Ρεπορτάζ

Στην έκθεση "Τα Βυζαντινά ψηφιδωτά της Ραβέννα"

Επίσκεψη μαθητών του
σχολείου μας στην Έκθεση

Τα ψηφιδωτά της Ραβέννα συγκεντρώθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του '50 με πρωτοβουλία του καθηγητή Giuseppe Bovini με σκοπό να κάνει γνωστή στον κόσμο τη Ραβέννα και τα ανεκτίμητα ψηφιδωτά της.
Τα ψηφιδωτά που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι πιστά αντίγραφα των πρωτότυπων που διατηρούνται στα μνημεία της Ραβέννας: το μαυσωλείο της Γάλας Πλακιδίας, η Βασιλική του Αγίου Βιταλίου στην Κλάσσε, το Βαπτιστήριο του Νέωνος, το Βαπτιστήριο των Αριανών και το Αρχιεπισκοπικό παρεκκλήσι. Η έκθεση προσφέρει τη δυνατότητα να θαυμάσουμε από κοντά και να αποκτήσουμε μια πλήρη εικόνα των ψηφιδωτών που δύσκολα θα μπορούσαμε να παρατηρήσουμε στα πρωτότυπα έργα με γυμνό μάτι.

Ραβέννα, η Αρχαία Πρωτεύουσα του Ψηφιδωτού

Η Ραβέννα είναι μία αρχαία πόλη των βορείων ακτών της Αδριατικής που πριν από χίλια πεντακόσια χρόνια υπήρξε πρωτεύουσα της Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, με τον Θεοδώριχο Α΄ βασιλιά των Οστρογότθων και πρωτεύουσα της βυζαντινής Αυτοκρατορίας στην Ευρώπη. Η μεγαλοπρέπεια εκείνης της περιόδου άφησε στη Ραβέννα μεγάλη κληρονομιά εκκλησιαστικών κτηρίων διακοσμημένων με ψηφιδωτά. Η Ραβέννα διατηρεί την μεγαλύτερη κληρονομιά σε παγκόσμιο επίπεδο για την άριστη καλλιτεχνική ποιότητα και την σπουδαιότητα της εικονογραφίας στα αρχαία ψηφιδωτά του 5ου και 6ου αιώνα.

Η Ραβέννα δεν ήταν η πόλη εκείνη που ανακάλυψε την τέχνη του ψηφιδωτού, αλλά η πόλη στην οποία το Ψηφιδωτό βρήκε την μέγιστη έκφρασή του.

Το ψηφιδωτό γεννήθηκε σε λαούς όπως οι Καρχηδόνες, Χαλδαίοι, Σύριοι και Έλληνες, αναπτύχθηκε όμως από τους Ρωμαίους σαν διακοσμητικό στοιχείο για τα δάπεδα των αρχοντικών και των ναών. Αλλά κατά τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους το ψηφιδωτό εδραιώνεται σαν τέχνη.

Από τον 4ο έως τον 7ο αιώνα, το ψηφιδωτό αποτελεί το καλύτερο μέσον μετάδοσης του βιβλικού μηνύματος και του θεολογικού του περιεχομένου. Από το ιστορικό αυτό πέρασμα η Ραβέννα διατηρεί την πλουσιότερη και πληρέστερη κληρονομιά στην εικονογράφηση διασήμων μνημείων.

Τα πρώτα χριστιανικά ψηφιδωτά της Ραβέννας καλύπτουν μία περίοδο περίπου 100 χρόνων, από το δεύτερο τέταρτο του 5ου αιώνα μέχρι τα μισά 6ου αιώνα. Τα ψηφιδωτά του Μαυσωλείου της Γάλας Πλακιδίας αδελφής του Αυτοκράτορα της Δύσης και εκείνα του βαπτιστηρίου του Νέωνος και τα δύο του 450 περίπου είναι πολύ κοντά στη Ρωμαϊκή παράδοση ενώ τα ψηφιδωτά των αψιδών του Αγίου Βιταλίου ανάγονται στο 550 περίπου και είναι βαθιά επηρεασμένα από την βυζαντινή τέχνη που είναι λιγότερο ρεαλιστική και με περισσότερους συμβολισμούς.

Τα ψηφιδωτά του Αγίου Απολλιναρίου του Νέου, του Επισκοπικού παρεκκλησίου και του βαπτιστηρίου των Αριανών, δημιουργήθηκαν γύρω στο 500, επί βασιλείας Θεοδωρίχου, Βασιλιά των Οστρογότθων «αριανής πίστεως», και δείχνουν πως ο γερμανικός αυτός λαός σεβόταν και υιοθετούσε την Ρωμαϊκή τέχνη καθώς και αυτή του Βυζαντίου.

Το μήνυμα που εκπέμπουν τα ψηφιδωτά της Ραβέννας

Τα ψηφιδωτά της Ραβέννας που διατηρούνται ακόμα στα αυθεντικά παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά κτίρια μας μεταδίδουν ένα μήνυμα που μπορεί να ερμηνευτεί από διαφορές οπτικές γωνίες. Είναι ένα ιστορικό μήνυμα που αφηγείται την επαφή ανάμεσα στις ρωμαϊκές και βυζαντινές επιδράσεις. Είναι ένα μήνυμα όπου οι εικόνες σχηματισμένες από μικρά γυάλινα ψηφιδωτά κομμάτια παραπαίουν ανάμεσα στον ρεαλισμό και τον συμβολισμό. Είναι και ένα θρησκευτικό μήνυμα που παρουσιάζει την χριστιανική εικονολογία και αφηγείται την ιστορία της.

Στην αρχή της σελίδας

 

Σχολείο|Πολιτιστικά|Προγράμματα|Εκδόσεις|Εκπ.Υλικό|Σελ.Μαθητών|Site|14thDM

Στην αρχική σελίδα

email us
e-mail us
g14per@otenet.gr

Αναζήτηση στο Site
Όλο το site σε μια σελίδα
Οδηγίες πλοήγησης στο site

InteRMediA TeaM 14ου Γυμνασίου Περιστερίου
Σχεδίαση Site