σε
συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο η «Συμπαράταξη για την Αθήνα», ζητώντας ανάμεσα
σε άλλα να ολοκληρωθεί ο έλεγχος καταλληλότητας των κτιρίων και να προχωρήσουν
οι απαραίτητες εργασίες. Αυτό δεν έγινε και οι σταθμοί ξεκίνησαν να λειτουργούν
κανονικά, παρά τα προβλήματα που αναφέρονταν, έστω υποβαθμισμένα, σε σχετική
έκθεση για την καταλληλότητα των κτιρίων που είχε αναλάβει η ομάδα Καρύδη. Είναι
χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τη διοίκηση του Δήμου, εργασίες συντήρησης και
αποκατάστασης των σταθμών γίνονται ακόμα και τώρα, πράγμα που σημαίνει ότι ο
κίνδυνος για την ασφάλεια των παιδιών παραμένει.
Ετσι, την προηγούμενη
βδομάδα, την ώρα που ο σταθμός λειτουργούσε, αποκολλήθηκε τμήμα της οροφής, με
αποτέλεσμα να τραυματιστούν, ευτυχώς ελαφρά, τρία παιδιά. Πρόκειται για πρώην
κρατικό παιδικό σταθμό που λειτουργεί σε κτίριο του 1950. Για το θέμα έχει
διαταχθεί ΕΔΕ, ωστόσο η διοίκηση του δήμου γνώριζε από καιρό το πρόβλημα.
Ενδεικτικό είναι ότι στην έκθεση Καρύδη που έχει στα χέρια της η Δημοτική Αρχή
γίνεται σαφές ότι 88, από τους 97 σταθμούς του Δήμου, αντιμετωπίζουν μια σειρά
από κατασκευαστικά προβλήματα. Μάλιστα, για το συγκεκριμένο σταθμό 4Δ11, στα Σεπόλια,
η έκθεση αναφέρει: Παρατηρήθηκε διάβρωση επιχρισμάτων εσωτερικά και εξωτερικά
των κτιρίων. Απαιτείτο η μετατροπή των τζαμιών σε τζάμια ασφαλείας είτε με την
αντικατάστασή τους με πλεξιγκλάς, είτε με τοποθέτηση ειδικής μεμβράνης
ασφαλείας, που πολλαπλασιάζει την αντοχή των γυάλινων επιφανειών και σε
περίπτωση θραύσης από σεισμό τα θραύσματα δεν εκσφενδονίζονται. Απαιτείτο
επίσης η καλή στερέωση των φωτιστικών οροφής, των σωληνώσεων και των επίπλων με
την αγκύρωσή τους στον τοίχο ή στο έδαφος - δάπεδο.
Θυμίζουμε
ότι πριν από τον τραυματισμό των τριών παιδιών, είχε προηγηθεί αντίστοιχο
περιστατικό με πτώση σοβάδων στον πρώην 49ο, νυν 5Δ12 παιδικό σταθμό στα
Πατήσια, χωρίς ωστόσο τραυματισμούς, καθώς ο σταθμός ήταν κλειστός. Μέχρι και
σήμερα καμία απάντηση δεν υπάρχει στο αίτημα της «Συμπαράταξης» να καταρτιστεί
πρόγραμμα απαλλοτριώσεων οικοπέδων, ώστε να κατασκευαστούν σύγχρονοι παιδικοί
σταθμοί. Στο μεταξύ, βέβαια, οι γονείς που κατάφεραν να «βάλουν» τα παιδιά τους
σε κάποιον από τους σταθμούς του δήμου, πληρώνουν τροφεία που κυμαίνονται από
45 έως 150 ευρώ το μήνα, ανάλογα με το εισόδημά τους.
http://www2.rizospastis.gr/story.do?id=5512533&publDate=20/2/2010
Πρόγραμμα «Διαμόρφωση Παιδικών Χαρών»: Πρέπει με βάση τον νόμο μέχρι 31-12-2012 όλες οι παιδικές χαρές να έχουν πιστοποίηση, να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές. Μετά απο αυτήν την ημερομηνία θα πρέπει να κλείσουν. Έτσι προκυρήχθηκε και το πρόγραμμα αυτό. Περισσότερα στο http://www.ypes.gr/el/Ministry/Actions/paidikes_xares/ (ελήφθη 13-4),
Ταχ. Δ/νση: Σταδίου 27
Ταχ. Κώδικας: 101
83 – ΑΘΗΝΑ
Εισηγητής: Αγγελική Παπάζογλου
Αριθ.
Τηλεφώνου: 210-3744342 Αριθ. Fax: 210-3744383
ΠΡΟΣ:Τους Γενικούς Γραμματείς των Περιφερειών
Εγκύκλιος: Αρ. 27
ΘΕΜΑ: Εφαρμογή νέας Υπουργικής Απόφασης (28492/2009, ΦΕΚ
Β΄931) για τη λειτουργία των παιδικών χαρών των Δήμων και Κοινοτήτων
Σας ενημερώνουμε ότι εκδόθηκε η
υπ’ αριθ. 28492/2009 (ΦΕΚ Β΄ 931) Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, με την οποία
καθορίζονται οι προϋποθέσεις και οι τεχνικές προδιαγραφές για την κατασκευή και
τη λειτουργία των παιδικών χαρών των Δήμων και των Κοινοτήτων καθώς και τα
όργανα και η διαδικασία πιστοποίησης και ελέγχου αυτών.
