Θέματα


Κατερίνα Καραμπέτσου B3

Παρθενώνας
‘‘Μια ξενάγηση γνωριμίας με το μνημείο’’

Ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της ανθρωπότητας, το ωραιότερο οικοδόμημα της ελληνικής αρχαιότητας, το κορύφωμα της ελληνικής αρχιτεκτονικής και γλυπτικής. Τον 5ο αι.π.Χ., η δημοκρατία της Αθήνας απέκτησε ένα μνημείο αντάξιο της δόξας της. Ήταν ναός αφιερωμένος στην Παλλάδα Αθηνά. Το όνομα Παρθενών επικράτησε μετά τον 4ο αι. μ.Χ. Ο Παρθενώνας, με εφηβική ζωντάνια, θα στέκεται εκεί, πάνω στον βράχο της Ακρόπολης, αιώνιο σύμβολο της αρμονίας και του κάλλους.

Η κατασκευή του κράτησε 9 χρόνια, από το 447π.Χ. μέχρι το 438 π.Χ. Εκείνη την εποχή βασίλευε ο Περικλής. Ένας ιδιοφυής πολιτικός, που δίκαια η εποχή του ονομάστηκε ''ο Χρυσός Αιών του Περικλέους''. Δημιουργήθηκε τότε ο καινούργιος πολιτισμός, ο κλασικός πολιτισμός. Στην Αθήνα επικρατεί η δημοκρατία, η ελευθερία, η ευημερία.
Δημιούργησαν οι Αθηναίοι τον Παρθενώνα, ως έκφραση θριάμβου και ευγνωμοσύνης στην θεά Αθηνά. Οι γλύπτες παρίσταναν τους θεούς με ιδιαίτερη προσοχή για να αναδεικνύεται το σώμα και το κάλλος τους. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι στους αρχαίους Έλληνες άρεσε το ωραίο. Η θεά Αθηνά, αφού ήταν προστάτιδα της πόλης, θα έπρεπε να έχει το λαμπρότερο άγαλμα.
Ο Φειδίας, ο δημιουργός του αγάλματος, τοποθέτησε το άγαλμα στον ιερό χώρο του ναού. Το άγαλμα είναι φτιαγμένο από ελεφαντόδοντο και χρυσάφι.
Στη μέση του κράνους της Αθηνάς υπάρχει η εικόνα της Σφίγγας και στα πλάγια υπάρχουν γλυπτές παραστάσεις με γρύπες. Το άγαλμα παριστάνει την Αθηνά όρθια, με χιτώνα μακρύ ως τα πόδια και στο στήθος γλυπτή παράσταση της μέδουσας από ελεφαντόδοντο. Η θεά κρατεί μια Νίκη, ύψους περίπου τεσσάρων πήχεων, ενώ με το άλλο χέρι βαστάει δόρυ. Κοντά στα πόδια της βρίσκεται η ασπίδα και κοντά στο δόρυ βρίσκεται ένα φίδι που ίσως είναι ο Εριχθόνιος. Στο βάθρο του αγάλματος υπάρχει ανάγλυφη παράσταση της γέννησης της Πανδώρας.

Ο Παρθενώνας είναι ναός δωρικός και ολομάρμαρος. Οι αρχαιολόγοι και οι αρχιτέκτονες ερεύνησαν κι αποκάλυψαν σε τι οφείλεται η αρμονία των γραμμών και το θαυμάσιο αισθητικό αποτέλεσμα που μας δίνει η θέα του. Αυτό που πραγματικά εκπλήσσει αυτούς που το επισκέπτονται είναι οι ''λεπτομέρειες''. Η ασύγκριτη όμως ομορφιά του Παρθενώνα βρίσκεται στην εξωτερική του εμφάνιση. Η πλαστικότητα των κιόνων και η αρμονία των αναλογιών, η σταθερότητα αλλά και η ελαφράδα όλων των γραμμών του οικοδομήματος παρέχουν μοναδική οπτική απόλαυση.

Τα γλυπτά στα αετώματα, στις μετόπες και στη ζωφόρο, διηγούνται διάφορες ιστορίες. Η παράσταση του αετώματος που βρίσκεται πάνω από την πλευρά της εισόδου είναι ολόκληρη αφιερωμένη στη γέννηση της Αθηνάς. Στο πίσω αέτωμα παριστάνεται η φιλονικία μεταξύ του Ποσειδώνα και της Αθηνάς για τη γη. Οι μετώπες του ναού περιγράφουν την Γιγαντομαχία, την Αμαζονομαχία, την Κενταυρομαχία και την Άλωση της Τροίας. Στη ζωφόρο απεικονίζεται η πιο λαμπρή γιορτή των Αθηναίων προς τιμήν της θεάς Αθηνάς, τα μεγάλα Παναθήναια.

Τα γλυπτά του Παρθενώνα

Στις αρχές του 19ο αι, στην ακόμη τουρκοκρατημένη Ελλάδα, αρπάζονται μεγάλα μέρη γλυπτών που κοσμούσαν τον Παρθενώνα και άλλα μνημεία της Ακρόπολης. Ο δράστης της κλοπής των μνημείων είναι ο Έλγιν, ο πρεσβευτής της Βρετανικής αυτοκρατορίας. Η κλοπή των μνημείων πραγματοποιείται με την ανοχή του Τούρκου διοικητή της Αθήνας. Η αξία των γλυπτών που αφαιρέθηκαν είναι ανυπολόγιστη. Τα ωραιότερα γλυπτά που παρήγαγε ποτέ η ανθρωπότητα κλάπηκαν και μεταφέρθηκαν στο βρετανικό μουσείο. Ο Έλγιν με την συνοδεία και την βοήθεια του Ιταλού καλλιτέχνη Λουτριέρι απέσπασε περίπου 150 γλυπτά έργα και αρχιτεκτονικά μέλη. Επειδή η κλοπή τους έγινε από συμφέρον και για καθαρά οικονομικούς λόγους, προκλήθηκαν σοβαρές ζημιές στα γλυπτά με αποτέλεσμα να διαταραχτεί ακόμη και η στατιστική ισορροπία των μνημείων.

Είναι φυσικό η χώρα μας, η Ελλάδα, να διεκδικεί την επιστροφή τους. Ο αγώνας για την επιστροφή των μνημείων δεν θα σταματήσει ως ότου επιστραφούν στον χώρο στον οποίο ανήκουν.

Αυτή ήταν λοιπόν μια σύντομη "ξενάγηση" στον Παρθενώνα. Όμως τώρα, στο τέλος της άνοιξης που ο καιρός είναι ιδανικός για τέτοιου είδους επισκέψεις, ας ανεβούμε πραγματικά στον ιερό βράχο, να θαυμάσουμε τα έργα των προγόνων μας και να γεμίζουμε τις "μπαταρίες" μας με αυτοπεποίθηση, υπερηφάνεια, ικανοποίηση και ας δώσουμε την υπόσχεση "Κάρρονες γε εσόμεθα"

Στην αρχή της σελίδας

 

Σχολείο|Πολιτιστικά|Προγράμματα|Εκδόσεις|Εκπ.Υλικό|Σελ.Μαθητών|Site|14thDM

Στην αρχική σελίδα

email us
e-mail us
g14per@otenet.gr

Αναζήτηση στο Site
Όλο το site σε μια σελίδα
Οδηγίες πλοήγησης στο site

InteRMediA TeaM 14ου Γυμνασίου Περιστερίου
Σχεδίαση Site