Επιστροφή στην αρχική σελίδα Του Παρατηρητηρίου Ελεύθερων Χώρων

Αρχείο

(παλιότερα κείμενα που δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα του Παρατηρητηρίου Ελεύθερων Χώρων)

Η Συντονιστική Επιτροπή Συλλόγων και Κινήσεων για την Προστασία των Ελεύθερων Χώρων της Αθήνας στη συνάντηση της 11-1-2001 τήρησε ενός λεπτού σιγή στη μνήμη δύο σημαντικών μελών του Κινήματος, που, μαζί με την προηγηθείσα απώλεια του Λέοντα Αυδή, έκαναν τον κόσμο μας φτωχότερο: Αθηνά Κολιγιάννη: Γιατρός. Ιδρυτικό μέλος της Συντονιστικής. Πρόεδρος του Συλλόγου ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΣ. Συμμετείχε στους αγώνες για το Πάρκο Ελευθερίας, για την Πλατεία Κολωνακίου, για το Άλσος Ριζάρη. Συμμετείχε στους γιατρούς κατά των πυρηνικών όπλων.Κώστας Γιαννίτσης: Φυσικός. Συμμετείχε το 1994 ως φοιτητής στους αγώνες για το Πάρκο Ελευθερίας. Συμμετείχε στις διαδηλώσεις κατά του πολέμου στη Γιουγκοσλαβία. Η διατριβή του ήταν για το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου. Βρισκόταν στις ΗΠΑ για σπουδές.

Στην ίδια συνεδρίαση ενέκρινε δύο ψηφίσματα: Κατά των "ουράνιων" βομβαρδισμών στη Γουγκοσλαβία και κατά των βομβιστικών επιθέσεων στην Εφημερίδα ΠΑΡΟΝ, στο σταθμό "Ράδιο Υγεία-Οικολογία" και στο σταθμό ΤΗΛΕΦΩΣ

(εμφανιζόταν στην αρχική σελίδα του Παρατηρητηρίου μέχρι τις 24-2-2001)

Στα τέλη Νοέμβρη 1999, η κατάρρευση της υπό κατασκευή γέφυρας 65 μέτρων στο Κορωπί από κακοτεχνία έφερε στο προσκήνιο τον τρόπο κατασκευής των 20.000 έργων που εκτελούνται στην Ελλάδα. Το ΥΠΕΧΩΔΕ βγήκε αθώο και άσπιλο για αυτό το Δημόσιο Έργο, αφού όχι μόνο η κατασκευή αλλά και η επίβλεψη της κατασκευής έχει δοθεί σε ...ιδιώτες και μάλιστα "ξένους έμπειρους οίκους"! Ειδική έκθεση εμπειρογνωμόνων της Ε.Ε. του 1999 έβγαλε το 55% των έργων με σοβαρά κατασκευαστικά προβλήματα. (Καθημερινή 28-11-1999, Αυγή 28-11-1999). Η Ομοσπονδία Συλλόγων ΥΠΕΧΩΔΕ αναφέρεται σε διαπλεκόμενα και σε συμβάσεις-μαϊμούδες και ζητάει να μάθει τη σκοπιμότητα που εξυπηρετούν οι εταιρείες συμβούλων τη στιγμή που το Υπουργείο διαθέτει πολύπειρο δυναμικό. (Ελευθεροτυπία 30-11-1999). Το ΤΕΕ ζητάει κρατική ευθύνη και έλεγχο και όχι μάνατζερς στα δημόσια έργα (ΕΔ ΤΕΕ 6-12-1999)

Με νέα νομοθετική ρύθμιση προβλέπεται μιά σειρά κριτηρίων και αυξημένος κύκλος εργασιών για την Η' τάξη (ανώτερη) των κατασκευαστικών εταιρειών, από 6 δις σε 18 δις δρχ. ετησίως. Οι Ελληνική Τεχνοδομική, η ΑΚΤΩΡ, ΤΕΒ, Μηχανική, ΑΕΓΕΚ, ΑΛΤΕ, ΑΤΤΙΚΑΤ, J&P Ελλάς, ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ και μερικές άλλες εύκολα θα πληρούσαν τα νέα κριτήρια. Ωστόσο, ούτε οι μισές από το σύνολο των εταιρειών με Η' πτυχίο δεν θα περνούσαν. Επίσης προωθείται ρύθμιση για φορολογικές απαλλαγές όπως μείωση του φορολογικού συντελεστή για μια εξαετία (!), απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης για αγοραπωλησίες ακινήτων που θα αποτελούσαν πάγια στοιχεία των υπό συγχώνευση εταιρειών, έκπτωση επί των ακαθαρίστων εσόδων για την προώθηση των δραστηριοτήτων τους στο εξωτερικό. (Πηγή: Κυριακάτικη 26-9-99)

Οι εισηγμένες κατασκευαστικές εταιρείες τον Αύγουστο 99 είχαν αύξηση του δείκτη τους κατά 50% ενώ ο γενικός δείκτης αυξήθηκε μόλις 15%. Μετά το σεισμό οι κατασκευαστικές έχουν σημαντική άνοδο.