Η ανωτέρω Υπουργική Απόφαση έρχεται
να καλύψει το κενό που παρουσιάζεται στο πλαίσιο λειτουργίας των παιδικών χαρών
των Δήμων και Κοινοτήτων, δεδομένου ότι ένας μεγάλος αριθμός παιδικών χαρών
έχει κατασκευαστεί και λειτουργεί χωρίς την ύπαρξη ενός συγκεκριμένου θεσμικού
πλαισίου αναφορικά με τις προϋποθέσεις και τις τεχνικές προδιαγραφές που θα
πρέπει να διέπουν αυτές. ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια και η υγεία
των παιδιών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εν λόγω Απόφαση :
· Τίθενται οι απαιτήσεις τόσο για την επιλογή όσο και για τη σχεδίαση του χώρου μιας παιδικής χαράς καθώς επίσης και τα πρότυπα ασφαλείας για τον εξοπλισμό, τα όργανα και τις κατασκευές της παιδικής χαράς.
·
Ορίζεται υπεύθυνος
λειτουργίας της παιδικής χαράς, ο οποίος έχει την ευθύνη για τη σωστή
λειτουργία και τη συντήρησή της.
·
Προβλέπεται η σύσταση
Επιτροπής Ελέγχου Παιδικών Χαρών σε κάθε νομό, η οποία θα ελέγχει και θα πιστοποιεί την καταλληλότητα της
παιδικής χαράς με ειδικό σήμα, το οποίο
θα προμηθεύει το Υπουργείο Εσωτερικών,
ώστε να είναι εμφανής η πιστοποιημένη λειτουργία της.
·
Προβλέπεται μεταβατικό
στάδιο έως 31-12-2012 μέσα στο οποίο, όλοι οι δήμοι και οι κοινότητες θα πρέπει να προχωρήσουν στις απαιτούμενες
παρεμβάσεις, ώστε όλες οι παιδικές χαρές
που λειτουργούν στην περιφέρειά τους, να πληρούν τις απαιτήσεις του νέου
θεσμικού πλαισίου.
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε όπως ενημερώσετε όλους τους
Δήμους και τις Κοινότητες της περιφέρειάς σας για το περιεχόμενο της Υπουργικής
Απόφασης επισημαίνοντας την καταληκτική ημερομηνία που ορίζεται σε αυτή.
Τονίζουμε ότι μετά το πέρας της προθεσμίας αυτής ή σε περίπτωση που μετά από
έλεγχο της Επιτροπής διαπιστωθεί ότι δεν είναι δυνατή η προσαρμογή, διακόπτεται
η λειτουργία τους κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 10 αυτής.
Παράλληλα, παρακαλούμε όπως συγκροτήσετε άμεσα τις Επιτροπές
Ελέγχου Παιδικών Χαρών, για την πιστοποίηση της καταλληλότητας του χώρου και
της λειτουργίας των παιδικών χαρών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 9 της
ανωτέρω Υπουργικής Απόφασης, κοινοποιώντας και στην υπηρεσία μας.
Την παρούσα εγκύκλιο μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική
διεύθυνση του Υπουργείου www.ypes. gr.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικές
χαρές την εποχή της κρίσης. Της Ελεάννας Ιωαννίδου
10 Σεπ 2013
Έχω τέσσερα παιδιά και μένουμε στο
κέντρο της Θεσσαλονίκης. Τα μεγάλα μου είχαν την τύχη να μεγαλώσουν σε παιδικές
χαρές, αλάνες και πάρκα, σε άλλες περιοχές και άλλες εποχές της Θεσσαλονίκης. Τα μικρά μου
κοντεύουν δύο χρονών και είναι αγρίμια. Οι ελεύθεροι χώροι, όπου μπορώ να τα
κατεβάσω από το καροτσάκι ή να τα αφήσω από το χέρι, χωρίς να κινδυνεύουν από
αυτοκίνητο ή μηχανάκι, είναι ελάχιστοι.
Ο μόνος χώρος, όπου μπορούν
επιπρόσθετα να παίξουν με ασφάλεια μαζί με άλλα παιδιά είναι η παιδική χαρά της
πλατείας Ναυαρίνου, μοναδική σε ακτίνα ενός
χιλιομέτρου από το σπίτι μας. Όπως είναι φυσικό, εκεί μαζεύονται όλα τα παιδιά
του κέντρου, ηλικίας μέχρι 9 χρονών, με αποτέλεσμα τις περισσότερες ώρες της
ημέρας να μην υπάρχει κανένας απολύτως χώρος, για να παίξουν με ασφάλεια τα
μικρότερα παιδιά.