"Με προξενητή τον Κ. Λιάσκα, πρόεδρο του ΤΕΕ, αλλά και πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Δάρινγκ Ακίνητα ΑΕ (και παλιό φίλο και σύμβουλο της οικογένειας Κουταλίδη) προχωρεί και ολοκληρώνεται πέραν απροόπτου η συμφωνία Δάρινγκ-ΑΤΤΙΚΑΤ με μειοψηφική συμμετοχή της δεύτερης στην πρώτη. Στόχος της συνεργασίας είναι η αξιοποίηση των ακινήτων της μεταλλουργικής εταιρείας. (Ναυτεμπορική, 4-12-99).

Νέο όχημα εισαγωγής στο Χρηματιστήριο εξασφάλισε ο Όμιλος Λάτση με την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της τεχνικής εταιρείας "Χρ. Κωνσταντινίδης" (παράλληλη αγορά). Θα γίνει ανάπτυξη δραστηριοτήτων στον τομέα της διαχείρισης ακινήτων. (Ναυτεμπορική, 4-12-99). Η ακίνητη περιουσία του ομίλου είναι αρκετά μεγάλη. Είναι ενδεικτικό ότι μόνον η Τράπεζα Κρήτης κατέχει περί τα 700 ακίνητα. Μάλιστα, στην εν λόγω αγορά ακινήτων πρόκειται να εισέλθει μέσω του σχήματος αυτού και η Deutsche Bank (Εξπρές, 4-12-99). Αναφέρεται το ενδεχόμενο να περιέλθει στην κατοχή της νέας εταιρείας το ξενοδοχείο King George, και τα μέγαρα του Μετοχικού Ταμείου Στρατού για τα οποία ο όμιλος Λάτση έχει υποβάλει προσφορά (Επενδυτής, 4-5/12/99)

Άλκης Έξαρχος, σύμβουλος του ΕΒΕΑ: "Τα έργα μέχρι και την Ολυμπιάδα του 2004 είναι μια μεγάλη "πίτα" για μας. Δυστυχώς όμως με τις εκπτώσεις που δίνουμε δεν έχουμε τα έσοδα που θα έπρεπε για τέτοιου είδους ποσότητα έργων, ενώ αντίθετα υπάρχουν "επιπτώσεις' από τη μη πιστή τήρηση τόσο των τεχνικών, όσο και των χρονικών προδιαγραφών. Μεγάλη ζημιά έκανε στον κλάδο η νοοτροπία των εταιρειών που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο... Ωστόσο, είναι μεγάλες οι ευθύνες και της πολιτείας." (Ανάπτυξη, Δελτίο ΕΒΕΑ, Ιούνιος 1998).

Το 15% των τεχνικών εταιρειών απορροφά το 60-65% του κύκλου εργασιών (Μηχανικοί της Ανάπτυξης, ΕΔ ΤΕΕ 16-11-1998)

Ολοκληρώνονται οι διατάξεις και τα κριτήρια για να αναδειχτούν οι εκλεκτοί όμιλοι κατασκευαστικών εταιρειών που θα αναλάβουν τα μεγάλα έργα της χώρας. Έξη φαίνεται ότι θα είναι οι παράμετροι (κύκλος εργασιών τριετίας, ίδια κεφάλαια, πάγια κεφάλαια, κυκλοφορούν ενεργητικό, δανειακές υποχρεώσεις, αριθμός συγχωνευομένων εταιρειών). Αλήθεια, που βρίσκονται σε όλα αυτά οι Μηχανικοί; (Ενότητα Μηχανικών ΕΔ ΤΕΕ 2-10-2000)

(εμφανιζόταν στη σελίδα Οικονομικο-κοινωνικοί προσανατολισμοί για τη γη στο λήμμα "Οι εισηγμένες κατασκευαστικές" μέχρι τις 24-2-2001

Σταθμοί Μετρό

"...Είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν πολεοδομικές επιπτώσεις γύρω από τους 42 σταθμούς και ιδιαίτερα της μετεπιβίβασης. ...με δεδομένο ότι οι σταθμοί αυτοί δεν προβλέπονται από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας ή από τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, μας είναι ακατανόητο γιατί ακόμα δεν έχουν γίνει παρεμβάσεις με κατευθύνσεις και πολεοδομικές ρυθμίσεις σε μια εύλογη ακτίνα γύρω από τους σταθμούς... ...Παραθέτουμε ένα πλαίσιο αρχών που θα πρέπει να ισχύσουν για τη μελέτη των πολεοδομικών επιπτώσεων των Σταθμών του Μετρό:

1. Είμαστε αντίθετοι σε οποιοδήποτε αίτημα για αύξηση του συντελεστή δόμησης και των ισχυόντων υψών...

2. Δεν θα πρέπει να υπάρξουν υπέργειοι χώροι στάθμευσης πάνω από τους σταθμούς μετεπιβίβασης.

3. Όλη η επιφάνεια του ισόγειου Σταθμού Μετεπιβίβασης πρέπει να υπολογίζεται στον συντελεστή δόμησης του οικοπέδου ως κατασκευή ειδικής χρήσης και δεν πρέπει να θεωρείται ελεύθερος χώρος.

4. Οι όποιες υπέργειες χρήσεις θα πρέπει να είναι συγκεκριμένες με σκοπό να συμπληρώνουν την εύρυθμη λειτουργία του σταθμού, αποκλειομένης της χρήσης λειτουργιών που δεν έχουν οργανική σχέση με το σταθμό μετεπιβίβασης. (Σύλλογος Αρχιτεκτόνων ΔΑΣ-Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων, ΕΔ ΤΕΕ, 19-4-99)

Η "Αττικό Μετρό" σχεδιάζει επίγεια και υπόγεια γκαράζ στους σταθμούς Πεντάγωνο, Κατεχάκη, Πανόρμου, Σεπόλια, Δάφνη, Αττική, Ν. Κόσμος, για 4.500 θέσεις. (ΒΗΜΑ 14-11-1999). Η Συντονιστική Επιτροπή για την προστασία των ελεύθερων χώρων καταγγέλλει ότι η Αττικό Μετρό προκήρυξε κατεπείγοντα διαγωνισμό για κατασκευή δύο γκαράζ στο άλσος Ριζάρη. Επίσης, ότι ο χώρος ΗΛΠΑΠ της Πλ. Αττικής που σχεδιάζει η Αττικό Μετρό την κατασκευή μεγάλων γκαράζ και κτιρίων προβλεπόταν από το Δήμο Αθηναίων να μετατραπεί σε χώρο πρασίνου. (ΑΥΓΗ 10-10-1999).

Ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών κ. Γ. Μητσόπουλος ζητά το κλείσιμο της εξόδου του Μετρό μεταξύ Ακαδημίας και Πανεπιστημίου θεωρώντας την ανεπίτρεπτη κατασκευή που προγραμματίστηκε και υλοποιήθηκε χωρίς την άδεια του Ιδρύματος. (Ελευθεροτυπία 30-12-1999)

Η Αττικό Μετρό προκήρυξε το Σταθμό Μετεπιβίβασης Συγγρού-Φίξ με αφετηρία 4 λεωφορειακών γραμμών, 650 θέσεις υπόγειας στάθμευσης, καταστήματα και εμπορικές δραστηριότητες ύψους 4,4 δισ. Δρχ (ΕΔ ΤΕΕ 17-1-2000)

Χωρίς χώρους για στάθμευση εγκαινιάζεται το ΜΕΤΡΟ αφού οι 8 οργανωμένοι χώροι της Αττικό Μετρό μετατίθενται για το μέλλον. Καθυστερημένα η Αττικό Μετρό δραστηριοποιείται. Ζητάει από το Δήμο Αθήνας και τα 12 στρ. του ΚΑΠΑΨ για πάρκινγκ (300-400 θέσεις), το χώρο μπροστά στο Σωτηρία (600 θέσεις), το χώρο μπροστά στο 401 (300 θέσεις). Ο Κ. Λαλιώτης ενεργοποιεί το χώρο στάθμευσης Λυκαβηττού (700-800 θέσεις), ενώ τώρα εξετάζουν αντί για ιδιώτη να πάρει το δημόσιο το πάρκινγκ 4.000 θέσεων για να παρκάρουν με συμβολικό τίμημα οι χρήστες του Μετρό. (Ελευθεροτυπία 24-1-2000).

Μετά τρεις μέρες λειτουργίας του μετρό η κατάσταση των χώρων στάθμευσης είναι τραγική. Στην Κατεχάκη λειτουργούν 300 θέσεις στάθμευσης χωρίς σήμανση. Σε αγώνα δρόμου για την απομάκρυνση του ΚΤΕΟ Χολαργού με στόχο να εξασφαλιστούν πάνω από 500 θέσεις. Το ΚΤΕΟ θα μεταφερθεί πάνω από το νοσοκομείο Πολεμικής Αεροπορίας στην Κατεχάκη. (Ελευθεροτυπία 1-2-2000)