Στην αναζήτηση εναλλακτικού προσβάσιμου ελεύθερου
χώρου για τα παιδιά, μιλώντας με μητέρες από τη δυτική και την ανατολική
Θεσσαλονίκη, συνειδητοποίησα ότι η έλλειψη γειτονικής παιδικής χαράς δεν είναι
«προνόμιο» του Κέντρου. Η αρρώστια έχει επεκταθεί σε όλο το πολεοδομικό
συγκρότημα κι έτσι, ανεπαίσθητα, η Θεσσαλονίκη γεμίζει με αγύμναστα και νευρικά
νήπια και απελπισμένους γονείς, οι προνομιούχοι απ' τους οποίους προσπαθούν να
βρουν ιδιωτικούς χώρους εκτόνωσης των αναγκών των παιδιών τους.
Δυστυχώς, για όλα αυτά, δεν φταίει
η εποχή της κρίσης, αλλά η εποχή της ευημερίας, που έχτισε τις πόλεις μας με
παντελή έλλειψη πρόνοιας για όσους δεν είχαν φωνή.
Η εποχή της κρίσης, όμως, κουβαλάει μιαν άλλη δυναμική, αν, βέβαια, θελήσουμε
να την ενεργοποιήσουμε συλλογικά: η απαξίωση των ακινήτων καθιστά εφικτή την
αλλαγή της χρήσης τους. Τα εναπομείναντα ελεύθερα γεωτεμάχια στον πολεοδομικό
ιστό, πολλά από τα οποία ρημάζουν σε διελκυστίνδες διεκδικήσεων και
απαλλοτριώσεων, δεν προκαλούν κανένα ενδιαφέρον για ιδιωτική αξιοποίηση. Οι
ιδιοκτήτες τους αναγκάζονται, ταυτόχρονα, να πληρώνουν δυσβάσταχτους φόρους και
τέλη, την ίδια ώρα που ο Δήμος αδυνατεί να παρέχει ελάχιστους ελεύθερους χώρους
για τα παιδιά που μεγαλώνουν στα διαμερίσματα-κλουβιά.
Για την απελευθέρωση όλων, θα
αρκούσε μια νομοθετική πρόβλεψη τα κενά ακίνητα να μπορούν να διατίθενται κατά
χρήση (όχι κατά κυριότητα) για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που να μπορεί να
ανανεώνεται, για τη δημιουργία παιδικών χαρών. Σε αυτή την περίπτωση ο
ιδιοκτήτης θα απαλλασσόταν από οποιοδήποτε τέλος ή φόρο για το συγκεκριμένο
ακίνητο για όσο διάστημα το διέθετε. Άλλωστε, η δημοσιονομική επιβάρυνση της μη
καταβολής των τελών είναι σαφώς μικρότερη από την επιβάρυνση της απαλλοτρίωσης.
Το κόστος κατασκευής μιας ασφαλούς
παιδικής χαράς, που δεν είναι μεγάλο, θα μπορούσε αφενός να μειωθεί με
εθελοντική εργασία άνεργων γονιών και φοροαπαλλαγή σε όσους χορηγήσουν δωρεάν
τα υλικά, και αφετέρου με μικρό εισιτήριο για περιορισμένο χρονικό διάστημα στα
παρκαρισμένα αυτοκίνητα στη γύρω περιοχή, ή συμπληρωματικά ακόμα και μέσα από
δράσεις οικονομικής ενίσχυσης στη γειτονιά. Τα υλικά της παιδικής χαράς, μετά
τη λήξη και μη ανανέωση της παραχώρησης - πράγμα απίθανο με τις σημερινές
συνθήκες- μπορούν εύκολα να ξηλωθούν και να συναρμολογηθούν σε άλλο ελεύθερο
χώρο.
Πολλοί και πολλές από εμάς, τους
γονείς, - πάνω απ’ τους μισούς και πολύ πιο πάνω απ τις μισές- είμαστε άνεργοι.
Άλλοι δουλεύουμε σαν τα σκυλιά για πενταροδεκάρες. Μα όλοι θέλουμε, πέρα από
την εξασφάλιση στέγης και τροφής, μια μικρή δόση χαράς, κοινωνικοποίησης και
ανέμελου παιχνιδιού για τα παιδιά μας. Ακόμα κι όσοι -ελάχιστοι- έχουν και
χρόνο και χρήμα, γνωρίζουν πως το λούνα παρκ, το
μπαλέτο και η μπάλα στο 5Χ5 δεν αναπληρώνουν την παιδική χαρά της γειτονιάς. Ας
διεκδικήσουμε λίγη ευαισθησία δίπλα στην λογική και κόντρα στον παραλογισμό της
εποχής που μας πήρε και μας σήκωσε, πριν πέσουμε συλλογικά και ατομικά πάνω και
σ' άλλα βράχια.
Υ.Γ. Έχω σταμπάρει ένα οικοπεδάκι σ' ένα στενό κάθετο στη Μητροπόλεως, όπου κάποτε
κάναμε μια ακτιβιστική δενδροφύτευση
που «έπιασε» με τη φροντίδα των γειτόνων: ακόμα είναι πράσινο. Μήπως να του
προσθέταμε και μια παιδική χαρά;
Πηγή: tvxsteam tvxs.gr/node/138025